اگر اتومبيل اتوماتيک داريد به اين نکته مهم توجه کنيد
ماشين
بزرگنمايي:
چه خبر - راهکارهاي نگهداري از گيربکس اتوماتيک
شمار زيادي از گيربکس خودروهاي امروزي داراي فيلتر داخل گيربکس اند، اما اين جعبه دنده ها گيربکس هاي يک بار مصرف محسوب مي شوند.
روغن گيربکس و فيلتر آن بايد در زمان هاي معين تعويض شود و در زمان در سرويس گيربکس تنها تعويض روغن کافي نبوده و بايد کارتل گيربکس نيز باز شده و فيلتر آن تعويض و يا شسته شود.
اولويت اصلي بايد رسيدگي به فيلتر باشد زيرا يک فيلتر گرفته ، موجب مي شود تا روغن اندکي به گيربکس برسد که اين امر در ادامه آسيب شديدي را به جعبه دنده وارد مي کند و سبب سوخته شدن آن مي شود.
در حال حاضر شمار زيادي از گيربکس خودروهاي امروزي مانند پژو 206 ، هيوندا ، کيا داراي فيلتر داخل گيربکس اند، اما اين جعبه دنده ها گيربکس هاي يک بار مصرف محسوب مي شوند زيرا با کثيف شدن و گرفته شدن فيلتر عمر گيربکس نيز به پايان مي رسد و به همين دليل دقت در تعويض به موقع روغن موجب افزايش طول عمر اين گيربکس ها شده و حتي در کتابچه راهنماي اتومبيل نيز زمان تعويض روغن گيربکس مشخص شده و بسته به نوع توليد کننده اين مقطع از 20000کيلومتر تا 60000 کيلومتر متغير است.
بطور کلي بايد اين نکته را در نظر داشته باشيد که عامل خرابي گيربکس اتوماتيک ، گرماي بيش از حد آن است و دليل اصلي گرما را مي توان ترافيک سنگين در شهرهاي بزرگ و شرايط آب و هوايي دانست که به همين دليل تعميرکاران خودرو توصيه مي کنند روغن خودرو در هر 20 هزار کيلومتر تعويض شود.
دانستن اين نکته خالي از لطف نيست که سرويس گيربکس بايد حتما توسط متخصص گيربکس انجام شود، زيرا در صورت استفاده از روغن تقلبي يا فاسد ، نوع اشتباه روغن ، درست نبودن سطح روغن خصوصا کم بودن روغن و يا استفاده از واشرهاي بي کيفيت و نامرغوب (که باعث روغن ريزي و کم شدن روغن مي شوند) ، عواقب پرهزينه را در بر دارد و و حتي باعث سوختن گيربکس هم مي شود.
نحوه ي چک کردن روغن گيربکس اتوماتيک (اتومبيل هاي داراي سيخ گيج)
اتومبيل بايد گرم باشد و براي انجام اين کار ، موتوررا روشن کنيد و بگذاريد که 10 الي 15 دقيقه کار کند.در حاليکه دنده در حالت P است ، سيخ گيج را بکشيد بعد از پاک کردن آن مجددا سيخ گيج را تا آخر فرو کرده و بيرون بکشيد که بايد تا خط دوم بالايي سيخ گيج ، روغني باشد.
حالا قسمت روغني سيخ گج را به انگشتتان بکشيد رنگ روغني بايد شفاف و آلبالوئي رنگ باشد و در غير اين صورت نياز به تعويض دارد.
گير کردن اتومبيل روي گل يا برف :
در صورت گير کردن اتومبيل در جوي ، گل يا برف سنگين ، اگر بعد از دو سه بار عقب و جلو کردن، خودرو از اين حالت خارج نشد ، ديگر اينکار را ادامه ندهيد زيرا باعث گرم شدن بيش از حد کلاچ ها و سوختن گيربکس اتوماتيک مي گردد.
بهترين راه در اين زمان است که به کمک مردم و يا وسيله اي ديگر ،اتومبيلتان را از اين وضعيت خارج کنيد.
در زمان کمک مردم ، اتومبيل مي تواند در دنده باشد ولي بايد با يک حرکت از اين وضعيت خارج شود.
منبع: yjc.ir
-
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۹:۱۵:۴۹ AM
-
۵۳۵ بازدید
-
-
چه خبر