انتشار متن کامل دستورالعمل فعاليتهاي تبليغاتي انتخابات در فضاي مجازي
انتخابات
بزرگنمايي:
چه خبر - به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت کشور؛ در پي ابلاغ دستورالعمل فعاليتهاي تبليغاتي انتخابات در فضاي مجازي، متن کامل اين دستور العمل منتشر شد.
بنابر اين گزارش متن کامل اين دستور العمل بدين شرح است:
باسمه تعالي
دستورالعمل فعاليتهاي تبليغاتي انتخابات در فضاي مجازي
به منظور بهره گيري بيشتر از فرصتهاي فضاي مجازي به ويژه ايجاد شور انتخاباتي، افزايش مشارکت مردمي و مقابله با تخريب و شائبه افکني عليه کانديداها، ضابطه مند نمودن استفاده از فضاي مجازي و تسري قوانين و مقررات انتخاباتي به فضاي مجازي در انتخابات و به استناد قانون مجازات اسلامي، قانون جرايم رايانه اي و همچنين در اجراي مصوبه بيست و هفتمين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي که طي شماره 2161/27/م مورخ 24/11/1394 ابلاغ گرديده است، دستورالعمل «فعاليتهاي تبليغي انتخابات در فضاي مجازي» مشتمل بر 16 ماده و5 تبصره به شرح ذيل جهت اجرا ابلاغ مي گردد:
تعاريف:
تارنماي اينترنتي: وب سايت و وبلاگهاي اشخاص حقيقي و حقوقي در فضاي مجازي.
محتواي تبليغاتي: هرگونه محتواي استفاده شده براي تبليغات (اعم از تبليغات له و يا عليه کانديدها، نظرسنجي و افکار سنجي) در فضاي مجازي در هريک از قالب هاي متن، عکس، صوت، ويدئو و نظاير آن.
رسانه هاي ارايه تبليغات: انواع رسانه هاي ارتباطي در فضاي مجازي که از طريق آن تبليغات منتشر مي شوند نظير وبسايت و وبلاگ، کانالهاي شبکه هاي پيام رسان (صوتي، متني، تصويري و ويدئويي) و نظاير آن.
انتشاردهنده محتوا: مجموعه اي است که به جامعهاي از مخاطبين تبليغاتي دسترسي دارد و از طريق رسانه هاي مختلف مي تواند تبليغات را در اختيار مخاطبين قرار دهد. سرويس دهندگان اشتراک گذاري ويدئو، دارندگان پانل پيام کوتاه، صاحبان کانالها و صفحات شبکه هاي اجتماعي، تارنماهاي اينترنتي پرمخاطب و نظاير آن مثالهايي از منتشرکنندگان محتوا هستند.
محصول تبليغاتي: عبارت است از خدمتي که انتشار دهنده محتوا به نامزدها ارايه مي کند نظير ارسال تعداد خاصي پيامک، انتشار محتوا در وبسايت پربيننده و ....
بستريکپارچه تبليغات انتخابات کشور (بيتاک): بستري است ارتباطي ميان مردم ،حاکميت ، نامزدهاي انتخاباتي و انتشار دهندگان محتواي تبليغاتي، براي ساماندهي تبليغات در فضاي مجازي و آگاهي از فعاليتهاي تبليغاتي در اين فضا.
تبليغات انتخاباتي در فضاي مجازي محدود به مواعد مقرر در قوانين و مقررات مربوطه است و هرگونه فعاليت تبليغاتي انتخاباتي خارج از زمان مجاز و قانوني در اين فضا ممنوع ميباشد.
نامزدها و طرفداران آنها به هيچ وجه مجاز به تبليغ عليه نامزدهاي ديگر در فضاي مجازي نبوده و تنها مي توانند شايستگي هاي خود يا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمايند.
نشر محتواي مجرمانه نظير هرگونه توهين، تهمت، افترا، انتشار اسرار (از جمله از سوي نامزدها و طرفداران آنها) مطابق قانون مجازات اسلامي و قانون جرايم رايانه اي در فضاي مجازي ممنوع بوده و با متخلفين طبق قوانين و مقررات برخورد خواهد شد.
"رسانه هاي ارائه تبليغات" و" انتشار دهندگان محتوا" بمنظور فعاليتهاي تبليغي انتخاباتي بايد در سامانه ستاد ساماندهي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به نشاني www.samandehi.ir ثبت شده و نسبت به دريافت نشان يا شناسه مربوطه اقدام گردد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف است در چارچوب قوانين و مقررات جاري کشور، حداکثر ظرف دوساعت نسبت به پاسخگويي به درخواست نشان يا شناسه ذکر شده اقدام نمايد. در غير اينصورت ثبت نام در سامانه مذکور ملاک خواهد بود. همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف است فهرست انتشار دهندگان و رسانه هاي ارائه تبليغات ثبت شده را بصورت بر خط در اختيار وزارت کشور قرار دهد.
نامزدهاي انتخاباتي و ستادهاي انتخاباتي آنان بايستي کليه فعاليتهاي تبليغاتيخود را در فضاي مجازي در بستريکپارچه تبليغات انتخابات کشور (بيتاک) ثبت نمايند.در غير اينصورت تخلف انتخاباتي شناخته شده و مطابق قانون با آنان رفتار خواهد شد.
نامزدهاي انتخاباتي و ستادهاي آنان صرفا از رسانه هاي ارائه تبليغات ثبت شده در سامانه ساماندهي، براي تبليغ انتخاباتي استفاده نموده و بايستي نسبت به ثبت چارچوب تبليغي مورد توافق (در توافقنامه يا قرارداد) خود با ارايه دهنده محتوا، در بستر يکپارچه تبليغات انتخابات کشور (بيتاک) اقدام نمايند. هرگونه فعاليت تبليغي خارج از چارچوب تبليغي ثبت شده در سامانه بيتاک تخلف تبليغاتي تلقي شده و مطابق قوانين و مقررات مربوطه با آن برخورد خواهد شد.
بستر يکپارچه تبليغات انتخابات کشور بايد زمينه اي فراهم نمايد تا مجري و ناظر انتخابات بتوانند نظارت لازم را بر تبليغات در فضاي مجازي صورت دهند و نسبت به بررسي محتواهاي تبليغاتي مربوطه اقدام نمايند. طبعا بايد تمهيدات لازم جهت استناد پذيري مستندات در اين بستر فراهم گردد. اين بستر همچنين بايد شرايطي فراهم نمايد که مردم با مراجعه به آن رسانه هاي ارايه تبليغات نامزدها را به آساني شناسايي نمايند. اين بستر بايد ارتباط تعاملي بين مردم و مجري انتخابات را نيز برقرار کند. ستاد انتخابات کشور موظف است نسبت به معرفي اين بستر و امکانات آن به مردم اطلاعرساني لازم را به عمل آورد.
تبصره- کليه اطلاع رسانيهاي رسمي ستاد انتخابات کشور به کانديداها و انتشار دهندگان محتواي تبليغاتي از طريق سامانه بيتاک نيز انجام خواهد شد.
انتشاردهندگان محتوا موظفند محتواي تبليغاتي منتشر شده را مطابق دستورالعمل مربوطه در اختيار ستاد انتخابات کشور قرار دهند.ستاد انتخابات کشور و ستادهاي انتخاباتي استانها موظفند وفق قوانين و مقررات اقدام نموده ودر مواردي که جرمي صورت گرفته باشد مراتب را به مقامات قضايي اعلام نمايند.
تبصره1- موارد ذکر شده صرفا شامل فعاليتهاي مربوط به تبليغات انتخاباتي فضاي مجازي انتشاردهندگان بوده و ساير فعاليتهاي آنان را در بر نخواهد گرفت.
تبصره2- کليه مسئوليتهاي حقوقي مترتب بر محتواي ارايه شده توسط نامزدهاي انتخاباتي و انتشار آن توسط انتشار دهندگان، مطابق قوانين جاري کشور و چارچوب تبليغي ثبت شده در سامانه بيتاک، بر عهده خود آنان مي باشد.
توليد محتوا توسط نامزدها وطرفداران آنها وهرشخص حقيقي وحقوقيدررسانه هاي معاند ، ضدانقلاب وفيلتر شده و همچنين بازنشر مواردي که منشأ آن رسانههاي مذکور مي باشد توسط نامزدهاي انتخابات و هواداران آنها در تارنماي رسمي نامزد و يا هر يک از رسانه هاي ارائه تبليغات وي ممنوع است. نامزدها براي انتشار مطالب خود مجازند در چارچوب قوانين و مقررات، در رسانه هاي ارائه تبليغات ثبت شده در بستر يکپارچه تبليغات انتخابات کشور ( بيتاک) اقدام نمايند.
در صورتي که مطالبي عليه يک نامزد در تبليغات رسمي نامزد ديگر يا هريک از رسانه هاي الکترونيک و شبکه هاي مجازي انتشار يابد، شاکي مراتب را به صورت مستند ظرف 18 ساعت پس از انتشار به ستادهاي انتخابات استانداريها يا فرمانداريها و نيز هيأتهاي نظارت اعلام نمايد. ستادهاي انتخابات مکلفند وفق قوانين ومقررات مراتب را به رسانه مزبور اعلام نموده و رسانه مزبور مکلف به نشر فوري آن در اولين زمان ممکن است. مفاد اين ماده نافي حق طرح شکايت در مراجع قضايي نمي باشد.
طبق قانون جرايم رايانه اي هرگونه دسترسي غيرمجاز، ايجاد اختلال و تغيير غير مجاز محتواي رسانه هاي ارائه تبليغات متعلق به نامزدهاي انتخاباتي جرم محسوب شده و در صورت تغيير غيرمجاز در محتواي رسانه هاي ارائه تبليغات يک نامزد ، وي مکلف است بلافاصله موضوع را به هيات اجرايي و هيات نظارت شهرستان مربوطه به صورت مکتوب اطلاع رساني نموده و در صورت امکان رفع مشکل، نمايد و مراتب را از طريق رسانه هاي ارائه تبليغات خود به عموم اطلاع رساني نمايد.
تبليغ له يا عليه نامزدهاي انتخاباتي با استفاده از امکانات فضاي مجازي متعلق به وزارتخانه ها و ادارات، شرکتهاي دولتي و موسسات وابسته به دولت و شهرداريها و شرکتها و سازمانهاي وابسته به آنها و نيروهاي مسلح و کليه نهادها، پايگاهها و موسساتي که از بودجه عمومي (به هر مقدار) استفاده مي کنند يا دارايي يا بخشي از دارايي آنان از اموال عمومي است و همچنين در اختيار گذاشتن اين فضاها ممنوع بوده و مطابق قانون جرم محسوب مي شود.
تبصره1– ممنوعيت فوق شامل برخورداري يکسان نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري از امکانات مزبور در چهارچوب دستورالعمل کميسيون بررسي تبليغات انتخابات نمي باشد.
تبصره2 - دستگاههاي يادشده در متن اين ماده حق تبليغ براي نامزدهاي انتخاباتي در فضاهاي مجازي متعلق به خود را حتي به صورت درج آگهي ندارند.
احزاب و گروه هاي رسمي، رسانه هاي رسمي داراي مجوز، تشکلهاي سياسي و ائتلافها در صورت انجام فعاليت تبليغي انتخاباتي در فضاي مجازي مکلف به رعايت مقررات مربوط به نامزدها که در اين دستورالعمل تصريح شده است، مي باشند.
مسئوليت حسن اجراي اين دستورالعمل بر عهده ستاد انتخابات کشور است که تخلفات و جرايم انتخابات در فضاي مجازي (بر طبق مواد 2 تا 14 اين دستور العمل) را جهت رسيدگي فوق العاده و خارج از نوبت ، طبق قانون انتخابات،حسب مورد به هياتهاي اجرايي و مراجع قضايي ذيصلاح اعلام مي نمايد. بدين منظور کميته اي متشکل از نمايندگان تام الاختيار وزارتخانههاي کشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيروي انتظامي و نمايندگان هيات هاي مرکزي نظارت بر انتخابات مطابق اين دستورالعمل بر تبليغات نامزدهاي انتخابات در فضاي مجازي نظارت نموده و پس از رسيدگي به گزارشات رسمي و مردمي از وقوع تخلف انتخاباتي، مراتب را به ستاد انتخابات کشور اعلام و ستاد مطابق ضوابط قانوني اقدام خواهد نمود.در استانها نيزکميته هاي استاني با اعضايي متناظر کميته فوق تشکيل که پس از رسيدگي به گزارشات مردمي از وقوع تخلف انتخاباتي درآن استان ، نتيجه را به کميته فوق در ستاد ارسال مي نمايند. بستر يکپارچه تبليغات انتخابات کشور مي بايست براي ثبت بازخوردهاي مردمي در خصوص تخلفات تبليغاتي مصرح در مواد اشاره شده ، زمينه هاي لازم را پيش بيني نموده و ضمن فراهم نمودن امکان دسترسي به سمانه بيتاک براي هيات هاي مرکزي نظارت، بستر دريافت گزارشات لازم و مورد نياز از اين بازخوردها را جهت تصميم گيري براي مراجع ذيربط پديد آورد.کميته اطلاع رساني ستاد انتخابات کشور مکلف است تمهيدات لازم جهت اطلاع رساني به دست اندرکاران و مردم را فراهم نمايد.
کليه دست اندرکاران برگزاري انتخابات، نامزدها و طرفداران آنها، احزاب و گروه هاي رسمي، رسانه هاي رسمي داراي مجوز و همچنين کليه دستگاهها،نهادها و موسساتي که به هر مقدار از بودجه عمومي استفاده نموده يا دارايي آنان از اموال عمومي است مکلف به رعايت اين دستورالعمل مي باشند.
------------------------------------------------------------------------
گفتني است تصوير دستورالعمل ابلاغي در لينک زير قابل مشاهده است؛
دستورالعمل فعاليتهاي تبليغاتي انتخابات در فضاي مجازي
بيشتر
-
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۴۷ AM
-
۵۷۵ بازدید
-
-
چه خبر