نکاتي براي تنظيم باد لاستيک هاي خودرو
ماشين
بزرگنمايي:
چه خبر - باد تايرها چگونه تنظيم کنيم؟
تنظيم صحيح باد تايرها تاثير بسزايي بر ميزان مصرف سوخت، ميزان لاستيک سايي و البته رفتار و هندلينگ خودرو در سطوح مختلف دارد.
از اين رو تنظيم باد تاير به اندازه مناسب که بر اساس موقعيت، فصل و سطح مورد رانندگي تعين ميشود، بسيار ضروري و مهم است اما بايد دانست که انجام اين کار بسيار ساده است مخصوصا اگر لوازم مورد نياز انجام آن را با خود داشته باشيد.
لوازم مورد نياز
وابسته اينکه چقدر از کارهاي فني خودرو خود را شخصا انجام ميدهيد يا اينکه چه استفاده بخصوصي از خودرو خود ميکنيد، ممکن است لازم باشد تا کيت باد را براي خودرو خود تهيه کنيد.
اين کيت شامل يک پمپ باد قابل حمل کوچک پدالي يا برقي (با توجه به قيمت و عملکرد، نمونههاي برقي بسيار کاربردي هستند)، درجه فشار سنج (معمولا به صورت استاندارد به همراه پمپهاي باد برقي ارائه ميشوند) و کيت سريع رفع پنچري است که تنها در مواقع حاد پنچري به کار ميآيد.
چگونه تنظيم کنيم؟
هر تاير بخصوص در هر خودرو ميزان فشار باد معني را تحمل ميکند که معمولا از سوي کمپاني خودروساز در دفترچه راهنما خودرو بيان يا بر چهارچوب در سمت راننده حک ميشود. از اين رو کافي است تا ماه حداقل يک بار اقدام به بررسي و تنظيم فشار باد تاير خودرو خود کنيد.
1-با کمک فشارسنج اقدام به تعين فشار باد تاير خودرو خود کنيد. دقت داشته باشيد فشار صحيح زماني نمايش داده ميشود که صداي خروج هوا از اطراف سوزن فشار سنج شنيده نشود.
2-درصورت کم بودن فشار باد تاير، به کمک پمپ باد اقدام به باد کردن تاير کنيد. دقت داشته باشيد که ترجيحا بيشتر از حد استاندارد مورد نياز تاير به آن باد نزنيد. از اين رو هر چند ثانيه يک بار با فشارسنج ميزان فشار باد را سنجيد و در صورت عبور از حد مجاز، با کج کردن سوزن سر والو تاير، اقدام به کم کردن باد تا حد مجاز کنيد.
درصورتي که تجهيزات لارم را با خود به همراه نداريد کافي است تا با مراجعه به يک تعميرگاه يا آپاراتي شخصا اقدام به تنظيم باد کنيد. البته در بسياري از تعميرگاهها به اشخاص متفرقه اجازه کارکردن با تجهيزات را نخواهند داد. اما از آن جايي که تنظيم باد يک رويه روتين و هميشگي است توصيه ميشود براي خريد لوازم مورد نياز اقدم کنيد.
در اين ميان بايد به برخي نکات توجه داشت:
1-توجه داشته باشيد که در فصول سرد و در آب و هواي برفي و يا عبور از شن و ماسه، بادتايرها را اندکي کم ميکنند تا با افزايش عرض تاير ميزان اصطکاک نيز افزايش يابد.
2-در آب و هواي بسيار گرم نيز ميزان باد تاير را اندک مقدار بسيار کمي کمتر از استاندارد در نظر ميگيرند چرا که حرکت بر آسفالت و زمين داغ موجب افزايش اندک فشار هواي داخل تايرها ميشود که شايد چندان محسوس نباشد، اما در دراز مدت بهتر است که رعايت شود.
3-از تزريق نيتروژن بجاي هوا در تايرهاي معمولي خودروهاي معمولي که در آب و هوا استاندارد تردد ميکنند خودداري کنيد.
گاز نيتروژن به دليل داشتن ملکولهاي بزرگتر نسبت به هوا، ميل کمتري براي فرار از خود نشان داده و درنتيجه کمتر از تاير فرار ميکنند. همچنين مقاومت نيتروژن در برابر تغييرات ملکولي حاصل از گرما و سرما بيشتر از هوا است. اما با وجود اين مزايا، اين اختلافها به اندازهاي محسوس نيست که ارزش استفاده در خودروهاي معمولي را داشته باشد. استفاده از نيتروژن بيشتر در خودروهاي گران قيمت و قدرتمند با کاربريهاي خاص توصيه ميشود.
منبع: jamejamonline.ir
-
جمعه ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۹ PM
-
۴۹۰ بازدید
-
-
چه خبر