بزرگنمايي:
چه خبر - محمدرضا رامزي برترين خواننده سال در مسابقه هزار صدا شد!
عصر پنجشنبه بيستم ارديبهشت، فينال بخش پاپ برنامه هزارصدا با داوري سيامک عباسي، اهورا ايمان و رضا تاجبخش در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد. پيش از اين اعلام شده بود که بابک زرين هم يکي از داوران اين برنامه است اما با عدم حضور ايشان، برنامه با يک ساعت تاخير در ساعت هفده آغاز شد. آنچه که بيشتر از هر چيزي به چشم ميآمد، تغييرات عمده در دکوراسيون برنامه بود و مثل فينال بخش سنتي، دراين برنامه هم گروه حرفهاي فيلمبرداري تلويزيوني براي ضبط کامل برنامه حضور داشتند.
در روزهايي که مصادف با چهاردهمين سالگرد درگذشت زندهياد حسين منزوي بود، برنامه با خواندن شعري از اين شاعر بلندآوازه توسط مجري برنامه آغاز شد و سپس تيتراژ برنامه پخش شد که روي صداي زندهياد ناصر چشمآذر ساخته شده بود و در آن، استاد با سوز دلنشين صدايش و با همه وجود نواي «مولاعلي» را سر داده بود. اين آهنگ که روي شعري از روزبه بمانيست، پيش از اين با تنظيم عليرضا افکاري و با صداي حميدرضا گلشن منتشر شده بود و اين اولين بار بود که با صداي استاد ناصر چشمآذر منتشر ميشد.
برگزيدگان فينال مسابقه هزار صدا
شش خواننده (دو تن از بندرعباس و خوزستان، دو تن از قاِئمشهر و دو تن از تهران) در دور مقدماتي برگزيده شده و به فينال راه پيدا کرده بودند که با عدم حضور خواننده بندرعباسي، پنج شرکتکننده بخش فينال بااين ترتيب به اجراي زنده قطعات خود پرداختند:
آرياوش: با ترانهاي از اردلان زال و آهنگسازي و تنظيم فريد مهاجرپور
ميلاد اسدي: با ترانهاي از بيتا طايي و آهنگسازي ميلاد اسدي و تنظيم ايمان تيموريان
عليرضا خراساني: با ترانهاي از مجيد صالحي و ملودي مرتضي لطفي و تنظيم فريد مهاجرپور
محمدرضا رامزي: با ترانهاي از عليرضا حسينپور و تنظيم محسن مالمير و ميکس و مستر محمد افضل
همايون ابراهيمي: با ترانهاي از مرصاد فولادي و آهنگسازي و تنظيم سعيد رضايي
ميان برنامهها:
-اولين اجراي بخش جنبي اين برنامه اجراي بهمن عصار از مشهد بود. عصار که يکي از برندگان سالهاي گذشته برنامه هزارصدا بود، ترانهاي را خواند که پکيج آن را از برنامه هزارصدا هديه گرفته و آهنگسازي و تنظيم آن را مازيار عطاريان روي ترانهاي از دكتر عليرضا بندري انجام داده است.
- در دومين ميان برنامه، عليرضا ظريف آهنگي از خود را با ترانه اجتماعي «اسب مرده» از آرين داودي، گيتار اكوستيك خود و گيتار الكتريك بهنام شكراللهي اجرا کرد. اين کار مورد استقبال قرار گرفت و عباسي گفت اين سبک موسيقي، سبک موسيقي مورد علاقه من است و کاش موسيقيهايي از اين دست فراگير شوند.
-اجراي ارکستر تکنفره مهدي عطاريان که به صورت همزمان پنج ساز را نواخت يکي ديگر از ميان برنامههاي هزارصداي فينال بود.
فعاليت حرفهاي عطاريان از سن 17 سالگي با نوازندگي در آلبومهاي متعدد موسيقي از قبيل آلبوم "جزيره من" با خوانندگي و آهنگسازي مازيار عطاريان و حضور موسيقيدانهاي برجستهاي چون فؤاد حجازي، بهروز صفاريان، کاوه يغمايي و پدرام کشتکار و شروع شد. وي مبدع "ارکستر تکنفره" يا solo orchestra در ايران است و پيش از اين کنسرتهايي در خانه هنرمندان ايران(تالار بتهون) و قزوين و شهرهاي ديگر را داشته است. عطاريان عضو فدراسيون بين المللي موسيقيدانان جهان، و خانه موسيقي ايران است و نزد اساتيدي چون مصطفي کمال پورتراب،محسن الهاميان،فريدون ناصري و ... آموزش ديده است.
اجراي او مورد استقبال حضار قرار گرفت.
- اجراي علي بنيادي و عليرضا رستگار پايان بخش برنامه هزارصدا قبل ازاعلام نتايج بود. آنها با پيانو و صداي علي بنيادي و گيتار عليرضا رستگار يک قطعه را اجرا کردند و سپس رستگار قطعه ديگري را اجرا کرد که مورد توجه حضار قرار گرفت.
در پايان برنامه با اعلام نظرات داوران محمدرضا رامزي به عنوان نفر اول فينال برگزيده شد. رامزي خواننده و آهنگسازي از خطه جنوب است که خود را از روي دکلهاي نفتي خليج هميشه فارس به اين برنامه رسانده بود. او نوازنده هشت ساز موسيقي است و کتابهايي را در زمينه موسيقي نگاشته است و از آن جمله کتابي درباره نيانبان است. وي همچنين در سالهاي فعاليت موسيقايي خود با خوانندگان زيادي از جمله زندهياد ناصر عبداللهي و مهدي يراحي به عنوان نوازنده سازهاي مختلف همکاري داشته است.
همچنين آرياوش به عنوان نفر دوم برنامه هزارصدا انتخاب شد.
پس از اعلام نتايج اين برنامه توسط سيامک عباسي، آرش نصيري از اهورا ايمان درخواست کرد که قطعه اي را برا صورت بداهه اجرا کند و ايمان، با دعوت عليرضا ظرف به روي صحنه و براي نوازندگي گيتار، قطعه شنيدني و با احساس «گله دارم» که پيش از اين با ترانه و آهنگي از خودش منتشر شده است، را اجرا کرد.
حواشي جذاب و جنجالي برنامه!
-يکي از مهمترين اتفاقات اين برنامه، عذرخواهي رضا تاجبخش و عدم حضور او تا پايان برنامه بود. از آنجايي که او اين روزها درگير تمرينات کنسرت ارکستر بزرگ عاشقانههاي پاپ است، مطابق با برنامه بايد راس يک ساعت برنامه را ترک مي کرد. اين اتفاق به خاطر تاخير در شروع برنامه به وجود آمد. تاجبخش در سه اجراي بخش مسابقه حضور داشت و با تفويض راي خود به داوران ديگر در دو اجراي باقيمانده، صحنه را ترک کرد.
-يکي از حواشي جذاب اين برنامه بحثهاي کارشناسي دقيق سيامک عباسي و اهورا ايمان درباره ترانههاي شرکتکنندگان بود. اين دو که از کارشناسان تحصيل کرده اين زمينهاند، بسيار دقيق و موشکافانه ترانهها را بررسي کردند به طوري که در پايان برنامه، بسياري از تماشاگران يکي از بخشهاي جذاب اين برنامه را همين بحثها مي دانستند.
-استاد تورج شعبانخاني که قرار بود به ياد دوست ديرينش استاد ناصر چشمآذر بنوازد و بخواند، به علت کسالت و تالم ناشي از اين اتفاق از حضور در اين برنامه عذرخواهي کرد.
_آرش نصيري مدير، مجري و تهيهکننده هزارصدا عنوان کرد براي دور جديد هزارصدا برنامهي متفاوتتري را ارائه خواهيم داد و به زودي شکل جديد برگزاري برنامه هزارصدا را به اطلاع همگان خواهد رساند.وي همچنين اعلام کرد که به زودي برنامه هزارصداي شهرستانها راهاندازي خواهد شد و در مرحله اول، اين برنامه هر ماه در يکي از شهرستانها برگزار خواهد شد و فينال سال بعد، مسابقهاي بين برگزيدگان استانهاي مختلف است.
عمده انتقادات به اجراي عليرضا خراساني, مربوط به ترانه اي بود که وي براي اجرا انتخاب نموده بود. اين ترانه توسط مجيد صالحي, دوست مشترک اهورا ايمان و سيامک عباسي سروده شده بود، ولي با نقد جالب و شنيدني دو داور رو به رو شد. از جمله آن ها مي توان به يکي از نقدهاي عباسي اشاره کرد که مي گفت: مي شود در پايان برخي از قسمت هاي ترانه, عبارت نه پس توقع داشتي اتفاق ديگري بيفتد را اضافه کرد!!!
اين نقد و بررسي آنقدر زياد شد که در آخرين اين بخش اهورا ايمان به شوخي خطاب به عليرضا خراساني گفت:
چندين دقيقه محاکمه شدي به خاطر ترانه اي که فردي ديگر سروده بود، اما تو آن را انتخاب کردي.
_ در اين برنامه سيامک عباسي تمامي ترانه ها را نقد کرد و البته به خوانندگان پيشنهاد کرد که قريحه خودشان را در جهت ترانه سرايي و ملودي سازي تقويت کنند. عباسي گفت امروزه قضاوت در زمينه خوانندگي, تنها بر تکنيک خوانندگي و صداي خواننده متمرکز نيست, بلکه شامل آهنگسازي, تنظيم, انتخاب ترانه و در مجموع پيکيج کامل ترانه مي شود.
_ اهورا ايمان هنگام نقد يکي از ترانه ها نقدي هم به کليت وضعيت ترانه داشت. او ضمن سخيف دانستن بساري از ترانه اي اين روزها گفت بعضي ها اصلا نگاه نمي کنند که به هر حال اينجا خانواده نشسته و نبايد از هر ترکيبي براي بيان استعاري عشق استفاده کرد. يکي از مثال هايي که ايمان درباره ترانه کم ارزش عنوان کرد ترانه «هربار اين درو، محکم نبند نرو...» بود که با دست زدن تماشاگران همراه شد.
نويسندگان: سپيده ثابتي و پگاه ماسوري
منبع: سيمرغ