بزرگنمايي:
چه خبر - روشهاي کنترل خشم و عصبانيت در محل کار
احتمالا براي شما هم اتفاق افتاده است که روزهايي در محل کار به هر دليلي بدقلق شده ايد، بداخلاقي يا با همکاران خود بگو مگو کرده ايد، با ارباب رجوع يا مشتري برخوردي نامناسب داشته يا جر و بحث کرده ايد، خشم و نارضايتي خود را با صراحت بروز داده ايد و در نهايت اين که نتوانسته ايد احساسات خود را کنترل کنيد. مشکلات و مسائل بسياري در محل کار وجود دارد که مي تواند ما را خشمگين کند يا احساسات منفي براي مان به همراه داشته باشد. تجارب کاري هر فرد شاغلي احتمالا مويد اين نکته است که بروز دادن احساسات منفي به خصوص عصبانيت در محل کار، هميشه باعث بهبود شرايط موجود نمي شود. در ادامه به راهکارهايي براي کنترل احساسات منفي در محيط کار اشاره مي کنيم.
موقعيت منفي را ترک کنيد
ماندن در موقعيت ناخوشايندي که همراه با هيجانات منفي براي شماست، ناراحتي شما را دوچندان خواهد کرد. بهتر است در شرايطي که موضوعي شما را آزرده کرده و احتمال مي دهيد که واکنش شديدتري نشان دهيد، از ميز يا پيشخوان خود فاصله گرفته و محل را ترک کنيد. فاصله گرفتن فيزيکي از موقعيت، فاصله رواني از آن را به همراه خواهد داشت.
قانون 10 ثانيه را به ياد بياوريد
در موقعيت هايي که ارباب رجوع، مشتري، همکار، مافوق يا هر مسئله ديگري سخت شما را خشمگين کرده است، تلاش کنيد در ذهن خود از يک تا ده بشمريد. اين سکوت چند ثانيه اي قدري خشم و عصبانيت شما را کاهش مي دهد و کمک مي کند پاسخ مناسب تر و منطقي تري به موقعيت پيش آمده بدهيد. از سويي، اين وقفه کوتاه به شما کمک خواهد کرد از واکنش نامطلوبي که پشيماني برايتان به همراه آورد، بپرهيزيد و در نهايت مهم ترين سودمندي تاخير در پاسخدهي در موقعيت عصبانيت، اين است که طرف مقابل در شرايط آرام تري به شما گوش داده و دلايل شما را خواهد شنيد؛ اين امر شانس شما را براي اثبات درستي حرف يا کارتان افزايش خواهد داد.
شنونده مناسبي براي چنين موقعيت هايي داشته باشيد
هر فرد شاغلي بهتر است در داخل مجموعه کاري يا خارج از آن، افراد معتمدي را داشته باشد که در موقعيت هاي سخت شغلي و هنگام تجربه احساسات منفي بتواند با آن ها صحبت کند بدون اين که ترس از افشاي حرف هايش يا انتقاد شديد داشته باشد. اين امر به تخليه هيجاني و آرام شدن فرد کمک شاياني خواهد کرد. همکاران قابل اطمينان يا دوستان صميمي مي توانند افراد معتمد و مطمئني براي شنيدن احساسات ناخوشايندي باشند که درون خود نگه داشته ايد. بهتر است بازگويي چنين مسائلي در خارج از مجموعه کاري باشد.
مسئوليت عصبانيت را بپذيريد
اگر به هر دليلي در محيط کار خود خشمگين شده ايد، به فردي بي احترامي کرده ايد، طغيان کرده و جلسه کاري را ترک يا توهين کرده ايد، مسئوليت عصبي شدن خود را بپذيريد و از عذرخواهي کردن نهراسيد.
محرک هاي خشم تان را بشناسيد
براي اين که ياد بگيريد چگونه بر عصبانيت خود فائق آييد، ابتدا لازم است تجارب گذشته را مرور کنيد و ببينيد در چه موقعيت هاي کاري خشمگين شده و واکنش نشان داده ايد. اين کار سبب مي شود موقعيت هاي نامطلوبي را که ممکن است در آينده به تکرار عصبانيت شما منجر شود، بيشتر بشناسيد و تمرين کنيد که با آن ها چگونه کنار بياييد.
شناخت مناسبي از همکاران خود پيدا کنيد
در يک مجموعه کاري با طيفي از همکاران مواجه هستيم که خصوصيات و منش متفاوتي دارند. شناخت شخصيت همکاران در طول زمان سبب مي شود آگاه شويم هر کدام از رفتارهاي همکاران چه پيامي دارد و هر کدام از رفتارهاي ما به چه واکنشي از سوي همکارانمان منجر خواهد شد؛ براي مثال يک حرف ممکن است از سوي همکاري مزاح تلقي شود و براي همکار ديگر جنبه انتقادي داشته باشد.
در پايان روز کاري تنش هاي خود را دور بريزيد
هر روز کاري مي تواند همراه با فشارهاي شغلي، هيجان هاي منفي و تنش هاي متفاوتي باشد. تلاش کنيد در انتهاي يک روز کاري با روش هاي مناسب و منحصر به خودتان از تنيدگي هاي آن روز فاصله بگيريد. ورزش کردن روزانه پس از ساعات کاري، تفريح هاي دوستانه و هر کاري که براي شما لذت بخش است، قدري از فشارهاي شما خواهد کاست.
فرزانه شهريار دوست؛ روانشناس باليني، دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبايي
منبع : khorasannews.com