بزرگنمايي:
چه خبر - يک رستوران سالم چه ويژگي هايي دارد؟
رفتن به رستوران براي خيلي از ما نوعي تفريح و لذت بويژه در پايان هفته يا تعطيلات محسوب ميشود. با اينحال خيلي از ما کاملا نميدانيم که استانداردهاي يک رستوران خوب چيست.
اين استانداردها لزوما به لوکس بودن يک رستوران يا گران بودن غذاهايش بازنميگردد، بلکه به گفته مهندس سهيل پورگلنار، دبير جشنواره تخصصي فودکورت ايران و مشاور در راهاندازي و بهرهبرداري از فودکورتها و مجتمعهاي رستوراني، در مقايسه دو رستوران که يکي بسيار لوکس و با غذاهاي گران فعاليت ميکند و ديگري، معموليتر و با قيمت غذاهايي پايينتر به مشتريان سرويس ميدهد بايد ديد کدام يک استمرار بيشتري را در حفظ کيفيت و سلامت غذا و محيط براساس طيف مخاطبانش حفظ خواهد کرد.
براي اين که دريابيم که رستوراني، تائيد سلامت و کيفيت را دريافت ميکند يا نه، بايد ببينيم که چه برنامههايي را براي ايجاد حس رضايت و لذت مشتري در نظر گرفته است. اين برنامهها بسيار متنوع و شامل موارد زير است:
ايجاد فضايي دلنشين، ارائه منويي بدون ابهام، قيمتهايي متناسب با توان و بودجه مخاطبان پيشبيني شده، پرسنلي مودب و وظيفهشناس و بهداشتي فراگير در آشپزخانه، غذا و کل قسمتهاي رستوران. همه اين موارد ميتوانند برنامههايي هدفمند براي کسب رضايتمندي مشتريان در به کار بردن واژه «رستوران خوب و سلامت» باشند.
بهداشت فردي پرسنل رستوران
بعد از بهداشت عمومي که با يک نظر کلي در بدو ورود به يک رستوران، قابل تشخيص است، بهداشت فردي پرسنل رستوران، مهمترين ديد اوليه را به مشتري ميدهد.
در فودکورتها، لباس سالن کارها و مديران سوپروايزر و در رستورانها، لباس، مو و چهره گارسونها و صندوقدار در بدو ورود بشدت با مشتري ايجاد ارتباط خواهد کرد.
بعد از آن و پس از نشستن مشتريان روي صندليها، قاعدتا ايجاد حس خوب و رضايت پيش از صرف غذا، فقط از طريق تميز و بهداشتي بودن محيط حاصل خواهد شد. گاهي ديده شده بسياري از مشتريان که براي اولين بار به يک رستوران ميآيند، اگر در بدو ورود حس خوبي را از محيط و بهداشت عمومي و پرسنل آن به دست نياورند، پيش از هر سفارش غذايي فورا آنجا را ترک ميکنند و مقصدي جديد را براي صرف غذا انتخاب ميکنند.
پخت غذا در مقابل مشتري
براي بسياري از مشتريان، قابل رويت بودن آشپزخانه يا مراحل پخت غذا يک عامل اطمينان بخش از حيث سلامت و بهداشت غذاي سرو شده محسوب ميشود.
البته بهرهگيري از اين قابليت، بستگي به نوع منو و غذاي آن رستوران دارد. ضمن اينکه لازم است تا همواره آشپزخانهها به بخشهاي آمادهسازي، شستوشو، پخت و سرو تقسيم شوند. با اين تفاسير، اگر بخش سرو و بخشي از بخش پخت در معرض ديد مشتري قرار گيرد، مسئولان رستوران ناگزير خواهند بود تا به دليل اشراف مشتري بر آن بخشها، استانداردهاي بهداشتي و نظافت را رعايت کنند و اين امر به ايجاد حس خوب در ديد و ذهن آنها کمک شاياني ميکند.
يک منوي غذايي سالم
بررسيها نشان داده است که مشتريان از صداقت منوي چاپ شده، بيش از سلامت آن رضايت دارند. مشترياي که به فرهنگ سلامت يک رستوران اعتقاد دارد با اين ايده وارد رستوران ميشود که غذاهاي مورد ادعا از بهترين مواد اوليه و با شرايط بهداشتي حداکثري تهيه شده است.
چيزي که خيلي در لحظه سفارش غذا تعيينکننده است، کميت مورد ادعاي رستورانها در ترکيبات غذاي مورد نظر است. مشخصاتي از قبيل وزن، صحت ادعا در استفاده از فلان مواد يا کيفيت پخت.
همچنين اينکه در غذاهاي فستفود يا کبابها، نوع سوسيس و کالباس يا ميزان استفاده از گوشت گرم و تازه کبابها چقدر با واقعيت عنوان شده همخواني دارد، از مشخصاتي است که عمل به آن در تائيد منوي غذايي سالم موثر است.
نظرسنجي مداوم از مشتريان رستوران
اصولا مشتري بايد بداند که حضورش در رستوران براي صاحبان آن اهميت دارد. مشتري بايد حس کند که رضايت يا عدم رضايت وي از رستوران ديده ميشود و نظرات يا انتقاداتش در رويه آتي رستوران موثر است.
پس نظرسنجي مداوم از مشتريان با استفاده از امکانات نظرسنجي ميتواند يک مدير را از کليات و گاهي از جزئيات نظرات مشتريان يک رستوران آگاه سازد و آگاهي مشتري از اين امر به ايجاد حس مضاعف رضايتمندي در وي کمک شاياني خواهد کرد.
بيشتر بدانيد : چگونه در رستوران غذاي سالم بخوريم؟
بيشتر بدانيد : سالم ترين فست فود و خطرناک ترين فست فود کدامند؟
بيشتر بدانيد : هرگز در رستوران روي غذايتان فلفل نريزيد!!!
بيشتر بدانيد : کثيف ترين چيزها در رستوران که نبايد به آنها دست بزنيد
منبع: jamejamonline.ir