بزرگنمايي:
چه خبر - وقتي شهرت با حاشيه همراه ميشود
يکي از آداب پايان سال اهالي رسانه در حوزههاي خبري معمولاً جمعآوري و تدوين آراي مخاطبان و صاحبنظران حوزههاي مختلف براي انتخاب «ترينها» در طول يک سال است. موضوعي که هم داراي جذابيتهاي فراوان است و هم منشأ و منبعي براي ايجاد حاشيههاي فراوانتر که هيچ گاه نيز پاياني براي آن نميتوان تصور کرد.
در نمونههاي کلان، انتخاب «ترينها» معمولاً با ملاحظاتي همراه ميشود و اين ملاحظات معمولاً از سوي طرفداران چهرههاي مختلف بستر قضاوتهايي را فراهم ميآورد. البته اين موضوع به طور حتم شرايط عکس هم دارد چرا که بارها در اين شرايط قرار گرفتهايم که رويدادهايي اين چنين در بسياري از موارد چراغ راهي براي هدايتگران، تصميمسازان، مخاطبان و توليدکنندگاني بوده که «ترينها» از ميان آنان برگزيده شدهاند.
چنين موضوعاتي قطعاً در فضاي فرهنگي هنري کشور نيز طي سالهاي اخير وارد چارچوب جديدي شده که شرايط را براي برگزارکنندگان يک پروژه آماري از اين جنس، سخت و دشوار کرده و البته اين شرايط سخت و دشوار در برخي موارد با چاشني حاشيه نيز رو به رو شده است که نمونه عيني آن را در تجربه برگزاري جشنواره «جامجم» تلويزيون در همين هفتههاي اخير شاهد بوديم.
بررسي اين موضوع و موضوعات مشابه محل بحث و طرح در اين گزارش نيست؛ به عبارتي آنچه اکنون موردنظر نگارنده است اشاره به اين نکته است که اساساً انتخاب «ترينها» به سبک و سياقي که به آن اشاره شد، در اين گزارش مدنظر نبوده و آنچه در ادامه ميآيد يک نوشتار رسانهاي در راستاي انتخاب «چهرههاي خبرساز» موسيقي ايران در سال 97 است.
طبيعتاً در اين زمينه نيز گستره نگاه ذهني مخاطبان، کارشناسان و تمامي فعالان عرصه موسيقي گسترهاي به شدت متنوع و داراي سلايق متعددي ميتواند باشد که طبيعتاً بايد به همه اين سلايق در چارچوب علاقهها احترام گذاشت. اما اين اميد وجود دارد که معرفي چهرههاي موسيقي ايران در سال 97 از سوي گروه موسيقي خبرگزاري مهر با در نظر گرفتن دلايلي که در طول معرفي هنرمندان ياد شده به آن اشاره خواهد شد، نزديک به طيف وسيعي از اين ديدگاهها و سلايق متنوع باشد.
ذکر اين نکته هم الزامي است که طي سال 97 تلاشهاي بسيار فراوان و قابل ستايشي از سوي بسياري از هنرمندان، مديران، توليدکنندگان، ناشران و تهيهکنندگان در حوزههاي مختلف موسيقي نواحي، موسيقي کلاسيک، موسيقي اصيل ايراني، موسيقي تلفيقي، موسيقي پاپ و ديگر گونهها صورت گرفت که ميتوان در يک گزارش مشروحتر به ذکر و مرور آنها پرداخت.
کيهان کلهر؛ مردي براي تمام فصول
بدون ترديد يکي از انتخابهاي بخشي اعظمي از مخاطبان تخصصي موسيقي، کارشناسان و متخصصان اين حوزه براي انتخاب چهره موسيقي ايران در سال 97 «کيهان کلهر» است. استاد و هنرمند کرمانشاهي که از سالهاي دور تبديل به يکي از نمايندگان شايسته موسيقي ايران، در محافل معتبر بينالمللي شده است.
بيشتر بدانيد : براي آنهايي که کيهان کلهر و آواهاي مسحور را نميشناسند
اين نوازنده کمانچه و آهنگساز موسيقي ايراني که بيگمان نميتوان خدمات او و تعدادي از همنسلانش در عرصههاي بينالمللي را تحت يک مديريت منسجم فرهنگي در کشورمان به حساب آورد، در سالهاي اخير علاوهبر توليد چندين آلبوم متنوع در گونههاي مختلف موسيقايي، پس از مدتهاي طولاني دوري از کشور، حضور فعالي پيدا کرده و کنسرتهاي متعددي را در تهران و شهرستانها برگزار کرد.
کيهان کلهر
کيهان کلهر مردي براي تمام فصول موسيقي است. او سالهاست آوازهاي جهاني دارد و در مقاطعي هم در يک قدمي دريافت جايزه «گرمي» بهعنوان معتبرترين جايزه موسيقايي دنيا قرار گرفت. طي سالهاي اخير همکاريهاي متعددي با هنرمندان تراز اولي چون يويوما، شجاعت حسين خان، ژائو ژيپينگ، عاليم قاسماف، بروکلين رايدر و بسياري ديگر داشته و تلاش داشته با ساز کمانچه گوشههاي نابي از موسيقي اصيل ايراني را به مخاطبان معرفي کند. تلاشي که به اندازه برگزاري چندين جشنواره و رويداد داخلي خودمان که سعي در معرفي موسيقي ايراني به شيوههاي مختلف دارند، آنچنان خودنمايي کرده که حتي بسياري از مخاطبان غيرايراني، موسيقي ما را با نام کيهان کلهر و تعدادي ديگر ميشناسند.
اين هنرمند بين المللي موسيقي ايراني در آغاز دور تازه فعاليتهاي خود در ايران با برگزاري کنسرت «پردگيان باغ سکوت» به هنرمندي نويد افقه، علي بهرامي فرد و هادي آذرپيرا توانست نفس تازهاي به اجراهاي زنده موسيقي ايراني در وانفساي تسلط کامل موسيقي پاپ در مارکتينگ نظام اقتصادي موسيقي کشورمان بدمد.
کيهان کلهر که سال گذشته در جريان برگزاري جشن سالانه موسيقي به پاس يک عمر فعاليت هنري مورد قدرداني قرار گرفت بعد از برگزاري کنسرت «پردگيان باغ سکوت» که تا مدتها در تهران و ساير شهرستانها روي صحنه رفت، با اردال ارزنجان نوازنده جهاني «باغلاما» نيز ميزبان علاقهمندان موسيقي ايراني در کشورمان بود. او در همين اثنا بود که همچنان به فعاليتهاي بين المللي خود در عرصه موسيقي ادامه ميداد و هر روز بهتر از قبل خود را به عنوان يک چهره ثابت شده و جهاني موسيقي ايراني تثبيت ميکرد.
اين نوازنده جهاني کمانچه شهريورماه سال 96 بود که در ادامه فصل جديد فعاليتهاي خود در ايران همراه با هنرمندان «رامبرانت تريو» کنسرتهايي را در تالار بزرگ وزارت کشور کرد که اين مجموعه برنامهها نيز با استقبال تحسين برانگيز مخاطبان رو به رو شد تا جايي که کنسرتها طي چند شب ديگر به مرحله تمديد رسيد. پس از برگزاري اين کنسرتها بود که آلبومي از اين اجراي زنده با نام «هنوز پاييز است…» در زمستان سال 97 در دسترس مخاطبان قرار گرفت و با استقبال چشمگير آنها نيز مواجه شد.
بيشتر بدانيد : بيانيه تند کيهان کلهر براي دعوت موسيقدانان به واکنش عليه مسئولان خاطي
بيشتر بدانيد : واکنش کيهان کلهر به مرگ کسي که بي هنگام ناپديد شد
کلهر در اوايل اسفند ماه بود که از برگزاري کنسرت يکي از مشهورترين آلبومهاي خود با نام «شهر خاموش» در فروردين سال 98 با همراهي کوارتت مينياتور خبر داد تا همچنان خود را به عنوان يکي از چهرههاي برتر موسيقي کشورمان طي سالهاي اخير معرفي کند.
کيهان کلهر که بهزعم نگارنده يکي از مهمترين و تأثيرگذارترين هنرمندان موسيقي کشورمان در سال جاري است، چندي پيش از سوي مجله «سانگ لاينز» (انگلستان)، به عنوان يکي از بيست هنرمند مهم موسيقي روز دنيا معرفي شد. تا به حکم توانايي خود ثابت کند که انتخاب او به عنوان يکي از چهرههاي برتر موسيقي ايران در سال 97 با در نظر گرفتن مؤلفههاي حضور بين المللي و تلاشهايش در ايران دور از انتظار نيست.
بيشتر بدانيد : نواي کمانچه کيهان کلهر روح بشري را تصاحب کرد + عکس
همايون شجريان؛ ماراتن موفقيتها ادامه دارد
اساساً طي سالهاي اخير کمتر مخاطب حوزه موسيقي وجود دارد که نام همايون شجريان را در فهرست برترينهاي موسيقي ايران نديده باشد. او بدون ترديد يکي از موفقترين و در عين حال کمحاشيهترين هنرمندان موسيقي ايران است که طي سالهاي اخير به يمن همکاري با برادران پورناظري توانسته نقش مؤثري در معرفي موسيقي اصيل ايراني و روزآمدي آن با ذائقه مخاطب داشته باشد.
بيشتر بدانيد : کنسرت خياباني همايون شجريان و حاشيه ها و حمايت ها
همايون اگرچه قبل از همکاري با پورناظريها نيز به مدد استعداد و نبوغ ذاتي خود در عرصه خوانندگي و تحت تعليم پدرش محمدرضا شجريان خود را به عنوان يک پديده در موسيقي ايران معرفي کرده و با همکاري و آموختن در محضر هنرمنداني چون حسين عليزاده، کيهان کلهر، ناصر فرهنگفر، محمدجواد ضرابيان و ساير بزرگان تبديل به فولادي آب ديده در موسيقي ايران شده بود، اما قطعاً بخش اعظمي از موفقيتهاي خود را با همراهي پورناظريهايي به دست آورد که هم در حوزه آهنگسازي رگ خواب مخاطب را به دست آوردهاند و هم فهم درستي از معرفي موسيقي ايراني در نظام اقتصادي و بازاريابي مخاطب موسيقي کشورمان داشتهاند.
بيشتر بدانيد : نوروزخواني همايون شجريان + فيلم
همايون شجريان
همايون شجريان قطعاً يکي از چهرههاي شاخص موسيقي ايران در سال 97 است چرا که توليد و پخش آلبوم «ايران من» و سروصداي فراواني که اين آلبوم در بين مخاطبان و اهالي موسيقي ايجاد کرد، اتفاقي نيست که بتوان به سادگي از آن عبور کرد.
همايون شجريان و تعدادي اندک از خوانندگان، نوازندگان و آهنگسازان موسيقي کشورمان که ماراتن موفقيتهاي آنان همچنان ادامه دارد، فعلاً بخش مهمي از جريان جذب مخاطب را در حوزه موسيقي ايراني با تمام نظرات مثبت و منفي در اين ميان، به يدک مي کشند
اساساً کارزار مارکتينگ موسيقي اصيل ايران مدتهاست در فروشگاههاي عرضه موسيقي با مه غليظ و آسماني پر از غبار مواجه است. بنابراين وقتي يک آلبوم در ساختاري مناسب اما قابل نقد اين چنين در يک فضاي پرشور و پرمخاطب در دسترس شنوندگان قرار ميگيرد، بيگمان عقبهاي هوشمندانه و فکر شده پشتيبان آن است که در اين ميان هنرنمايي همايون شجريان در عرصه خوانندگي و حضور مجموعهاي از نوازندگان مطرح موسيقي ايراني در يک آلبوم ميتواند به خودي خود لقب يکي از چهرههاي موسيقي ايران در سال 97 را از آن همايون کند.
بيشتر بدانيد : همايون شجريان: هيچ وقت به کسي نگفتهام برايت ميميرم!
اگرچه هنرمندان بسياري در حوزههاي مختلف نوازندگي، آهنگسازي و خوانندگي تلاش فراواني در جهت معرفي موسيقي اصيل ايراني به مخاطبان عجيب موسيقي در کشورمان داشتهاند و حتي در سال 97 آثار ماندگاري را از خود بر جاي گذاشتهاند که سالها بعد ميتواند منبع بسيار ارزشمندي براي معرفي هرچه بهتر موسيقي ايراني به مخاطبان نسلهاي بعدي باشد، اما از سوي ديگر موضوع مخاطبسنجي، روزآمدي موسيقي ايراني با ذائقه مخاطب امروزي، توليد آثاري متناسب با شرايط فعلي جامعه و توجه به فرآيند اقتصادي توليد و پخش آثار با در نظر گرفتن استانداردهاي موسيقايي وجوه مهمي است که بايد به آن عنايت ويژهاي داشت.
بيشتر بدانيد : حمله رسانه اصلاح طلب به همايون شجريان به خاطر عوام فريبي
در اين راه همايون شجريان يکي از همان افرادي است که تقريباً به مولفههايي که به آن اشاره شد دست پيدا کرده که ميتوان از او بهعنوان يکي از چهرهاي برتر موسيقي ايران در سال 97 ياد کرد. اگرچه در اين راه نقدها و نقطه نظراتي هم قطعاً وجود دارد که تعدادي از منتقدان و اهالي فن به کار همايون وارد ميدانند اما بايد در نظر داشت که همايون شجريان و تعدادي اندک از خوانندگان، نوازندگان و آهنگسازان موسيقي کشورمان که ماراتن موفقيتهاي آنان همچنان ادامه دارد، فعلاً بخش مهمي از جريان جذب مخاطب را در حوزه موسيقي ايراني با تمام نظرات مثبت و منفي در اين ميان، به يدک مي کشند که اميدواريم در سالهاي بعد اين موضوع به حوزههاي گستردهتر و اشخاص بيشتري از هنرمندان اين عرصه تعميم پيدا کند.
بيشتر بدانيد : وقتي همايون شجريان ذوق زده مي شود + عکس
محمد معتمدي؛ خواننده باهوشي که راهش را پيدا کرد
طي سالهاي اخير عليرغم اينکه موسيقي اصيل ايراني در حوزه جذب مخاطب غير از مواردي معدود نتوانسته نسبت به بزرگي و ارزش والايي که دارد، به موفقيتهايي دست پيدا کند، اما هنرمنداني بودهاند که با برنامهريزي و پژوهش در صنعت هزارتوي موسيقي ايراني، شرايطي را فراهم کرده که توجه مخاطبان را به سمت خود جلب و فضايي را ايجاد کنند که مخاطب غيرتخصصي و غيرقابل پيشبيني موسيقي در ايران که عمده توجه خود را به شنيدن موسيقي پاپ معطوف کرده، گوشه چشمي هم به اين سوي بازار توليدات موسيقايي استاندارد داشته باشد.
بيشتر بدانيد : يک ايراني موزيسين برتر سال 2013 «راديو فرانسه» شد
يکي از همين افراد که اتفاقاً از باهوشترين خوانندههاي موسيقي اين سالها محسوب ميشود، محمد معتمدي است. او در شرايطي خود را به جامعه موسيقي و توده مخاطبان معرفي کرد که خوانندگان مشهور و با کيفيتي چون عليرضا قرباني، سالار عقيلي و همايون شجريان جايگاه بسيار خوبي در ميان مردم داشتند. شرايطي که کار را براي او سخت ميکرد و ميبايست با ايجاد يک فضاي خلاقانه مبتني بر تکنيکهاي هنري و البته مارکتينگ موسيقي، چارچوبي را پديد ميآورد که او را به اين فرآيند وارد کند.
محمد معتمدي
معتمدي خوب ميدانست که براي ورود به دلها و گوشهاي مخاطبان بايد متفاوتتر از آنچه تاکنون توسط ديگر هنرمندان ارائه شده، بود. او پس از طي مسيري که از زادگاهش کاشان شروع شد تا رسيدن به کلان شهر تهران تمام تلاش خود را به کار برد تا با بهرهمندي از آموختههاي آوازي خود و البته لحن دلنشيني که صدايش برخوردار است به تدريج وارد شرايطي شود که ديگر به برگزاري چند کنسرت محدود با نوازندگان محدود، بسنده نشود.
بيشتر بدانيد : برنده جايزه «فرانس موزيک» مناجاتخواني کرد!
او به پشتوانه حضور در محضر استادي همچون زندهياد محمدرضا لطفي و به مدد هوشمندي و انتخابهاي درستي که در همکاري با آهنگسازان، نوازندگان و ساير توليدکنندگان عرصه موسيقي داشت کمکم وارد ساختار جديدي از فعاليت شد که مهمترين آن حضور در تيتراژ تعدادي از آثار مهم سينمايي به عنوان خواننده بود. حضوري که هم خلاقانه بود و هم ميتوانست دريچه جديدي را براي او بگشايد.
اين اتفاق افتاد و خوانش در تيتراژ فيلم سينمايي «سيانور» بود که او را وارد دوره تازهاي از فعاليتها کرد. در اين مجال بود که رفتهرفته مخاطبان غيرتخصصي موسيقي نيز معتمدي را شناختند و همراه آثارش شدند. کما اينکه پشتوانههاي فني و هنري وي در عرصه آواز هم نقش بسيار مؤثري در معرفي يک خواننده تمام عيار ايفا کردند. او حالا ميدانست که از موسيقي چه ميخواهد و تقريباً از سال 96 بود که با توليد آثار و تک آهنگهاي متعدد که دربرگيرنده فضايي نزديک به ذهن مخاطب بود وارد کارزاري شد که برايش موفقيتهاي پي در پي را به همراه آورد.
معتمدي علاوهبر حضور مؤثر و با کيفيت در عرصه تيتراژخواني، حضور در ارکسترهاي معتبر، همکاري با کارگرداني چون بهروز غريبپور در اپراي سعدي، توليد چند آلبوم موفق از جمله «مناجات» و «حالا که مي روي» و همکاري با چند گروه موفق و استاندار اروپايي براي برگزاري کنسرت در سال 97 حضور مؤثري هم در اتفاقات و حاشيههاي پيرامون موسيقي در اين سال داشت که از آن جمله ميتوان به ماجراي پرحاشيه برگزاري کنسرت رايگان در شهر تهران و واکنشهاي بعضاً تند او به برخي اتفاقات و سياستگذاريهاي حوزه موسيقي اشاره کرد.
همه اينها به انضمام حضور مؤثر و هوشمندانه محمد معتمدي در رسانه ملي در جايگاههاي مختلف ميتواند او را به عنوان يکي از چهرههاي تأثيرگذار موسيقي ايران در سال 97 معرفي کند.
بيشتر بدانيد : رازي که پسر رسول خادم از پدرش در کنسرت محمد معتمدي افشا کرد!
حميد هيراد؛ امان از پليبکهاي بيموقع!
اگر نگوييم «جنجاليترين» اما حتماً «يکي از جنجاليتري» خوانندگان و هنرمنداني که سال 97 بخش زيادي از حاشيهها و جنجالهاي موسيقي پاپ ايران را به خود اختصاص داد حميد هيراد بود؛ خواننده تازه کار و نوظهوري که تابستان امسال را تبديل به يکي جنجاليترين و پرحاشيهترين فصلهاي موسيقي پاپ ايران کرد و آنچنان اين فضا را تحتتأثير خود قرار داد که تا مدتها نيز رهايش نکرد و در برخي مقاطع هم لطمات زيادي به فضاي کاري و روحي اين هنرمند وارد کرد.
بيشتر بدانيد : بيوگرافي حميد هيراد خواننده گروه پازل بند + تصاوير از کودکي تا به اکنون
بيشتر بدانيد : سوتي وحشتناک حميد هيراد در کنسرت! + فيلم
حميد هيراد از سال 95 و از سوي مؤسسه «آوازي نو» به سرپرستي حسن اردستاني مهندس با سابقه صدا در عرصه کنسرتها خود را به جامعه موسيقي معرفي کرد و پس از حضور در رسانه ملي با همراهي مجموعه «پازل بند» و بعدها حضور در مجموعه «دورهمي»، خود را به عنوان يک خواننده نوظهور و پرطرفدار جا انداخت.
بيشتر بدانيد : حميد هيراد بابت سرقت هاي ادبي اش بالاخره نقره داغ شد ؟
حميد هيراد
اما فعاليتهاي هيراد زماني وارد حاشيه شد که عليرضا بديع ترانهسرا در برنامه «چشم شب روشن» او را متهم به کپيبرداري بدون مجوز از آثار تعدادي شاعر و ترانهسرا کرد و سپس کمپين «نه به سرقت ادبي» بر عليه او شکل گرفت؛ کار تا جايي بالا گرفت که هيراد مجبور به عذرخواهي و پرداخت غرامت به شاعران و ترانه سرايان شد.
حاشيههاي هيراد اما اينجا پايان نيافت و بديع بار ديگر با انتشار فيلمي منسوب به هيراد او را به اجراي «پلي بک» در کنسرتهايش متهم کرد. پس از انتشار اين فيلمها بسياري از هنرمندان و ترانهسرايان دوباره حمله همه جانبه عليه هيراد را آغاز کرده و او را مورد آماج تندترين انتقادها قرار دادند؛ انتقادهايي که فارغ از درست يا غلط بودن، براي يک خواننده نوظهور چون هيراد حکم چالشهايي را داشت که فوتباليستهاي نامدار اما پرحاشيه را از متن به حاشيه ميکشاند و در نهايت جز ناکامي و تلخي چيزي را حس نميکنند.
اغلب دوستداران و کارشناسان موسيقي اگر بخواهند صادقانه به ماجراي پلي بک ها بپردازند، به اين موضوع آگاه هستند که اين اپيدمي خطرناک در موسيقي فقط معطوف به حميد هيراد نبوده و نيست
اغلب دوستداران و کارشناسان موسيقي اگر بخواهند صادقانه به ماجراي پليبکها بپردازند، به اين موضوع آگاه هستند که اين اپيدمي خطرناک در موسيقي فقط معطوف به حميد هيراد نبوده و نيست. کما اينکه تعدادي از خوانندگان بودند که در دوران پيش از فعاليتهاي هيراد در عرصه موسيقي بارها و بارها از پليبک در کنسرتها استفادههاي متعددي کرده و ميکنند. منتها ماجراي هيراد از آنجا وارد حاشيه شد که وي و سياستگذاران برنامههاي کاري او آنچنان که بايد فضا را به سمت آرامش هدايت نکردند و شايد همين عدم برنامهريزي لازم براي مديريت چنين بحراني بود که هيراد را وارد چالشهاي فراوان کرد. چالشهايي که به قدري زياد و فراگير شد که وي را به يکي از مهمترين چهرههاي خبرساز موسيقي ايران در سال 97 تبديل کرد.
بيشتر بدانيد : اقدامات صدا و سيما در واکنش به سرقت هاي ادبي حميد هيراد
حميد هيراد جوان که در روزهاي اول معرفي خود تلاش داشت خود را به عنوان يک چهره متفاوت در عرصه موسيقي پاپ معرفي کند، به يکباره وارد چالشي شد که شايد انتظارش را نداشت. حالا او در مکانيزمي قرار دارد که بايد براي بهبود و ارتقاي سطح فعاليتهاي خود در عرصه موسيقي که اتفاقاً طرفداران پرتعدادي هم دارد بايد دست به تغييرات و دگرگونيهاي فراواني بزند که خاطره تلخ تابستان سال 97 به فراموشي کامل سپرده شود. او يک خواننده جوان و مستعد موسيقي ايران است که شايد سال 98 برايش يکي از سختترين و البته مهمترين سالهاي کاري باشد.
بيشتر بدانيد : سرانجام حميد هيراد سکوتش را نسبت به اتهام سرقت ادبي شکست
محسن ابراهيمزاده؛ دونه دونهاي که همه جا شنيده شد
خيلي قضاوت بيرحمانهاي است که فارغ از همه اگرها و اماها، بخواهيم از چهرههاي موسيقي ايران در سال 97 يادي کنيم اما از محسن ابراهيمزاده خواننده نوظهور و پديده موسيقي پاپ اين روزها نام نبريم. او قطعاً يکي از گزينههاي مهم و غيرقابل کتمان انتخاب براي معرفي چهرههاي موسيقي ايران در سالي که گذشت است.
محسن ابراهيمزاده يکي از خوانندگاني است که بعد از درگذشت مرحوم مرتضي پاشايي با کمک و ياري 100 درصدي مدير برنامهاي به نام مهدي کرد که در زمان حيات مرتضي پاشايي به عنوان مدير برنامههاي وي فعاليت ميکرد، خود را رفتهرفته در چارچوب فرآيند حرفهاي توليد و مارکتينگ موسيقي پاپ قرار داد و با در نظر گرفتن مولفههايي چون تشابه صدايي با مرحوم پاشايي و به کاربردن ترانههايي که مخاطبان تين ايجري با آن نزديکي بيشتري داشتند، يک شبه ره صد ساله را طي کرد و آنچنان با استقبال کم نظير مخاطبان مواجه شد که کمتر پديدهاي در موسيقي با آن مواجه بوده است.
اين خواننده که ترانههايش آنچنان درگير مسائل مبتلابه جامعه ايراني نيست و اغلب در گيرودار حوزه احساسات و عواطف عاشقانهاي است که طيف سني نوجوان با آن نزديکي بيشتري دارند، از سال 94 اجراهاي زنده را آغاز کرد و در سال جاري بود که به اوج محبوبيت خود در اجراهاي زنده رسيد. او بيگمان يکي از فعالترين خوانندگاني است که طي سال جاري در شهر و شهرستاني نبود که کنسرت برگزار نکرده باشد.
حضور اين جنس خوانندگان در عرصه حرفهاي موسيقي پاپ بر اساس تجربيات گذشته اغلب مقطعي بوده و پس از چندي هم به فراموشي سپرده ميشوند. حال بايد ديد ابراهيمزاده هم اين روند را در سالهاي آينده طي خواهد کرد يا خير؟
ابراهيمزاده تاکنون آلبوم جديدي را در بازار موسيقي منتشر نکرده، اما انتشار تک آهنگهاي متعدد در فضاي مجازي که «دونه دونه» يکي از مهمترين و محبوبترين آنهاست، به قدري او را شهره خاص و عام کرد که ميتوان از او به عنوان يکي از پديدهها و چهرههاي موسيقي در سال 97 ياد کرد.
محسن ابراهيمزاده
قطعاً شکل اجراي ترانهها، محتواي آثار و حتي نحوه اجراي زنده اين خواننده موردپسند طيف گستردهاي از مخاطبان تخصصي حوزه موسيقي حتي در حوزه موسيقي پاپ نيست، اما اين موضوع نيز هنوز نتواسته از ميزان محبوبيت اين خواننده در بين اقشار مختلف مردم بکاهد.
بيشتر بدانيد : مهمترين کنسرتهاي آذر 97 از محسن ابراهيم زاده تا بهنام باني و ماکان بند
ماجرا وقتي جالب شد که وقتي قرار شد پرسپوليس تيم محبوب پايتخت، در مهمترين بازي اين سالهاي خود به مصاف دومين بازي فينالش در ليگ قهرمانان آسيا برود، خبر آمد که کنفدراسيون فوتبال آسيا به باشگاه پرسپوليس اعلام کرده که براي بازي فينال ضرورت دارد که گروه يا هنرمندي دقايقي قبل از بازي به اجراي موسيقي آن هم از نوع پاپ بپردازد؛ موضوعي که مجموعه مديريتي باشگاه را مجاب کرد تا مساله را به فدراسيون فوتبال ارجاع داده و از آنها براي معرفي خواننده تعيين تکليف کنند و در کمال شگفتي محسن ابراهيمزاده به عنوان خواننده بازي فينال انتخاب شد. موضوعي که در دوران طرحش با چالشهاي زيادي هم مواجه شد.
به هر حال يکي از مؤلفههاي مهم انتخاب يک چهره هم شناخت استاندارهاي جهاني آهنگسازي و تنظيم و هم ميزان حضور در نظام اقتصادي است که اگر آثار ابراهيمزاده دربرگيرنده اولويت اول نباشد اما قطعاً در حوزه نظام اقتصادي و جذب مخاطب با اقبال شگفت انگيزي مواجه شده که نميتوان از او به عنوان يک پديده ياد نکرد.
حضور اين جنس خوانندگان در عرصه حرفهاي موسيقي پاپ بر اساس تجربيات گذشته اغلب مقطعي بوده و پس از چندي هم به فراموشي سپرده ميشوند. حال بايد ديد ابراهيمزاده هم اين روند را در سالهاي آينده طي خواهد کرد يا خير؟
بيشتر بدانيد : کنسرت خواننده هاي پاپ در برج ميلاد بعدازمدت ها!
بيشتر بدانيد : بازار داغ آلبومهاي جديد چهرههاي موسيقي در فصل بهار!
منبع: mehrnews.com