بزرگنمايي:
چه خبر - باورهاي غلطي که در مورد يادگيزي زبان انگليسي داريم
آن جاست که ممکن است يک پندار نادرست اما متداول، جلوي پيشرفت فردي و اجتماعي را بگيرد و حتي تهديدي براي آموزش و سلامت فرد يا جامعه باشد. زبان آموزي هم از اين باورها بي نصيب نمانده است.
يادگيري زبان را بايد از کودکي شروع کرد
اين تصور وجود دارد که هر چه در سنين پايين تر، يادگيري زبان را شروع کنيم، موفق تر خواهيم بود اما آن چه مهم است زماني است که صرف يادگيري زبان مي کنيم. برخي مطالعات علمي نشان مي دهد کودکان در ابتداي يادگيري زبان جديد، سرعت يادگيري شان از بزرگ سالان بيشتر است اما اگر مقدار اطلاعات ورودي مناسب به همراه تمرين کافي وجود داشته باشد و يادگيري زبان را همچون مهارتي در نظر بگيريم که پيوسته نيازمند ممارست است، در هر سن و سالي که هستيم مي توانيم زبان جديدي را بياموزيم. افراد بسياري هستند که يادگيري زبان را در بزرگ سالي آغاز کرده اند و اکنون به عنوان معلم زبان مشغول به کارند.
باور درست: در هر سن و سالي با آموزش مداوم مي توانيم يادگيري يک زبان جديد را آغاز کنيم.
يادگيري دستور زبان، خيلي مهم است
قوانين دستور زبان براي تسهيل فراگيري زبان مفيد است اما يادگيري مستقيم دستور زبان اصلا ضروري نيست. دستور زبان راهي است براي توصيف اين که زبان چگونه کار مي کند. به طور مثال، اگر فعل مضارع و قوانين مربوط به آن را ندانيم، دليل نمي شود که نتوانيم به يک زبان ديگر سخن بگوييم. بسياري از مدارس آموزش زبان انگليسي در سراسر جهان، آموزش مستقيم دستور زبان را از دهه 70 ميلادي به اين سو متوقف کرده اند.
باور درست: بدون يادگيري مستقيم دستور زبان مي شود زباني ديگر را آموخت. دستور زبان به درک بهتر ما کمک مي کند اما ضروري نيست.
معلم هايي بهترند که زبان مادري شان را تدريس مي کنند
تدريس يک زبان، نيازمند تسلط به آن زبان و فراگيري مهارت هاي تدريس و شناخت ويژگي هاي آن زبان است. معلم موفق زبان لزوما کسي نيست که زبان مادري اش را تدريس کند. معلم زبان موفق کسي است که با به کارگيري روش ها و تکنيک هاي مناسب، فرايند يادگيري زبان را در زبان آموزان پرورش دهد. تجربه، تمرين و به روز بودن دانش و مهارت هاي فردي، از عواملي است که يک معلم زبان را نسبت به ديگري متفاوت مي کند و اين لزوما ربطي به زبان مادري معلم ندارد.
باور درست : فردي که زبان مادري اش را تدريس مي کند، لزوما از کسي که زبان دوم يا چندمش را تدريس مي کند معلم بهتري نيست.
زبان آموزي پديده اي سريع است
وسوسه يادگيري سريع هميشه وجود دارد. سودجويان بسياري نيز با تبليغات واهي مثل يادگيري تضميني يک زبان در چند ماه يا حتي چند هفته، به اين باور غلط دامن زده اند. واقعيت اين است که زبان آموزي يک مهارت است و مثل هر مهارت ديگري نيازمند وقت و تلاش کافي در طول ساليان متمادي و همچنين نيازمند روش است. هر قدر بيشتر تمرين کنيم و خودمان را در شرايط متفاوت قرار دهيم، مهارت زبان آموزي در ما تقويت مي شود.
باور درست: زبان آموزي مهارتي زمان بر و چالش برانگيز است.
يادگيري زبان دوم در کودکان مانع پيشرفت زبان مادري است
زبان آموز مي تواند يک يا چند زبان را بياموزد بدون اين که به زبان بومي اش لطمه وارد شود. اين گونه نيست که در مغز، مقدار مشخصي فضا براي زبان آموزي وجود داشته باشد که ممکن است پر شود. در واقعيت زبان مادري به همراه زبان هاي ديگري که مي آموزيم، جزئي از يک نظام به هم پيوسته مي شوند.
باور درست: يادگيري زبان دوم مانعي براي پيشرفت زبان مادري نيست.
لهجه خيلي مهم است
آن چه در فهم يک زبان ديگر مهم است، تلفظ صحيح عبارات و جملات است نه اين که آن ها را به چه لهجه اي ادا مي کنيم. داشتن لهجه در زبان جديد هيچ اشکالي ندارد بلکه حتي ممکن است به عنوان بخشي از هويت گويشور، تنوع تازه اي به زبان مقصد ببخشد. آزمون هاي بين المللي زبان هم دستورالعملي براي ارزيابي لهجه ندارند.
باور درست: تلفظ مهم است نه لهجه.
فيلم ديدن براي يادگيري زبان کافي است
ويدئو فقط يکي از منابع موجود براي يادگيري زبان است. يک زبان را نمي توان فقط با ديدن فيلم آموخت. زبان آموز محتاج ابزارها و شرايط مختلفي است تا مهارت هاي متفاوت زباني يعني صحبت کردن، خواندن، نوشتن و شنيدن به زبان ديگر را تجربه کند، ياد بگيرد و توليد کند. منابع تصويري به ويژه ويدئوهاي آموزشي يکي از ابزارهايي است که مي تواند به تقويت مهارت هاي شنيداري و تلفظ زبان آموز ياري برساند اما به تنهايي نمي تواند همه نياز هاي يک زبان آموز را برطرف کند.
باور درست : تنها با فيلم نگاه کردن نمي شود همه مهارت هاي زباني را فرا گرفت.
زدودن باورهاي غلط با آموزش همگاني ميسر است. هر قدر درباره موضوعي بيشتر مطالعه کنيم، کمتر احتمال دارد در دام باورهاي غلط بيفتيم. هم اکنون شايد زمان مناسبي است که به تجربه زبان آموزي مان بينديشيم. اگر باور غلطي مانع بوده، برطرفش کنيم و يادگيري زباني جديد را آغاز کنيم و خود را از فوايد و لذت يادگيري يک زبان جديد محروم نکنيم.
اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چگونه با ديدن فيلم زبان انگليسي ياد بگيريم؟
اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 7 تکنيک ساده براي ياد گرفتن آسان زبان انگليسي
منبع : faradeed.ir