بزرگنمايي:
چه خبر - مشخصات برليانس جديد
بازه ي قيمتي پنجاه تا شصت ميليون تومان اين روزها جز پر تراکم ترين حوزه هاي خريد و فروش خودروست و به جز چند فرانسوي قديمي و دنا از سبد توليدات ايران خودرو ، بقيه حاضران از برند هاي چيني هستند. سايپا و پارس خودرو از چندين سال پيش در تلاش براي کسب سهمي از بازار عرضه ي خودروهاي برليانس را آغاز نمودند و پس از مدتي توليد اين برند تماما در خطوط پارس خودرو صورت پذيرفت.
تمامي برليانس هاي عرضه شده تا به امروز که شامل سري H200 و H300و برليانس کراس مي شوند مجهز به يک موتور 1.5 ليتري با توان 103 اسب بخار بودند که به خصوص در مورد سري H300و برليانس کراس قادر به ارايه ي شتاب چندان جالبي براي خودرو نبود. حال پارس خودرو با اقدامي سنجيده و جهت رقابت قوي تر با ديگر خودروهاي حاضر در اين رده ، اقدام به عرضه سري H300و برليانس کراس با موتوري حجيم تر و تغييراتي در امکانات نموده است. با ما همراه باشيد تا اين توليدات جديد را بيشتر بررسي کنيم.
موتور جديد برليانس ، شتاب و مصرف سوخت:
پيشرانه ي جديدي که براي برليانس ها در نظر گرفته شده ، يک موتور 1650 سي سي است که با همکاري شرکت برليانس توليد شده و مجهز به سيستم زمان بندي متغير سوپاپ يا VVT بوده که همانطور که خواهيم ديد، مصرف سوخت مناسبي را براي اين خودروها رقم مي زند. اين موتور که استاندارد آلايندگي يورو 5 را پاس کرده و مجهز به سيستم هاي EOBD و IUPR است ، مي تواند حداکثر 114 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه و 154 نيوتون متر گشتاور را در 4000 دور بر دقيقه آزاد کند که رقمي نسبتا مطلوب به نظر مي رسد.
مطابق اعلام کارخانه شتاب برليانس هاي جديد با تغيير ضرايب دنده به ميزان 15درصد افزايش داشته که خبري خوب براي عاشقان شتاب است. همچنين قابليت خودرو براي طي مسيرهاي شيب دار بهبود زيادي را به خود ديده که مي تواند مورد مهمي براي خانواده هاي ايراني به خصوص در مسافرت ها باشد. در جعبه دنده ي برليانس هاي جديد تغييراتي صورت گرفته است. اين جعبه دنده با همکاري شرکت هيوندايي پاورتک کره طراحي و توليد شده و خريداران قادر به انتخاب گيربکس پنج سرعته دستي يا چهار سرعته ي اتوماتيک خواهيد بود .
جعبه دنده ي اتوماتيک برليانس ها هنگامي که براي اولين بار به بازار عرضه شدند در عمل خوب ظاهر شد و نظر مثبت خبرنگاران و خريداران را جلب کرد . در بحث مصرف سوخت ، برليانس هم چنان اقتصادي ظاهر مي شود. در نسخه هاي دستي قادر خواهيد بود تا مصرف سوخت6.4 ليتر در بزرگراه ، 9.6 ليتر در شهر و 7.6 ليتر به صورت ترکيبي را ثبت نماييد.
در نسخه هاي مجهز به گيربکس اتوماتيک نيز ارقام چندان تغييري ندارند و اندازه گيري ها 6.6 ليتر در بزرگراه ، 9.9 ليتر در شهر و 7.8 ليتر در حالت ترکيبي را نشان مي دهند. با توجه به حجم باک 55 ليتري اين خودرو ، به نظر مي رسد مراجعه هاي اندکي به پمپ بنزين ها داشته باشيد. هم چنين اين مجموعه ي قواي پيشرانه تمام آزمايش هاي فني و کيفي شرکت بازرسي و استاندارد را نيز با موفقيت گذرانده است و مناسب آب و هوا و شرايط جاده هاي کشور خواهد بود.
امکانات و تجهيزات :
در برليانس هاي جديد تفاوت هاي اندکي در امکانات نسبت به نسخه هاي قبلي ايجاد شده است. مطابق اطلاعات اعلامي کارخانه ، سيستم مالتي مديا به همراه رهياب جز تجهيزات انتخابي نسخه ي اتوماتيک است و تو دوزي داخلي نيز به مشکي تغيير رنگ داده است و در نسخه ي کراس قادر به انتخاب کروز کنترل براي خودروي خود خواهيد بود. ساير امکانات همانند قبل هستند و امکاناتي مانند کامپيوتر سفري ، سنسور دنده عقب ، دو کيسه ي هوا ، سانروف برقي ، تهويه هواي مکانيکي در مدل دستي و تهويه هواي برقي در مدل اتوماتيک ، سيستم ورود و استارت بدون کليد ، سيستم ترمز ABS+EBD ، فرمان برقي با غربيلک چرمي و تجهيزاتي ديگر را در اين خودروها شاهد خواهيد بود که در اين رده ي قيمتي کافي به نظر مي رسد. صندوق عقب 460 ليتري در نسخه ي H330 و 314 ليتر در نسخه H320 و کراس نيز مناسب مصرف خانواده هاي کوچک و متوسط خواهد بود.
قيمت و ارزش خريد:
پارس خودرو براي برليانس H330 دندهاي با موتور جديد قيمت 50,100,000 تومان و برليانس H330 اتوماتيک با موتور جديد و مولتي مديا 60,700,000 تومان را در نظر گرفته که آن را رقيب مستقيم بسترن B30 قرار مي دهد. با توجه به شرايط فروش اعلام شده ، تحويل هاي سريعتر و فراواني نمايندگي ها در سراسر کشور ، به نظر مي رسد برليانس در اين بخش برتر ظاهر شود. . برليانس H320 اتوماتيک با موتور جديد و مولتي مديا 58,200,000 تومان قيمت گذاري شده که در اين بازه بي رقيب است و يک هاچ بک اتوماتيک جذاب براي عشاق رانندگي خواهد بود. برليانس کراس با موتور جديد نيز قيمتي معادل 61,900,000 تومان دارد که آن را ارزنده تر از رقبايي نظير ام وي ام ايکس 22 اتوماتيک قرار مي دهد و رقابت جالبي در اين بخش در حال شکل گيري است.
سخن پاياني :
برليانس ها تا به امروز خودروهاي خوبي بودند که از ضعف شتاب رنج مي بردند. حال پارس خودرو با رفع اين مشکل و قرار دادن يک موتور تنفس طبيعي قوي تر و حجيم تر ، توانسته مشکل شتاب و کشش اين خودروها را رفع کند و در عين حال خريدار را از مشکلات توربو در امان نگاه دارد. قيمت گذاري صورت گرفته نيز رقابتي بوده و حاضران در اين بازه را به دردسر خواهد انداخت. حال بايد منتظر ماند و ديد آيا برليانس هاي جديد مي توانند خاطرات توليدات معروف پارس خودرو را در بازار تکرار کنند يا خير.
منبع: dande6.com