بزرگنمايي:
چه خبر - خود کنترلي، مهارت هوش هيجاني براي مهار احساسات
درباره خودکنترلي چه ميزان اطلاع داريد؟ اين مهارت چگونه قابل دستيابي است؟ افرادي که از اين مهارت برخوردار هستند چگونه رفتار ميکنند؟ کنترل احساسات اين افراد به چه صورت است؟ خودکنترلي در رهبران و مديران و افراد سرشناس جامعه حرف اول را ميزند براي آشنايي با اين مهارت و يادگيري اصول آن با ما همراه باشيد و سعي کنيد اين مهارت را بياموزيد.
فرض کنيد اشتباهي در محيط کار شما رخ داده است و درنتيجه يکي از بزرگترين مشتريهاي شما ميخواهد با شرکت رقيب همکاري کند. در اين شرايط رئيس شما چه واکنشي از خود نشان ميدهد؟ آيا آرامش خودش را حفظ ميکند و خوشبينانه با قضيه برخورد ميکند يا اينکه واکنش بدي نشان ميدهد و ديگران را مقصر ميداند؟ سناريوي دوم در مطالعات هوش هيجاني فقدان خودمديريتي ناميده ميشود که به آن خودکنترلي (Self-Control) نيز گفته ميشود.
چرا خودکنترلي براي مديران مهم است؟
از زمانهاي قديم گفته شده است: «انساني که خودکنترلي نداشته باشد، مانند خانهاي است که در و پنجرههاي آن شکسته باشد». منظور از اين حرف اين است که فقدان خودکنترلي باعث ميشود شما در برابر صدمه و آسيبها بيدفاع و شکننده شويد يا در دنياي کسبوکار تبديل به فردي بدون نفوذ، احترام و غير قابل اعتماد براي کارمندانتان شويد.
خودمديريتي يا خودکنترلي در هوشهيجاني يک ويژگي شخصي است که تربيت آن براي هر مديري خوب است. براي اينکه متوجه شويد آيا شما هم خودکنترلي داريد يا نه، از خودتان بپرسيد آيا ميتوانم رفتار و احساساتم را به شکلي مديريت کنم که نتيجه مثبتي داشته باشند؟
دانيل گلمن، روانشناس شناختهشده بينالمللي در رابطه با رهبراني که خودکنترلي دارند ميگويد: «انسانهاي منطقي يعني کساني که بر احساساتشان کنترل دارند، کساني هستند که ميتوانند ايمني و عدالت را در يک محيط برقرار کنند و باعث افزايش بهرهوري شوند. افرادي که کارايي بالايي دارند، جذب چنين محيطهايي ميشوند و دوست ندارند که از آن خارج شوند».
فقدان خودکنترلي چه عواقبي دارد؟
يکي از بزرگترين عواقب عدم خودکنترلي، خشم بيش از اندازه است و ميتواند بر عملکرد کارمندان تأثير بسيار بدي بگذارد. احساس عصبانيت، يکي از قدرتمندترين و طبيعيترين احساسات هر فردي است؛ اما بايد از راه سالم نشان داده شود. همه ما بايد ياد بگيريم که خشم خودمان را کنترل کنيم؛ زيرا در غير اين صورت اين خشممان است که ما را کنترل خواهد کرد.
چگونه خودکنترلي را تقويت کنيم؟
خودکنترلي و تمرکز حواس مهارتهايي هستند که همه مديران بايد ياد بگيرند، تا بتوانند در شرايط سخت با مديريت استرس عملکرد خوبي داشته باشند.
5 راه براي افزايش خودکنترلي
1- احساسات خود را بشناسيد
آيا در رابطه با تمام شدن مهلت انجام پروژه نگران هستيد يا اينکه احساس ميکنيد محيطي که در آن کار ميکنيد به اندازه کافي براي شما خوب نيست؟ هميشه اولين گام قبل از واکنش نشان دادن، اين است که ميزان خودآگاهيتان را بالا ببريد.
2- محرکهاي خود را شناسايي کنيد
از دست دادن کنترل احساسات ميتواند براي شما بسيار آموزنده باشد و به شما نشان دهد چه عامل محرکي باعث اين اتفاق شده است. شناختن و رسيدگي کردن به عوامل محرک بسيار مهم هستند؛ زيرا احساس خشم، ترس يا گناه در نتيجه واکنش به عوامل محرک در انسان ايجاد ميشوند.
3- چه موقع اين اتفاق رخ ميدهد
بايد ببينيد تحت چه شرايطي نياز به خودکنترلي داريد. در زمان استرس؟ ترس؟ اضطراب؟ خستگي؟ بعد از اينکه شرايط را شناسايي کرديد، بايد روي خودتان کار کنيد تا در زمان قرار گرفتن در اين موقعيتها، انتخاب بدي نداشته باشيد.
4- در مورد رفتار خود تصميم بگيريد
حالا که علت احساسات منفي خود را متوجه شدهايد، بايد در مورد رفتارتان قضاوت کنيد. آيا در زمان بروز احساسات واکنش درستي به فرد مناسبي داشتهايد؟ شايد بايد ياد بگيريد پاسخ مناسبتري به احساسات خود داشته باشيد يا شايد بهتر است سکوت کنيد و فقط گوش بدهيد.
5- طرز تفکر خود را تغيير دهيد
اين طرز تفکر که ميگويد: «من هميشه اينگونه هستم» را تغيير دهيد و بيشتر با خودتان بگوييد: «من آنگونه هستم که خودم انتخاب ميکنم»، اين طرز تفکر شما را به سمت خودکنترلي ميکشاند؛ اما به ياد داشته باشيد که تغيير دادن طرز تفکر کار سختي است و براي اينکه به عادت شما تبديل شود، نيازمند تمرين بسيار است.
کلام آخر
داشتن خودکنترلي براي رهبران و مديران در هر سطحي که باشند، حياتي است؛ زيرا هيچکس دوست ندارد کارمند کسي باشد که هيچ کنترلي روي خود و احساساتش بهخصوص در زمانهاي سخت ندارد. به ياد داشته باشيد که در جامعه اقتصادي امروز که روابط کاري و همکاريها بسيار مهم هستند، داد زدن و بدرفتاري کردن با ديگران هيچ جايگاهي ندارند.
منبع: zoomit.ir