بزرگنمايي:
چه خبر - از الويس پريسلي تا جان لنون
بار ديگر رولينگ استون يک نظرسنجي و ليست ديگر رو کرده. اين مجله که هر چند وقت يک بار چنين ليستهاي جالبي منتشر ميکند و پيش از اين صد گيتاريست برتر، 500 آهنگ برتر، صد آلبوم برتر، صد گيتار سانگ برتر، بهترين ملوديهاي گيتار و ... را در نظرسنجي از موزيسينها، کارشناسان و موسيقي دوستان انتخاب کرده بود، حالا دست به انتخاب صد خواننده برتر تاريخ زده است. البته توقع نداشته باشيد که در اين ليست نام امثال پاواروتي را ببينيد. اين ليست بيشتر به خوانندگان سبکهاي پاپ، راک، کانتري، سول، هيپهاپ و ... اختصاص دارد و کمتر خوانندگان جز و غيره در آن به چشم ميخورند.
در اين نظرسنجي آرتا فرانکلين خواننده دهه 60 ميلادي به عنوان بهترين خواننده تاريخ انتخاب شده است. پس از او ري چارلز خواننده نابينا و سياه پوست در رتبه دوم ايستاده است. الويس پريسلي جواني که به عنوان راننده کاميون از روستاهاي آمريکا به شهر آمد و استعدادش کشف شد، به عنوان سومين خواننده دست يافته است. نفر بعدي سم کوک خواننده دهه 50 ميلادي است که در سال 1964 از دنيا رفت. مغز متفکر بيتلها در رتبه پنجمين خواننده برتر ايستاده است و پس از او ماروين گاي و باب ديلن قرار دارند و تاپ تن ليست با اوتيس ردينگ، استيوي واندر و جيمز براون بسته ميشود.
مهم ترين افراد ليست صد تايي برترين خوانندگان تاريخ به همراه رتبه آنها از اين قرار است:
11) پل مک کارتني
12) ليتل ريچارد
15) رابرت پنت ( لدزپلين )
16) ميک جگر (رولينگ استونز)
17) تينا ترنر
18) فردي مرکوري ( کوئين )
19) باب مارلي
21) جاني کش
23) ديويد بووي
24) ون موريسون
25) مايکل جکسون
27) هنک ويليامز
28) جنيس جاپلين
29) تينا سيمون
30) پرينس
32) بونو ( يوتو )
34) ويتني هيوستن
36) بروس اسپرينگزتين
37) نيل يانگ
38) التون جان
39) جف باکلي
41) چاک بري
45) کرت کوبين
47) جيم موريسن
50) باني ريت
53) مادي واترز
55) پل راجرز
58) کريستينا آگيلرا
59) راد استيوارت
60) بيورک
64) اکسل رز ( گانزن روزز )
66) توم يورک ( ريديوهد )
67) جري لي لوئيس
73) دالي پارتون
74) جيمز تيلر
75) ايگي پاپ
77) مرلهاگارد
79) ماريا کري
81) جان لي هوکر
82) تام ويتس
83) پتي اسميت
86) آرت گارفانکل
87) دان هنلي ( ايگلز)
88) ويلي نلسون
93) ايني لينکس
96) بي بي کينگ
97) جو کوکر
98) استيوي نيکس ( فليت وودمک )
99) استيون تايلر ( اروسميت )
100) مري جي بلابژ
در ادامه معرفي برخي از جهرههاي مطرح ليست بالا را به قلم موزيسينهاي مطرح دنيا (که اغلب خود در اين ليست حضور دارند) ميخوانيم:
آرتا فرانکلين_تولد: 1942
آهنگهاي کليدي: احترام، من هرگر مردي را دوست نداشته ام (اين گونه که تو را دوست دارم)، فکر کن، زنجيره احمقها ...
* منبع الهام هنرمنداني چون: ويتني هيوستن، آليشيا کيز، ايني لينکس
نميدانم به خدا و بهشت اعتقاد داريد يا نه. اما آرتا هديه ايست از سوي خداوند. وقتي او کلمات را بيان ميکند ميبينيد که هيچ کس نميتوانسته بهتر از اين آنها را ادا کند. او دليل علاقه زنها به آواز خواندن است! صداي او همه چيز را با هم دارد: تکنيک، قدرت، حس و ... او هر چه ميخواند را از ته دل ميخواند و به آن اعتقاد دارد. از آن گذشته نوسان زيادي هم در کارش مشاهده نميشود. چرا که خواندن براي او بازي نيست.
وقتي کودک بودم عادت داشتم به صداي آرتا گوش کنم. چون مادرم هر روز بلااستثنا "هيچ وقت راهي نيست" و " کار درست را انجام بده، زن" را در خانه پخش ميکرد. ميديدم که مادرم وقت گوش کردن به آنها گريه ميکند، من هم گريه ميکردم. کم کم با گوش دادن آهنگهاي ديگرش فهميدم چرا مادرم گريه ميکرد و موقع شنيدن آنها چه احساسي داشت. وقتي از نزديک با آرتا کار کني، تازه متوجه ميشوي که چرا او آرتا فرانکلين شده. وقتي براي آهنگ "وقتت را تلف نکن" از آلبوم "مري" من با هم کار کرديم، او آمد در استوديو و مثل آب خوردن قطعه را خواند. خيلي بهتر از آنچه که تصور ميکرديم.
الويس پريسلي_تولد: 1935/ مرگ: 1977
آهنگهاي کليدي: قطار مرموز، سگ شکاري، اذهان بدگمان، احمق ...
*منبع الهام هنرمنداني چون: بونو، بروس اسپرينگزتين
بيشتر بدانيد : همه چيز درباره الويس، مرده پر درآمد
تفاوت است بين کسي که فقط آواز ميخواند و کسي که با صدايش شما را به دنياي ديگري ميبرد و نوعي شعف در شما بر ميانگيزد؛ وقتي الويس را ديدم از اين دسته دوم است. اولين آهنگي که من از او شنيده بودم "سگ شکاري" بود. آن زمان اطلاعاتي که الأن درباره آهنگ (پيشينه اش و کساني که قبل از الويس آن را خوانده بودند) دارم، نداشتم. اما ديدم که همه چيز آن سر جاي خود قرار دارد. صداي الويس بي پروا و طعنه آميز بود.
بيشتر بدانيد : عکسهاي نادر و ديده نشده از الويس پريسلي!!
او در صدايش اوج و فرودهاي بي نظيري داشت، مثل يک مرغ شکاري که اوج ميگيرد تا بر سر طعمه اش فرود آيد. من سعي کردم اين را در موسيقي لدزپلين پياده کنم. يک بار با اعضاي زپلين بعد از يکي از کنسرتهاي الويس به سراغش رفتيم. در آن 90 دقيقه که به گپ و شوخي گذشت، جيميپيج (گيتاريست لدزپلين) به شوخي گفت که ما هيچ وقت ساند چک نکردهايم، اما رابرت هميشه دلش ميخواهد الويس بخواند. الويس هم خنديد و از من پرسيد کدام يک از آهنگهايش را دوست دارم و من جواب دادم آهنگهايي مثل "دوستم داشته باش"، "با من مثل يک احمق رفتار کن/ با من بدجنس و خشن باش/ اما دوستم داشته باش ... وقتي که داشتيم آن جا را ترک ميکرديم، من به سمت راهرو ميرفتم و الويس زماني که به آستانه در رسيد، دستهايش را از هم باز کرد و خواند:" با من مثل يک احمق رفتار کن/ با من ..." و من هم بلافاصله به سمت او چرخيدم و با او هم صدا شدم.
بيشتر بدانيد : ناگفته هاي همسر الويس پريسلي: هرگز نمي خواستم به او خيانت کنم...
باب ديلن_تولد: 1941
آهنگهاي کليدي: مثل يک سنگ غلتان، مناظر يوهانا، بخواب بانو بخواب ...
* منبع الهام هنرمنداني چون: جان لنون، بروس اسپرينگزتين، پتي اسميت
باب ديلن کاري کرد که تعداد خيلي خيلي کمي توانسته اند از پس چنين کاري بربيايند. او شکل و شيوه "پاپ خواندن" را تغيير داد و ما داريم در دنيايي تنفس ميکنيم که توسط صداي ديلن شکل گرفته. تقريبا ًهيچ کس ديگر سعي نميکند شبيه الويس پريسلي بخواند. اما صدها نفر هستند که تلاش ميکنند شکل ديلن بخوانند.
بيشتر بدانيد : باب ديلن, ستاره اي ايستاده در وراي زمان
براي اين که تأثير باب ديلن را بر دنياي خوانندگي متوجه شوي، بايد جهاني بدون تام ويتس، بروس اسپرينگزتين، ادي ودر، کرت کوبين، لوچيندا ويليامز يا هر خواننده ديگري با صداي خش دار، تصور کني. اولين باري که من صدايب اب ديلن را شنيدم، همه جا تاريک بود. در 13 سالگي خانه يکي از دوستانم بودم و آلبوم "بهترينها "ي باب ديلن داشت پخش ميشد. صدايش يک جورهايي مدرن بود و در عين حال کهن. اين صدا براي يک ايرلندي مثل من بسيار آشنا به نظر ميرسيد. آن زمان ما فکر ميکرديم که آمريکا پر است از ابرقهرمانها. اما بر خلاف تصور ما آن آهنگها پر بود از کشاورز و کارگر و آدمهاي ديگري که همه شبيه خودمان بودند. عجيب ترين نکته در مورد باب ديلن اين بود که در اوج دهه 60 آن صدا، صداي آينده بود. باب ديلن صداي يک نسل بود، نسلي که عليه نسل قبلي شوريده بود. سپس او تبديل شد به صداي همه نسلها. تنها صداي روي کره زمين. تصور او با آن لباس لهستاني و کفشهاي آفريقايي، جرقه اي بود که در ذهن کودکي من زده شد. دليل اين که من هيچ وقت از باب ديلن خسته و دلزده نشد و اين است که او تنها يک شخصيت نيست. مجموعه اي از پرسوناژهاست که حول يک ايده واحد طواف ميکنند. باب ديلن با آواز خواندن کاري کرد که مارلون براندو با بازي کردن کرد.
بيشتر بدانيد : چرا باب ديلن برنده جايزه نوبل ادبيات شد؟
ري چالز_تولد : 1930/ مرگ :2004
آهنگهاي کليدي: من چه گفتم، تو مرا نميشناسي، جروجيا در ذهن من ...
*منبع الهام خوانندگاني چون: ون موريسن، اوتيس ردينگ، استيوي واندر
ري چارلز يگانه ترين صدا را در عرصه موسيقي پاپ داشت. کارهاي بداهه اي که در ميان آهنگهايش ميکرد (مثل يک خنده يا ... ) بي نظير بود. مثل اين که چيزي از درون او را ميآوازد و موسيقي واکنشي بود که او به آن آسيبها نشان ميداد. او حتي شادياش را به ديگران تسري ميبخشيد. اما در خواندن ري چيز ديگري بود که تا زماني که در دهه 80 با هم کار کنيم، آن را نفهميده بودم. اين که ري چارلز فقط از اعماق روحش نميخواند؛ بلکه روحش را کاملا ً در آهنگ ميگذاشت. او به من شجاعت و جسارت داد و مرا به حالتي فرو برد که انگار در کليسا نشسته ام و او دارد روح مرا آرامش ميدهد. او همچنين يک نوازنده پيانوي خوب بود. ميدانيد که پيانو سازي است که نوازنده اش تا با آن يکي نشود، نميتواند آن را به تسخير خود در آورد. ري در هنگام نواختن پيانو حرکات ويژه اي داشت که خاص او بود که تا زماني که پيانو نواختن او را از نزديک نديده بودم، از آنها خبر نداشتم. ري جالز روح آهنگها را به خوبي درک ميکرد. او مردي است که از احساس عميقي برخوردار بود و با موسيقياش زندگي ميکرد و انسانيت اش را از وراي آهنگ به شما نشان ميداد.
جان لنون_تولد: 1940/مرگ :1980
آهنگهاي کليدي : تصور کن، کارهاي فوري، احساس خوبي دارم ...
* منبع الهام هنرمنداني چون: بونو، نيل، يانگ، ليام گالاگر
صميميت عجيبي وجود دارد در هر چه که جان لنون انجام داد. صميميت و درستي به علاوه هوش فوقالعاده. اين چيزي است که او را به يک خواننده بزرگ تبديل کرده است. در آهنگ "دختر" با صداي بلند اينگونه شروع ميکند: "آيا کسي هست که بخواهد به قصه من گوش کند ... " انگار کسي از سايه به درون اتاق ميپرد و اين سؤال را ميپرسد. اما وقتي به ترجيع بند ميرسي، ميفهمي که او دارد اين سؤال را با خود دختر مطرح ميکند! يادم هست که در دوران نوجواني وقتي اين آهنگ را شنيدم ميخواستم تمام موهايم را از فرط هيجان بکنم!
بيشتر بدانيد : گذري بر تاريخچه گروه بيتلز و زندگي جان لنون
جان لنون خيلي بالا نميخواند. من اين را در "اوه، عشق من" از او ياد گرفتم که آهنگي به آن آرامي تا چه حد ميتواند در روح انسان تأثير بگذارد. او يک شاعر فوق العاده نيز هست. "تصور کن" يک آهنگ استادانه است که همه چيز را با هم يک جا دارد. اما فارغ از تمام اينها به نظر من مهمترين چيزي که در جاودانگي جان لنون مؤثر است، درستي اوست و اين که هرگز سعي نکرد چيزي جز حقيقت را به زبان بياورد، درباره او نبايد خيلي از تکنيک و ... حرف زد. جان لنون را بايد با محتواي آثارش سنجيد.
بيشتر بدانيد : 10 نكته درباره جان لنون كه شايد ندانيد!
ماروين گاي_تولد: 1939/ مرگ : 1984
آهنگهاي کليدي: چه خبر، من اين شايعه را شنيده ام ...
* منبع الهام هنرمنداني چون ک آرکلي، آشر، دي آنجلو
براي من هيچ صدايي مثل صداي ماروين گاي نيست. آن گونه که او آرام و باوقار و در عين حال با قدرت ميخواند. او با قلبش ميخواند. اولين باري که من با صداي او آشنا شدم، با آلبوم "چه خبر" او بود که عاشق شدم. يکي از کارهاي مورد علاقه من در مورد ماروين اين است که او با صدايش سازهاي زهي را همراهي ميکند يا ملودي سازها را با دهان مينوازد.
اين روزها ما براي خوب خواندن پروتولز و هزار ترفند داريم، اما آن زمان واقعا ً بايد خوب ميبودي تا جلوه کني. اينها چيزهايي است که ماروين گاي را جاودانه ميکند. "چه خبر" تمام دنيا و سرنوشت مرا عوض کرد، زندگي ام را و نوع آهنگسازيام را.
بيشتر بدانيد : 10 خواننده بزرگ تاريخ (+عکس)
بيشتر بدانيد : 10 گروه و چهره راک برگزيده تاريخ!
بيشتر بدانيد : 10 فيلم پرطرفدار و مطرح درباره زندگي خواننده هاي معروف
بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض
منبع: ماهنامه نسيم هراز/ شماره 36
بازنشر منبع: سيمرغ