بزرگنمايي:
چه خبر - تتلو خواننده ايي که دو جناح را امتحان کرد و دوباره زيرزميني شد
حدود پنج سال قبل بود. يکباره نماهنگ «خونه خوبه»اش گل کرد. تکآهنگي که توانست قدري توجه چهرههاي رسمي را هم به خود جلب کند. وحيد يامينپور از چهرههاي اصولگرا از مرام لاتمنشانه و وطنپرستانه تتلو خوشش آمده بود و اينکه مجري يکي از برنامههاي شبکه منوتو عليه او چيزي گفته و او هم با اين نماهنگ پاسخش را داده. محسن حساممظاهري از چهرههاي نزديگ به اصلاحطلبان و منتقد اصولگرايان، «خونه خوبه» را از توليدات فرهنگي دانست که با نگاه «دفاع مقدس» مردمي توليد شده و بانگاه رسمي و حاکميتي فاصله دارد که جمهوري اسلامي آن را ترويج ميکند. تتلو فارغ از اين نگاهها کار خودش را ميکرد. او يک آدم معمولي بود با همه علايق و احساسات و خاکي زدنهايش.
يک آدم معمولي با علايق ميهندوستانه و بيگانهپرستانه. با همان ادبيات خودش هم توي «خونه خوبه» خودش گفته بود که خارج از ايران خبري نيست و هر چه هست در همين خاک است: «خونه خوبه بوي مامانمُ ميده؛ خونهمون ايرانه؛ به خدا اون بيرون هيچ خبري ني... سلامتي همه اونايي که تو همين خاک متولد شدن، واسه همين خاک جنگيدن و جزو همين خاک شدن؛ سلامتي شهيدا حاج حسينا تو دليا... سلامتي داداشياي تو زندون دستفروشاي تو ميدون» در عين حال از دلتنگيها و محروميتهايش درون ايران هم ناليده با نگاه نوستالوژيک به گذشته. از اجازه نداشتن برگزاري کنسرت در برج ميلاد گرفته تا چهار نعل دويدن براي زندگي: « چقده خورديم پسگردني؛ ديگه حال پارتي و مست کردن ني! نه حوصله نصيحت دارم؛ نه سر در مياره کسي از کارم... من با يه موج بيمار، تکيه به کنج ديوار، خسته از همه خسته از خالي بودن جاي صدام تو برج ميلاد!»
تتلو در اردوگاه اصلاحطلبان
رسانههاي فارسيزبان به دليل فعاليتهاي زيرزميني تتلو و مخالفتي که ابزارهاي حاکميتي داخل با اين مساله داشتند، آرام آرام از اواسط دهه هشتاد او را به ويترين پوشش رسانهاي خود کشاندند. گويي تتلو هم چيزي همتراز بعضي چهرههاي موسيقايي اپوزيسيون ايراني خارج ايران است که گاه و بيگاه، نيش و کنايههاي سياسي هم حواله جمهوري اسلامي ميکند. تتلو به جز بخش سياسي، شباهتهاي زيادي براي تحويل گرفتن توسط اين رسانهها داشت؛ از زيست فرهنگي و موسيقايياش گرفته تا رفت و آمدهايش به دبي و سبک کارياش. دور از ذهن هم نبود که بيبيسي فارسي در حاشيه مقاله يک منتقد ادبي و فرهنگي درباره تنگنظريهاي جمهوري اسلامي عليه موسيقيهاي زيرزميني، تصوير او را کنار مقاله قرار داده و از او به عنوان يک «چهره محبوب» در فرهنگ غيررسمي و تينايجري داخل ايران نام ببرد.
در کنار همه اينها اما تتلو دست به يک کار بزرگ ديگر هم زده بود. او در انتخابات رياست جمهوري سال 88 با ورود به انتخابات، يکي از اولين کنشهاي سياسي خود را رقم زد. آهنگ «ايران سبز» با يک تم تند و پرضرب در حمايت از اصليترين رقيب رئيسجمهور وقت خوانده شد. انتخابات 88 و حاشيههاي بعد گذشت. حاشيههاي آن موضوع چندان دامن او را نگرفت. تتلو همچنان چوب حاشيههاي زيست زيرزميني و رفتارهاي کاتورهاياش را ميخورد. رفتارهاي خلاف عرفي که نه فقط در آن سالها که هنوز هم چندان در آداب و فرهنگ ايراني جاافتاده نيست. آذر 92 و همان حوالي انتشار «خونه خوبه» بود که تتلو توسط پليس امنيت اخلاقي بازداشت شد. اتفاقي که براي رسانههاي فارسيزبان بازي دو سر برد بود. همين هم شد که تيتر زدند: «خونه براي زيرزمينيها خوب نيست!» تيتري که طعنه ريزي هم به تتلو داشت.
روي زمين آمدن آقاي زيرزميني
رفت و برگشتها و بازداشت و آزاد شدنهاي متوالي تتلو اما ادامه داشت. «خونه خوبه» او که توسط تتلو و تيم همکارش با ادبيات خاص زيرزمينيطور خودش ساخته و راهي شبکههاي اجتماعي و افکار عمومي شده بود، حواس بعضي مراکز فرهنگي را به خود جلب کرد. مراکزي که تتلو در همين مصاحبه اخير با بيبيسي فارسي به آنها اشاره و از آنها تشکر هم ميکند. به اعتقاد او اين مراکز نسبت به ساير مراکز فرهنگي «بهروز»تر هستند. همين هم شد که طرح جديد تتلو او را به عرشه ناو جنگي دماوند نيروي دريايي ارتش در درياي خزر کشاند. ادبيات و شعر و موسيقي، چيزي شبيه همان «خونه خوبه» بود با اين تفاوت که اگر در حالت معمولي توليد شده بود دکوپاژ و ميزانسن آن چيزي در مايههاي اجرا در سواحل جنوب کشور بود نه اجرا روي عرشه ناو و هليشاتها.
تيرماه سه سال قبل بود که کليپ انرژي هستهاي منتشر شد. انتشار کليپ واکنشهاي زيادي هم در پي داشت. حجم واکنشها آنقدر بود که فرمانده وقت نيروي دريايي ارتش اعلام کند که از هويت واقعي خواننده کليپ اطلاع نداشته و مجموعه تحت مسؤوليت وي به توصيه بعضي مراکز معتمد فرهنگي، امکانات خود را در اختيار تتلو قرار داده است. ناگفته نماند که بعضي از مسؤولان اين کار در نيروي دريايي در ادامه با بازخواست فرمانده وقت کل ارتش هم مواجه شدند. اينها همه اما همه حواشي تتلو نبود. آدم معمولي گزارش ما همچنان بازداشت و همچنان آزاد ميشد. همچنان زيرزميني بود و همچنان براي جاي خالي صدايش در برج ميلاد حسرت ميخورد. خواندن روي عرشه ناو نظامي براي انرژي هستهاي آنهم در کولاک شديدترين اصطکاکهاي سياسي بين جمهوري اسلامي و غرب هم باعث نشده بود تا تتلو بتواند زيرتاييد دستگاههاي رسمي فرهنگي برود. او همچنان يک پارتيزان زيرزميني بود با يک لشگر از هواداران نوجوان و تينايجر که چشمبسته او را ميپرستيدند حتي اگر حکم به «بغبغو کردن» بدهد.
تتلو در اردوگاه اصولگرايان
اتفاقي که او در همين مصاحبه اخيرش به آن اشاره کرده است وقتي که خود را نه يک خواننده بلکه يک سازنده معرفي ميکند: «من سازنده مغز هوادارانم هستم!» بالا و پايين رفتنهاي آقاي سازنده به ارديبهشت96 و انتخابات رياست جمهوري رسيد. انگار دوباره داشت اتفاق سال88 تکرار ميشد با اين تفاوت که طراحان کمپين تبليغاتي اصولگرايان در انتخابات96 به اندازه کمپين جريان رقيبشان در سال88 هوشمند نبودند. تتلو يک آدم عادي زيرزميني هرچند براي نامزد رقيب اصولگرايان خوانده بود اما به اندازه معمولي بودنش ارج يافت، اتفاقي که در انتخابات96 کاملا برعکس شد. گويي انتشار تصاوير اينستاگرامي در فضاي مجازي حجتي بود که تتلوي زيرزميني و غيررسمي را تا همنشيني با يک نامزد رياستجمهوري بالا ببرد. اتفاقي که با مانيفست اين جريان سياسي در فرهنگ و بخصوص موسيقي، تطبيق چنداني نداشت. هرچند تتلو به حکم همان مرام معمولياش هنوز هم از آن ديدار به نيکي ياد ميکند.
او در همين مصاحبه اخيرش ميگويد همه اين کارهايش، رسميشدن و کنسرت گذاشتن امسال خودش است تعبير تتلو او براي اين کار هر دو جناح را هم امتحان کرده است. اما انگار قرار است تير خواننده سراپا تتوي زيرزميني هميشه به سنگ بخورد.
اميرحسين مقصودلو يا اميرتتلو با چند ميليون فالوور اينستاگرامياش چه درون و چه بيرون از ايران همان آدم معمولي يک دهه قبل است. انساني سراپا تتو با تصميمگيريهاي احساسي و زودگذر و هيجانات مقطعي. انساني که هرچند با معيارهاي عرفي و ديني امروز ايران هم چندان قابل هضم شدن نيست اما حرفش از توهين به بعضي اعتقادات مسلم ديني ميليونها ايراني را پس ميگيرد. آدمي با زيست فرهنگي و جنسي و ديني خاص خودش که قائل است به اينکه از باز بودن بيش از حد مرزهاي خصوصي بعضي اطرافيانش ضرر کرده. او را بايد در همان حدي که واقعا هست، ديد و تحليل کرد، نه بيشتر و کمتر. تتلوي اين روزهاي خارج ايران و مقابل دوربين بيبيسي، همان تتلوي زيرزميني سالهاي قبل درون ايران است. شايد اگر به همان حد و جايگاه معمولياش قناعت ميشد، روزي همين حرفها را درون کشور زده بود.
بيشتر بدانيد : معناي اصيل وقاحت در جملات تتلو در واکنش به حادثه سقوط هواپيما
بيشتر بدانيد : هشدار تتلو به محسن افشاني براي مراقبت از همسرش
بيشتر بدانيد : تتلو و طرفدارانش چه کساني هستند؟
بيشتر بدانيد : ارتباط امير تتلو و مائده هژبري ؟! + عکس و توضيحات امير تتلو
منبع : jamejamonline.ir