بزرگنمايي:
چه خبر - روش هاي فيلم هاي ترسناک براي ترساندن
فيلم سازي هنري پيچيده است. از درام تا کمدي، رمانس تا ترسناک، هر ژانري متدهاي مخصوص خود را براي خلق شاهکارهاي هنري دارد تا ما بتوانيم تماشا کرده و لذت ببريم.
برخي از اين تکنيک ها واضح و روشن است، مثل گريم و آرايش هاي خوب، لباس هاي خوب و فيلمنامه .
روش زيرکانه ديگري نيز لازمه براي ساخت خوب هستند که از چشم مردم پنهان هستند.
وقتي هم صحبت از المان هاي ترس و وحشت در سينما به ميان مي ايد، به عير از تکنيک هاي معمول ابزارهاي مختلف ديگري نيز وجود دارند تا بتوانند شما را بترسانند.
بيشتر بدانيد : سازندگان فيلم هاي ترسناک چگونه ما را مي ترسانند؟! + عکس (قسمت1)
فاکتور حماقت
اواين مورد در ليست ما يکي از فاکتورهاي اصلي در فيلم هاي ترسناک سطحي و متوسط است؛ فاکتور حماقت بازيگران. هميشه تعدادي نوجوان قهرمان با هم به خانه دور افتاده اي مي روند و بعد از شنيدن صدا در نيمه هاي شب بيرون زا خانه رفته تا منشا صدا را پيدا کنند! آيا آنها انتظار دارند نيمه شب وسط جنگل اتفاق هاي جالبي برايشان بيفتد؟ يا اينکه زيادي احمق هستند؟!
در صحنه هاي بعدي هم همه مي دانيد که اين جوان ها قرباني شده و يا با صحنه هاي ترسناکي روبرو خواهند شد.
درحاليکه فيلم هاي ترسناک باکيفيت سعي مي کند با کمک کردن از موزيک و گروه بازيگري خوب بيننده را بترسانند و ترس واقعي را القا کنند، فيلم هاي رده پايين تر با استفاده از بي فکري و رفتارهاي احمقانه مي خواهند صحنه هاي ترسناک خلق کنند. که البته اين نوع ترساندن کليشه اي و غيرواقعي است و ديگر فيلم بازان حرفه اي را نمي ترساند.
بازيگران Cabin in the Woods
حس کاذب و مصنوعي امنيت
اين تکنيک زيرکانه بوده، اما عنصر کامل يک فيلم ترسناک خوش ساخت است. يک رديف از سکانس پرش مي تواند ترسناک باشد، اما جيغ کشيدن هاي بي وقفه خسته کننده بوده و حس و حال بيننده ها را مي گيرد.
فيلم سازي هنر واقعي ترساندن را بلد است که خود را کنترل کرده عناصر ترس انگيز را ذخيره کرده و در جاهاي درست با صداهاي ناگهاني يا موزيک ترسناک در لحظه مناسب رو کند.
اين کار را چگونه انجام مي دهند؟ به بيننده اجازه مي دهند در يک فضاي امن استراحت مختصري داشته باشد يا به او اجازه مي دهند به آرامش برسد تا حس کاذب امنيت را پيدا کند.
با دقت کردن در فيلم هاي ترسناک با اين عنصر زياد روبرو مي شويم. صحنه هاي پر از قتل و خشونت و کشتار هميشه بيننده را از فيلم ترسناک دلزده مي کنند. فيلم سازان خوب در فيلم يا سريال بارها به بيننده حس کاذب امنيت را مي دهند تا مدتي در آرامش به تماشاي صحنه هاي عاشقانه و شادي بازيگران بنشيند و بعد در لحظه اي که انتظارش را ندارند با صحنه ترسناک مواجه مي شود.
اندرو لينکلون و چندلر ريگز در مرده هاي متحرک
اختراعات
شايد بهترين نمونه اين عنصر را در قلب ژانر وحشت ببينيم. در سري مجموعه اره انواع و اقسام وسايل ابداعي براي شکنجه کردن و اذيت کردن قربانيان ديده مي شود. از تله خرس تا شال گردن سيمي، يا زنجيره سوزن ها، و صدها وسايل عجيب و غريب ديگر که همه نفرت انگيز و خوفناک هستند.
سازندگان فيلم ترسناک «اره» هر راهي را استفاده کردند تا بيننده هاي ترسان را تا آخر اين مجموعه با خود همراه کنند. ساخته شدن چندين قسمت ازين فيلم و فروش بالاي آن نشان از موفقيت اين وسايل مبتکرانه در فيلم هاي ترسناک است. جيگساو هم جديدا قرار است دوباره اين فيلم را زنده کند (به خاطر طرفداران نه منتقدين) تا ثابت کند اختراعات او هميشه مي تواند ترس را براي بيننده ها بياورد.
شاني اسميت در اره
عناصر و وسايل روانشناسي
وقتي در مور عنصر روان شناسي در فيلم هاي ترسناک صحبت مي شود، باز اولين فيلمي که مي توان در مورد آن بحث کرد فيلم هاي ترسناک «اره» است
يکي از اصول واقعا ترسناک فيلم هاي اره استفاده از شکنجه هاي روانشناسانه بود. وقتيکه فردي در حالت هاي اجبار و استيصال کارهايي انجام مي دهد که هيچ وقت در حالت عادي قادر نبود انجام دهد، ترس روانشناسانه حس مي شود و توانايي هاي واقعي انسان شناخته مي شود. فراموش نشدني ترين صحنه با اين مضمون صحنه اي است که دکتر لاورنس گوردون مجبور است پاي خودش را اره کند تا نجات پيدا کند.
شکنجه روانشناسي يکي از موثرترين روش ها براي ترساندن مخاطب است.
صحنه اي از فيلم اره
معنويت
درحاليکه بعضي از فيلم ها با عقل تان بازي مي کند، برخي ديگر از فيلم ها هستند که روحتان را تخت تاثير مي دهند. در طول قرن هاي گذشته مردم اتفاقات ترسناک را به هيولا وشيطان و جن و ديگر مخلوقات تاريکي نسبت مي دادند.
به همين دليل بوده که افسانه هاي قومي و محلي به يکي پرطرفدارترين موضوعات جهان بدل شده است. با گذشت زمان موضوعات معنوي و ماورايي و افسانه اي محبوبيت خود را ازدست نداده و حتي در سينما نيز جايگاه خاصي کسب کرد. از چشم ها درخشان قرمز، تا کج و معوج بودن اندام هايشان، اين مخلوقات غيرزميني تبديل به تکنيک هاي کلاسيک براي به تپش اوردن قلب ما شدند.
فقط نگاه کنيد ببينيد در چند فيلم ترسناک واژه «جن گيري» به چشم مي خورد. افکار پليد شيطاني و هيولاهايي که انسانيت را از بين مي برند نيز از جمله موضوعات ديگر اين فيلم هاي وابسته به مذهب هستند.
صحنه اي از فيلم جن گيري اميلي رز
عنصر خون
بالاخره ازين فاکتور مهم صحبت کرديم! خون لزونا به خودي خود نشانه ترور نيست. اين عنصر مي تواند در فيلم ها مفيد واقع شود، خصوصا وقتي با فاکتورهاي ديگر ترکيب شود.
با اين حال خون و خون ريزي مي تواند يکي از عناصر سينماي وحشت باشد، خصوصا اگر با صدا و موسيقي همراه باشد. ومي تواند به خوبي ترس را در دل ما بيندازد. فاکتوري که در اکثر فيلم هاي ترسناک استفاده مي ششود.
نمونه استفاده زياد از اين فاکتور را در مجموعه فيلم هاي «اره» و سريال مرده هاي متحرک زياد ديديم.
گاهي اوقات از خون مي توان بيش از اندازه استفاده کرد. براي مثال زامبي هاي مشهور خونين مرده هاي متحرک علامت مشخصه و ترسناک اين سريال بودند. اما حقيقت اين است که گاهي در استفاده از آن اغراق مي شود. براي مثال در سکانسي از فصل هفتم که نيگان با چوب دستي اش مغز گلن و آبراهام را له مي کند! اين صحنه سخت ترين صحنه اي بود که بتوان روي صفحه تلويزيون تماشا کرد. حتي استفاده زياد از زامبي هاي خون آلود و پاره کرده بدن و ديگران گاهي اوقات بيشتر حال بهم زن مي شود تا ترسناک.
در انتها به اين نکته اشاره مي کنيم که خون يکي از اصلي ترين فاکتور هاي فيلم هاي ترسناک است، به شرطي که در جاي درست و به اندازه از آن استفاده شود، وگرنه تهوع آور يا خنده دار مي شود.
صحنه اي از فيلم مرده هاي متحرک Walking Dead
تصورات
اين پست را با يکي از چالش برانگيز ترين و مهم ترين تکنيک هاي سينما به پايان مي رسانيم: اينکه ترس و وحشت را در ذهن و تصورمان ايجاد کنيم. ما ديديم که چگونه در برخي از صحنه هاي مرده هاي متحرک بيش از اندازه از خون استفاده شده بود ولي برايمان اصلا ترسناک نبود.
از طرفي هم مي توانيم با حداقلي از فاکتورهاي ترس و حتي بدون اينکه اتفاق ترسناکي در واقعيت بيفتد انسان ها را ترساند.
به دست گرفتن تخيل و تصورات ذهني بيننده ها کار سختي است، اما وقتي تماشاچيان در حاليکه بدنشان را چنگ مي زنند و راه مي روند بدون اينکه هيچ موجود ترسناکي ديده باشند، اين نشانه واقعي ساختن يک شاهکار ترسناک است. به طور خلاصه مي خواهيم بگوييم مغز ما بهتر از هر صحنه اي روي پرده سينما مي تواند ما را بترساند.
لحظه قبل از حمله، نگاه اجمالي به ابزارهاي شکنجه که قرار است استفاده شود، شواهد نشان دهنده ترس فراوان قرباني مي تواند صحنه هايي بسيار ترسناک باشد.
يکي از صحنه هاي خوب با اين فاکتور، را در صحنه پاياني فيلم شجاع دل ديديم. در صحنه شهادت ويليام والاس (مل گيبسون) به شدت آسيب ديده است، اجزا داخلي بدنش بيرون ريخته اما هنوز زنده است... اما واقعا اينها را نمي بينيم. ما فقط تصويري از صورت کلوزآپ مل گيبسون مي بينيم، ما تاثيرات صدا را مي شويم و موزسيقي که به موقع شنيده مي شود. ما با تصور اينکه چه اتفاقي مي افتد رها مي شويم.
مل گيبسون در شجاع دل
بيشتر بدانيد : 10 صحنه وحشتناک از فيلمهاي ترسناک که ما را عاشق ژانر وحشت کردند!! +عکس
بيشتر بدانيد : فيلم هاي ترسناک و استرس زايي که نفس ها را در سينه حبس مي کند + تصاوير
بيشتر بدانيد : 10 تا از مشهورترين زنان در فيلم هاي ترسناک + عکس ( قسمت1)
بيشتر بدانيد : فيلم هاي ترسناک چرا واقعا ما را مي ترساند؟
منبع: سيمرغ