بزرگنمايي:
چه خبر - نقد و بررسي فيلم هت تريک؛ شرط بندي آنلاين خانمان سوز
سينماي ايران به بلوغ و رشد خوبي دست پيدا کرده و امروزه ميتوان به بسياري از کارگردانان جوان ايمان داشت که بتوانند آيندهساز سينماي ايران باشند. نسل نويي از کارگردانان جوان وارد عرصه شدهاند که خود استاد ميکنند و ميتوان به جرات ادعا کرد که اين روزها ديگر لزوما دود از کنده بلند نميشود، بلکه زبانه شعلههاي جرقه يک جوان خوش فکر هم ميتواند دود عظيمي به پا کند. رامتين لوافي، از جمله اين افرادي است که با ذهني باز و ديدي هنرمندانه در سينما قدم ميزند و با وجود بيش از ده سال فعاليت در اين حوزه، با وسواس خاصي فيلمهايش را ميسازد. لوافي در آخرين اثر خود يعني هتتريک، سنگ تمام گذاشته و فيلمي را خلق کرده که هرچقدر هم سختگيرانه به آن نگاه کنيم، سخت است که بتوان از آن ايراد گرفت.
بيشتر بدانيد : اکران فيلم «هت تريک» با حضور پريناز ايزديار و امير جديدي
پوستر فيلم «هت تريک»
لوافي به بازيگران تازهنفس و آيندهدار سينماي ايران نيز اعتماد کرده و با قرار دادن امير جديدي و ماهور الوند در نقش دو تا از کاراکترهاي کليدي و اصلي فيلم خود، سکان هتتريک را به دست بازيگران خود ميدهد و با اعتماد و اطمينان کامل همراه آنها در سکانسها قدم ميزند. صابر ابر، پريناز ايزد يار، امير جديدي و ماهور الوند کل دو ساعت فيلم را ميچرخانند و شيمي قوي بينشان برقرار است که در فيلم کاراکتر محور لوافي، اين نکته از ضروريترين و اصليترين نيازهاي فيلم به شمار ميرود. فيلم هتتريک در حالي که داستان چندان غني با خود به همراه ندارد؛ با همين بازي خوب بازيگران پيش ميرود و ذرهاي از نفس نميافتد.
پريناز ايزديار و امير جديدي در فيلم «هت تريک»
ليدا (با بازي پريناز ايزديار) به همراه شوهر خود يعني فرزاد (با بازي امير جديدي) در يک مهماني حوالي اطراف پايتخت هستند و به همراه کيوان (با بازي صابر ابر) که دوست مشترک اين زوج است تصميم ميگيرند که از مهماني بروند. کيوان دوست دختر جديد خود به نام رها (با بازي ماهور الوند) را نيز با خود آورده و نتيجه اين ميشود که اين دو زوج باهمديگر به سمت تهران برميگردند. ماشين آنها در راه برگشت به يک شخص يا يک چيز اصابت ميکند ولي جوانها از ترس فرار ميکنند. فرزاد که راننده ماشين بوده، بيشتر از همه استرس دارد و در برابر داد و قيلهاي زنش مقاومت ميکند.
فيلم سينمايي «هت تريک»
اين دو زوج که نميدانند با رار از صحنه تصادف چه بلايي در انتظارشان است، تصميم ميگيرند که دقيقتر و واضحتر با يکديگر درباره آن صحبت کنند و براي همين به اين جمع بندي ميرسند که بايد يکجا دور هم جمع شوند و به همفکري برسند. رها که خانه مجردي دارد آنها را به منزل خود ميبرد و در اين ملاقات نسبتا طولاني، رازهاي بزرگي يکي پس از ديگري افشا ميشود…
پريناز ايزديار در فيلم «هت تريک»
يک سوم ابتدايي فيلم به معرفي تيپهاي شخصيتي کاراکترهاي فيلم ميگذرد و کارگردان ميتواند در اين مدت کوتاه هر 4 شخصيت خود را به درستي معرفي کند. فرزاد يک فرد سرخوش و عاشق پيشه و نسبتا کله خر است که با همسر جديترش زندگي ميکند. کيوان هم مردي است که علي رغم شيطنتهايي که دارد، از فرزاد جديتر به مسائل زندگي نگاه ميکند و تقريبا سنخه عاقل و بالغ شده اين فرد است. رها که از همه شخصيتي مرموزتر دارد هم همچون نامش در بين اين کاراکترها رها شده و کم کم پيشينه او شکل ميگيرد.
پريناز ايزديار، صابر ابر و امير جديدي در فيلم «هت تريک»
شخصيت پردازي در فيلمنامه هتتريک حرف اول و آخر را ميزند و اگر يک نفر از تيم چهارنفره بازيگران تغيير پيدا ميکرد احتمالا با يک افت کيفيت فيلم روبرو بوديم. نقشها گويي براي همين هنرپيشگان نوشته شده و آنها چنان در قالب کاراکترهاي خود فرو رفتند که چيزي جز تخسين گفتن از سوي مخاطب باقي نميگذارند. اين 4 نفر در يک سوم اوليه فيلم وارد يک پيچش داستاني ميشوند و مانند کاراکتر فيلمهاي فرهادي، رازي را از هم پنهان نگه ميدارند که با بازگو کردنشان مسير داستاني را پيش ميبرند. البته نه اينکه لوافي هم مانند بسياري از کارگردانان موج جديد سينماي ايران به سمت تقليد کورکورانه از سينماي فرهادي رفته باشد و يک اثر نازل در همان سبک و سياق آفريده باشد؛ بلکه توانسته عناصر درست و خوب يک قصه درام را به سبک فرهادي در فيلمنامه خود پيادهسازي کند.
امير جديدي در فيلم سينمايي «هت تريک»
کاراکترها در چند خط ديالوگ و چند دقيقه بازي معرفي ميشوند و تقريبا سير تا پيازشان براي مخاطب مشخص ميگردد. کارگردان مانند شعبدهبازي کارتهايش (يعني شخصيتهاي فيلم خود) را رو ميکند و از اينکه آنها را خيلي زود روي ميز بياورد، ابايي ندارد. لوافي فيلم خود را به واسطه همين چهار خصلت متفاوت در شخصيتهاي داستانش پيش ميبرد و بيننده را درگير قضاوت کردن بين اين شخصيتها ميگذارد. منگنهاي که فيلمساز تماشاگران را وارد آن ميکند، يک منگنه پرفشار و قوي است که ذهن مخاطب را شديدا درگير ميکند و داستان طوري پيش ميرود که بيننده دائما به قضاوت خود شک کند. اين سبک از روايت قصه نشان ميدهد که فيلمنامه چقدر پويا بوده و براي واکاوي کامل آن بايد به تمام اجزاي آن نگاهي دقيقتر داشت.
پريناز ايزديار و ماهور الوند در فيلم «هت تريک»
اين فيلمنامه پويا و زنده در لوکيشني فيلمبرداري ميشود که يک خانه قديمي و با معماري و چينشي بسيار معمولي همراه بوده و سادگي فيلم را دوچندان ميکند. لوافي و تيمش به شعار سادگي زيباست به شدت پايبند بودهاند و اين موضوع را در طراحي صحنه و گريم و طراحي لباس بازيگران خود نيز رعايت کردهاند. تمامي عناصر ذکر شده در فيلم هتتريک بياشکال اجرا شدهاند و صرفا باشکوه از آب در نيامدهاند اما کاملا دلنشين بوده و با فضاي دوستانه فيلم همخواني دارند. فيلم هتتريک مملو از صميميتي توام با کينه است و اين دو حس متضاد طوري در فيلم و داستان مخلوط شده که کاملا با همديگر همسان ميشوند.
هتتريک نيمنگاهي هم به موضوع قمار و شرطبندي آنلاين دارد، موضوعي که با وجود هشدارهاي متعدد پليس و سايتهاي خبري و کارشناسان گوناگون، همچنان پابرجاست و مشخص نيست که چه دستان پنهاني در کار هستند که فعاليت چنين سايتهاي خانمان سوزي همچنان ادامه دارد. قمار آنلاين و اعتياد به قمار از معضل جوانان امروزي شده و به شخصه با چنين آدمهايي برخورد داشتم که سرمايه خودشان را روي يک مسابقه از دست ميدهند. هتتريک سه هيچ به نفع سينما و زندگي سالم از جلوي سينماي بد و زندگي نابهنجار توام با قمار تمام ميشود و تبديل به اثري درخشان ميشود.
ماهور الوند در فيلم سينمايي «هت تريک»
ماهور الوند براي فيلم هتتريک جايزه بهترين بازيگر زن را در جشنواره جهاني فيلم فجر امسال از آن خود کرد و بايد گفت که اين جايزه به حق بدو داده شده است. رها و ظرافتهاي زنانگياش طوري در بازي الوند تبلور پيدا ميکنند (و البته با کمک طراحي صحنه بينظير باور اين موضوع تشديد هم ميشود) که او را تبديل به ستاره جمع حاضر در فيلم ميکند.
بيشتر بدانيد : برندگان جشنواره جهاني فجر 97 + گزارش اختتاميه و حواشي و تصاوير
هتتريک فيلم بي ايرادي نيست و نميتوان به آن نمره کامل را داد. لوافي آنقدر در جزييات و ريزهکاريها فرو رفته که گاه از يک سري بديهيات غافل مانده و سوتيهايي در فيلم خود ميدهد که براي کارگرداني دقيق مثل او اشتباه بزرگي است. مثلا در يکي از صحنههاي فيلم شاهد ا مايکرويوي هستيم که 15 دقيقه را براي گرم کردن غذا نشان ميدهد ولي سر يک دقيقه خاموش ميشود و يا تلويزيوني که به هنگام Mute کردن ميزان صدايش نشان داده ميشود و…تنها چند مورد کوچک از اين گافها هستند که فيلمساز ميتوانست با گذاشتن وقت بيشتر و نگاهي موشکافانهتر از آنها قسر در برود.
فيلم سينمايي «هت تريک»
در انتها بايد گفت که هتتريک در زمره آثار برتر سينماي ايران در سالهاي اخير قرار ميگيرد و لوافي با اينکه برخي المانها و عناصر را از سينماي فرهادي وام گرفته اما در پايان بندي داستان خود خوشبختانه اسير کليشه پايان باز و گنگ نشده و داستان خود را تمام و کمال به آخر خط ميرساند. اين موضوع نشان از جان دار بودن فيلمنامه ميدهد و بايد دوباره تاکيد کرد که کارگردان توانسته روياي يک داستان عالي را با بازيگراني عاليتر به واقعيت تبديل کند.
ماهور الوند و پريناز ايزديار در «هت تريک»
بيشتر بدانيد : هت ريک پريناز ايزديار در سينماها + تصاوير
منبع: rooziato.com