حرف هاي جالب هانيه توسلي در مورد توانايي هاي بدني بازيگران
تئاتر
بزرگنمايي:
چه خبر - نشست خبري نمايش خشم و هياهو
نشست خبري نمايش «خشم و هياهو» به نويسندگي و کارگرداني مهرداد رايانيمخصوص و با بازي هانيه توسلي، اميرحسين رستمي و علي سرابي ظهر امروز شنبه دوم دي در پرديس تئاتر شهرزاد برگزار شد.
در ابتداي اين نشست رايانيمخصوص در مورد اين که چرا بعد از 17 سال که از اجراي نمايش «خشم و هياهو» در هجدهمين جشنواره تئاتر فجر در سال 78 ميگذرد مجددا به سراغ آن رفته است گفت:
«اين دومين بار است که بحث مديريت را به کل رها کرده و بر اجراي تئاتر تمرکز کردهام. بار قبلي سال 89 بود که «آدم آدم است» را در مجموعه تئاترشهر اجرا کردم. اجراي «خشم و هياهو» نه به 17 سال پيش که به 20 سال پيش برميگردد، زماني که تنها يک اپيزود بود و نوشته بيژن پورغلامي. اين متن هفت يا هشت بار بازنويسي و در هفدهمين جشنواره تئاتر فجر در قالب سه اپيزود اجرا شد. نسل شما و خيليهاي ديگر آن اجرا را نديدند، اين در کنار اجتماعي بودن متن و به روز بودن حرف آن موجب شد دوباره به سراغش بروم.»
هانيه توسلي نيز در مورد حضور در «خشم و هياهو» گفت:
«من اجراي سال 78 در جشنواره و اجراهاي عمومي در سال 79 را ديده بودم و وقتي رايانيمخصوص پيشنهاد بازي در اين نمايش را داد يادم آمد که همان زمان احساس اکتيو بودني که از اجرا گرفته بودم در ذهنم مانده بود. بازيگر اين کار روي صحنه منفعل نيست و احساس ميکنم براي من که مدتها از صحنه دور بودهام اتفاق خوبي است. موضوع، موضوعي اجتماعي است با نگاهي خاص. کار به شدت استليزه است و برشها و لحظاتي از زندگي هر کدام از شخصيتها را نشان ميدهد. در طول اين سه اپيزود هر کدام از ما هفت يا هشت نقش بازي ميکنيم و جاي کار زيادي داريم.»
اميرحسين رستمي ديگر بازيگر اين نمايش نيز در ادامه گفت:
«من تصميم داشتم بعد از بازي در «شوايک، سرباز سادهدل» کمي به خودم استراحت بدهم اما از وسطهاي اجراي آن نمايش چند پيشنهاد ديگر براي تئاتر گرفتم که جذابترينشان برايم، کار مهرداد رايانيمخصوص بود. فيلم اجراي سال 78 را ديدم و صادقانه اين که رايانيمخصوص خودش آن قدر باحال و دوستداشتني است که نميشد اين موقعيت را از خودم دريغ کنيم.»
رايانيمخصوص که در اجراي سال 78 اين نمايش خودش هم در آن بازي ميکرد و نقشي را که اکنون به هانيه توسلي سپرده است آن زمان خودش بر عهده داشت گفت:
«يکي از انتقادهايي که آن زمان به من ميشد اين بود که چرا سه مرد و سه ايپزود و اين که چرا فضا اين قدر مردانه است. در بازنويسيها به فضايي زنانه و مردانه رسيديم که چند صداييتر بود. چون معضلاتي که در اين نمايش ميبينيد هم زنان را دربرميگيرد و هم مردان را و فقط مختص يک جنس نيست.»
او در مورد اين که در شرايط دشوار حفظ حيات در تئاتر خصوصي استفاده از بازيگران چهره تبديل به راهي براي تضمين آمدن مخاطب شده است و اين چقدر در انتخاب هانيه توسلي تاثير داشته است گفت:
«وقتي ما بايد 30 درصد از درآمد گيشه را به سالن بدهيم و پنج درصد را به سايت فروش بليت طبيعي است که براي حفظ حياتمان چارهاي بيانديشيم. هانيه توسلي پيشينهاي تئاتري دارد و از سالهاي دور که ساکن همدان بوده تئاتر کار ميکرده. او توانمندياش را در حوزه تئاتر اثبات کرده و تجربيات متعددي داشته اما طبيعي است که در شرايطي که شرحش رفت به اين که بخشي از تماشاگران به خاطر او به سالن ميآيند هم فکر کردهام. قرار نبود تئاتر خصوصي جرياني باشد به حال خود رها شده. شما هر چيزي را که بخواهيد در کسوت خصوصي راه بيندازيد بايد حمايتش هم کنيد و اين حمايت نه معنوي که بايد مادي باشد. در اين شرايط که بايد به درآمدزايي فکر کرد بعضي گروههاي نمايشي ناچار ميشوند مسير انحرافي را بروند.»
هانيه توسلي هم تصريح کرد:
«بعضي وقتها يک تئاترهايي آن قدر خوبند که هيچ نيازي به چهره ندارند و غوغا هم ميکنند مثل کار اخير محمد مساوات يا کارهاي علي سرابي که من خودم از طرفدارانش هستم يا بازيهاي پانتهآ پناهيها که خيلي از بازيگران چهره تواناييهاي او را ندارند و خود من توانايي بدنم در حد او نيست. وقتي يک بازيگر سينما در کنار اينها قرار ميگيرد قطعا سعي ميکند خودش را ارتقا دهد ولي بازيگران سينمايي هم داشتهايم که روي صحنه خوب نبودهاند. به عقيده من مهم نيست که حضور در کدام مديوم مشهورتان کرده است، مهم اين است که بتوانيد در هر مديوم خودتان را به درستي نشان دهيد.»
اميرحسين رستمي هم تصريح کرد:
«اين تکنيک است که به واسطه عوض شدن مديوم، عوض ميشود والا تغييري در اصل ماجرا به وجود نميآيد و اين طور نيست که در يکي کمفروشي کني و در ديگري نه. حذف کردن بازيگران سينما از تئاتر يا بازيگران تئاتر از سينما در وهله اول و بدون فرصت دادن به آنها براي نشان دادن تواناييهايشان عين سانسور است و عين ديکتاتوري.»
علي سرابي هم در مورد حضور در «خشم و هياهو» گفت:
«اين ششمين تجربه من از بازي در متنهايي است که مهرداد رايانيمخصوص نوشته و اين بار به کارگرداني خودش روي صحنه ميروم. اجراي سال 78 را ديده بودم و هيچ وقت فکر نميکردم که روزي خودم در آن بازي کنم.»
«خشم و هياهو» به نويسندگي و کارگرداني مهرداد رايانيمخصوص که جز اشتراک در نام، ارتباطي با رمان معروف ويليام فاکنر ندارد از فردا يکشنبه سوم دي در پرديس تئاتر شهرزاد روي صحنه ميرود.
منبع: khabaronline.ir
-
يکشنبه ۳ دي ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۵۰ PM
-
۸۶۳ بازدید
-
-
چه خبر