بزرگنمايي:
چه خبر - 5 عملي که نبايد در خودرو هاي اتوماتيک انجام داد
سال 1940 گيربکس اتوماتيک براي اولين بار توسط شرکت الدزمبيل بر روي اتومبيل قرار گرفت . در آن زمان که تراکم خودرو ها بسيار کم بود، اين آپشن صرفا يک امکان تجملاتي به حساب ميامد. اما رفته رفته با افزايش تعداد خودرو ها در دنيا، گيربکس اتوماتيک طرفدار پيدا کرد و هم اکنون خريد خودرو ي شهري اتوماتيک براي بيشتر مردم اولويت به شمار مي رود.
اما به همان ميزان که گيربکس هاي اتوماتيک راحتي و آسايش بيشتر براي راننده ها فراهم مي کنند، نياز به مراقبت و نگهداري بيشتري نيز هستند و در قبال تعميرات، هزينه هاي سنگين تري نسبت به گيربکس هاي دستي مي تراشند. در اين مقاله 5 عملي اشاره کرديم که بايد از انجام آنها اجتناب کرد تا عمر گيربکس اتوماتيک اتومبيل ما افزايش پيدا کند.
مورد 1: خلاص گيربکس در حين حرکت
اين کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روي خودرو، باعث فشار مضاعف به شير برقي هاي گيربکس خواهد شد. براي مثال جعبه دنده ي خودروي 206 تيپ 6 با کد AL4 که از ساده ترين گيربکس هاي اتوماتيک به شمار مي رود، 8 عدد شير برقي دارد که 2 تاي آن در معرض خرابي است. قيمت هر عدد شيربرقي اين خودرو حدود 100 هزار تومان است. اين عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعويض اين قطعه اعلام شده، براي جعبه دنده هاي به روزتر در خودرو هاي جديد چندين برابر خواهد بود.
مورد 2: استفاده از حالت خلاص ( N يا Neutral ) براي لانچ کردن
شايد عبارت لانچ را شنيده باشيد. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با بيشترين گشتاور ممکن و حداقل هرزگزدي را لانچ مي گويند. اين عمل در خودرو هاي دنده اي با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهاني کلاچ ميسر مي شود. اما ديده شده که بعضي افراد لانچ کردن با خودرو هاي گيربکس اتوماتيک را مشابه خودرو هاي دنده اي مي دانند. دنده را در حالت N يا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا مي برند و دنده را در حالت ِ Dيا Drive قرار مي دهند . در واقع بايد گفت اين حرکت آسيب جدي به گيربکس هاي اتوماتيک وارد خواهد کرد و امکان ايجاد هزينه هاي ميليوني براي صاحب خودرو وجود دارد. به طور کل گيربکس هاي اتوماتيک براي خودرو هاي شهري جهت آرامش و سهولت در رانندگي و مصرف سوخت پايين طراحي مي شوند و مناسب براي شتاب گيري هاي ناگهاني و رانندگي پر فشار نيستند. برخي خودرو هاي اسپرت که از جعبه دندهي اتوماتيک استفاده مي کنند از آپشني به نام لانچ کنترل بهره مي برند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگيري هاي ناگهاني به راننده خواهند داد.
مورد 3: تعويض حالت دنده در حين حرکت
در هر زمان که مجبور هستيد به طور متوالي حرکت به عقب و جلو داشته باشيد، همانند دور زدن در خيابان هاي کم عرضه يا پارک کردن در جاي پارک کوچک، سعي کنيد ابتدا کامل توقف کنيد و بعد دنده را از حالت D به R يا برعکس تغيير وضعيت دهيد. تغيير حالت دنده در بين حين حرکت به گيربک فشار وارد مي کند. نکته: قرار دادن گيربکس از حالت D به حالت دستي ( تيپ ترونيک) يا مود هاي پيشفرض گيربکس مانند حالت اسپورت/برفي مشکلي ايجاد نخواهد کرد.
مورد 4: خلاص کردن براي توقف هاي کوتاه
سعي کنيد در ترافيک و چراغ قرمز هايي که توقف خودرو کمتر از 2 دقيقه است، گيربکس را خلاص نکنيد. زماني که گيربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف مي کنيد، گيربکس در دنده 1 مي ماند و تنها درگيري موتور و گيربکس، جريان هاي گردابي روغن هيدروليک داخل توربين است که به دليل دور پايين موتور، بسيار ناچيز است. در صورتي که خلاص کردن گيربکس و قرار دادن دوبارهي آن در حالت D، مجموعهي کلاچ ها، سوپاپ ها و شير هاي برقي را درگير مي کند که استهلاک آن به مراتب بيشتر است.
مورد 5: توقف کامل با دنده P
براي توقف کامل ( پارک کردن ) ابتدا ايست کامل کنيد، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستي را بکشيد و پايتان را از روي ترمز برداريد تا وزن خودرو بر روي چرخ هاي عقب بيفتد. سپس دنده را در حالت P يا Park بگذاريد. در غير اين صورت فشار وزن خودرو بر روي گيربکس خواهد افتاد که براي جعبه دنده هاي اتوماتيک مضر است.
منبع: car.ir