بزرگنمايي:
چه خبر - شهرام کرمي: افزايش قيمت رقم غيرمتعارفي نيست!
در حاليکه مديرکل هنرهاي نمايشي در واکنش به اعتراضات عليه اوضاع بلبشوي قيمت بليت تئاتر اعلام کرد مذاکراتي براي تشکيل شوراي تعيين قيمت بليتهاي تئاتر انجام شده تا ديگر قيمتهاي غيراستاندارد و گران براي بليت نمايشها تعيين نشود با اينحال نگرانيها براي لاکچريشدن تئـاتر همـچنـان ادامـه دارد. از يک سو و در پي مزمن شدن موضوع افزايش لجام گسيخته قيمت بليت تئاتر و عبور از مرز 200 هزار تومان براي تماشاي نمايش «ميسيسيپي نشسته ميميرد» به کارگرداني همايون غني زاده و از سوي ديگر سرگيجه گرفتن مسئولان هنري وزارت ارشاد براي توجيه اين صعود عجيب و غريب، خبرهايي از به صرافت افتادن مدير هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد براي دخالت و کنترل اين توسن سرکش به گوش ميرسد.
به همين علت شهرام کرمي مديرکل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن انجام مصاحبههاي متعدد مطبوعاتي سعي در آرام کردن فضاي انتقادي پيش آمده در مورد «گرانفروشي هنر مردمي» به مخاطبان داشته است.
کرمي درباره قيمتگذاري بالاي بليت برخي از نمايشها مانند «ميسيسيپي نشسته ميميرد» در تالار وحدت و نياز به شکلگيري سازوکاري قانوني براي تعيين کف و سقف بهاي بليت آثار نمايشي ميگويد:
تا به حال تئاتر درگير چنين وضعيتي نشده بود و در سالنهاي دولتي تئاتر نرخگذاري بليتها به صورت معقول بوده و نگراني ايجاد نميکرد ولي در اين چند ساله با شکلگيري سالنهاي خصوصي نرخ گذاري بليتها باعث نگراني شده است.
مدير کل هنرهاي نمايشي در ادامه خاطر نشان ميکند:
اين روزها ضرورت تشکيل شوراي صنفي براي تعيين سقف و کف بهاي بليت آثار نمايشي احساس ميشود. روز شنبه هفتم مهر و با مطرح شدن بهاي بليت نمايش «ميسيسيپي...» با دکتر شهرام گيلآبادي مديرعامل خانه تئاتر صحبت کردم که هر چه سريعتر اين شوراي صنفي را تشکيل دهيم. همچنين با چند حقوقدان نيز براي راهکارهاي قانوني راه اندازي اين شورا گفتوگو داشتم.
کرمي يک روز بعد از اعلام ضرورت تشکيل ساختار قيمت گذاري بليت تئاتر و قانونمندشدن آن، با چرخشي 180 درجهاي در دفاع از جهش چند برابري و غير منطقي بليت تئاتر ميگويد:
شاهد افزايش بهاي بسياري از کالاها به تناسب شرايط اقتصادي هستيم که به همين دليل بليت تئاترها افزايش پيدا کرد، اما اگر بخواهيم بهاي نمايش توليد شده و ارزش اثر را محاسبه کنيم اين افزايش قيمت رقم غيرمتعارفي نيست [!]، چون به نسبت هزينههاي دکور، تبليغات و دستمزد عوامل بازيگران منطقي است، به خصوص گروههاي نمايشي که از هيچ ارگان دولتي حمايت مالي ندارند، اما در اين ميان بليت دو نمايش به صورت غيرمتعارف افزايش پيدا کرده که واکنشهاي هنرمندان را هم به اين قضيه در پي داشت.
نکته قابل تأمل و البته تأسف برانگيزي که در لابهلاي اظهارات مدير کل هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد در مورد سازوکار قانوني تعيين بهاي بليت تئاتر به آن اشاره ميشود اين است که تا کنون هيچگونه ساز و کار قانوني و مشخصي از سوي اداره کل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي تئاتر پيشبيني و طراحي نشده است!
اين اهمال غيرقابل توجيه و عدممسئوليت پذيري مديران تئاتر در حالي تا به امروز ادامه داشته است که به لطف همين تغافل سؤالبرانگيز آنها برخي گروههاي نمايشي با محور قرار دادن منافع شخصي و اصالت دادن به سود و بهره خودشان، بهاي بليت را تعيين و اجرا کردهاند.
تالار وحدت به عنوان يکي از مهمترين مکانهاي فرهنگي و هنري ايران طي سالهاي اخير با روندي که پيش رو قرار داده علاوه بر ميزباني برنامههاي تبليغاتي فروش خودرو و لوازم آرايشي، تبديل به مکاني براي اجراي نمايشهاي تجاري خاص با بهاي گزاف بليت گرديده است و نکته بدتر اينکه ظاهراً مديران اين مجموعه که اتفاقاً از جمله مکانهاي دولتي و زيرمجموعه معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، از اين روند راضي بوده و هستند.
اما در شرايط پيچيده و دشوار اقتصادي که گريبانگير مردم و اقتصاد کشورمان شده است و در حالي که توليدات و کنشهاي فرهنگي و هنري ميتوانند اميد به آينده را در لايههاي جامعه تقويت کنند، تصميمات خلق الساعه و مبتني بر اصالت منافع شخصي از سوي برخي هنرمندان و ابنالوقت بودن مسئولان اين حوزه و عدم پيش بيني نيازهاي آينده، فضايي را ايجاد کرده که تئاتر از موقعيت «هنري مردمي» به «کالايي لاکچري» در حال تغيير وضعيت باشد.
بيشتر بدانيد : آمار فروش تئاتر در تهران چقدر است؟
بيشتر بدانيد : دستمزد بازيگر تئاتر با 35 سال سابقه، روزي هزار تومان است!
بيشتر بدانيد : خريد بليتهاي تالار وحدت نيز اينترنتي شد
منبع : روزنامه جوان