بزرگنمايي:
چه خبر - موسيقي ميتواند به خلاقيت آسيب بزند!
نتايج يک مطالعه جديد از محققان دانشگاه لنکستر(Lancaster)، دانشگاه گاول(Gävle) و دانشگاه مرکزي لنکاشاير(Lancashire) نشان ميدهد که گوش دادن به موسيقي به طور قابل توجهي ميتواند توانايي براي انجام وظايف خلاقانه را مختل کند.
در حالي که مشخص شد پخش موسيقي به جلوگيري از فرآيندهاي خلاقانه منجر ميشود، صدا يا نويز موجود در کتابخانه اثر معنيداري نداشت.
البته اگر از دوستان خود بپرسيد که آيا با گوش دادن به موسيقي در هنگام کار، خلاقيتشان جريان دارد يا نه مطمئن باشيد که بحث شکل ميگيرد و هر دو طرف استدلالهاي خود را دارند. اما اين مطالعه جديد با هدف قرار دادن داوطلبان از طريق يک سري آزمايشات به طور مشخص به اين پرسش پاسخ داد.
زبان اصلي همه شرکت کنندگان در اين مطالعه زبان انگليسي بود و هيچ عارضه ديداري و شنيداري نداشتند. در مجموع سه آزمايش انجام شد که در آن از داوطلبان خواسته شد تا مجموعهاي از وظايف را که معمولاً براي اندازهگيري عملکرد کلامي خلاقانه استفاده ميشود، انجام دهند. به عنوان مثال از فرد خواسته ميشد تا با شنيدن سه کلمه مرتبط، يک کلمه مرتبط و جديد بسازد.
طي هر آزمايش از شرکت کنندگان خواسته شد تا تمرينات را يک بار در يک محيط آرام انجام دهند و سپس در حالي که موسيقي در محيط پخش ميشد.
در اولين آزمايش داوطلبان وظايف را کامل انجام دادند، در حالي که موسيقي در حال پخش به زبان غير انگليسي بود.
در آزمايش دوم براي شرکت کنندگان موسيقي بيکلام پخش شد و در سومين آزمايش نيز موسيقي با اشعار انگليسي پخش شد که داوطلبان ميتوانستند شعرها را درک کنند.
در آزمايش سوم، شرکت کنندگان همچنين تحت شرايط سر و صداي کتابخانه قرار گرفتند که شامل سر و صداي محيطي مانند صداي حرف زدن از دور، سر و صداي دستگاه فتوکپي، تايپ کردن و ورق خوردن کتابها بود.
محققان متوجه شدند که عملکرد خلاقانه هنگام شنيدن موسيقي طي هر سه تمرين در مقايسه با داوطلباني که مجاز به انجام تمرينات در سکوت بودند به ميزان قابل توجهي کاهش يافت. اين کاهش خلاقيت حتي زماني که شرکت کنندگان اعلام کردند که موسيقي باعث بهبود حال آنها شده است نيز اتفاق افتاد.
در حالي که موسيقي مضر بود، شرايط صداي محيطي کتابخانه هيچ تأثيري بر عملکرد خلاقانه نداشت. به گفته محققان اين مطالعه اين امر ميتواند به اين علت باشد که صداي محيطي کتابخانه يک سر و صداي ثابت است، در حالي که موسيقي بيکلام يا با کلام فراز و فرود دارد و مدام تغيير ميکند.
اعتقاد بر اين است که اين تغيير وضعيت ميتواند با دخالت در حافظه عملکردي کلامي تأثيرگذار باشد.
با توجه به اين نتايج درمييابيم که گوش دادن به موسيقي در هنگام انجام فعاليتهاي ذهني برخلاف ديدگاه اکثريت مردم که عقيده دارند موسيقي خلاقيت را افزايش ميدهد، صرف نظر از محتواي بدون کلام، باکلام يا با کلامي به غير از زبان مادري عملکرد خلاقانه را مختل ميکند.
اين مطالعه در نشريه Applied Cognitive Psychology منتشر شده است.
منبع: isna.ir