بزرگنمايي:
چه خبر - وضعيت قيمت خودرو هاي داخلي و خارجي
بازار خودروي ايران اين روزها سرد و کم رونق است و هيچ نشاني از سالهاي گذشته که همزمان با فرا رسيدن هفتههاي پاياني سال، گرم و پرمشتري بود، ندارد. برف و يخبندان هفته گذشته نيز به نوبه خود بر روند عرضه خودروها به بازار اثر منفي گذاشت؛ بهنحويکه عرضه برخي محصولات از سوي اداره تحويل خودروسازان عملا متوقف شد.
البته آن طور که نمايشگاهداران خودروي پايتخت ميگويند، قيمتها طي هفته گذشته تغيير چنداني نکرده و ثباتي نسبي بر بازار حکمفرما بوده است. به گفته آنها، با توجه به بي جاني بازار در اين روزها، بعيد به نظر ميرسد شب عيد امسال نيز با رونق خريد و فروش خودرو مواجه شويم. اما در بازار وارداتيها نيز مشتريان همچنان با قيمتهايي به اصطلاح نجومي روبهرو هستند.
اين در شرايطي است که فعالان بازار تاکيد ميکنند خريد و فروش در بازار خودروهاي وارداتي در رکود بهسر ميبرد. در واقع بسياري از مشتريان حاضر نيستند با توجه به وجود قيمتهاي نجومي در بازار خودروهاي وارداتي، اقدام به خريد کنند. خودروهايي که تا همين هفت ماه پيش قيمتهايي نسبتا منطقي داشتند، در اين مدت چند ده ميليون تومان افزايش قيمت را تجربه کردند تا صعودي کمسابقه را در بازار وارداتيها شاهد باشيم.
سير صعودي قيمت وارداتيها البته در بازار خودروهاي وارداتي، از اوايل تابستان امسال و پس از بسته شدن سايت ثبتسفارش آغاز شد. هرچند گمان ميرفت با اعلام ضوابط جديد واردات خودرو، اوضاع قيمتي آرام و خودروها در مسير کاهش قيمت قرار گيرند، با اين حال اين اتفاق رخ نداد. طبق تصميم دولت، تعرفه واردات خودرو از حدود دو هفته پيش افزايش يافت و همچنين ورود خودروهاي داراي قيمت بيش از 40 هزار دلار نيز ممنوع شد و کارشناسان، اين دو عامل را دلايل اصلي صعود شديد قيمتها ميدانند.
آرامش قيمتي در بازار داخليها
نگاهي اما به بازار خودرو بيندازيم و ببينيم طي هفته گذشته چه تغييراتي در قيمتها رخ داده است. در اين بين، از بازار خودروهاي داخلي خبر ميرسد که تقاضاي چنداني براي خريد وجود ندارد و قيمتها نيز ثباتي نسبي يافتهاند. آن طور که فعالان بازار ميگويند، در حال حاضر تندر 90 مدل E2 پارسخودرو با قيمتي برابر با ٤٣ ميليون و ٥٠٠ هزار تومان خريد و فروش ميشود که نشان از تثبيت قيمت اين محصول طي هفته گذشته دارد.
همچنين پارستندر نيز که مدل 97 آن عرضه شده است، در حال حاضر 44 ميليون و 100 هزار تومان خريد و فروش ميشود. تيبا نيز تغيير قيمت خاصي را تجربه نکرده و در حال حاضر 25 ميليون و ٧٠٠ هزار تومان در مدل معمولي به فروش ميرسد. تيبا 2 يا همان تيبايهاچبک نيز قيمتي برابر با 28 ميليون و 700 هزار تومان دارد که اين موضوع از تثبيت قيمت آن حکايت ميکند. در خانواده پرايد نيز مدل 131 با همان قيمت 21 ميليون و 500 هزار توماني خود خريد و فروش ميشود. همچنين از بازار ساينا هم خبر ميرسد که اين محصول 28 ميليون و 900 هزار تومان قيمت دارد.
فعالان بازار اما در مورد پژو 206 تيپ 5 عنوان ميکنند که اين محصول با قيمتي برابر با ٣٨ ميليون و ٨٠٠ هزار تومان به فروش ميرود و پژو 206 تيپ 2 نيز با قيمتي معادل 34 ميليون و 100 هزار تومان خريد و فروش ميشود. همچنين پژو 207 صندوقدار اتومات هم 53 ميليون و 500 هزار تومان به فروش ميرسد. در بين ديگر خودروهاي داخلي اما پژو 405 بدون تغييري خاص، 31 ميليون و 300 هزار تومان قيمت دارد و پژوپارس هم 37 ميليون و 300 هزار تومان به فروش ميرود.
نمايشگاهداران خودروي پايتخت اما در مورد رانا از قيمت 34 ميليوني آن صحبت به ميان آورده و همچنين تاکيد ميکنند که سمند EF7 نيز کماکان 32 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد. اما از بازار ساندرو هم خبر ميرسد که اين محصول در مدل استپوي و با پلاک 96، با قيمتي معادل ٦٤ ميليون تومان به فروش ميرود. همچنين برليانس H330 هم در حال حاضر قيمتي برابر با 57 ميليون تومان دارد.
رکود در بازار وارداتيها
اما به گفته فعالان بازار، در حال حاضر براي خريد هيوندايي سوناتاي هيبريد مدل 2018، بايد٢٥٥ ميليون تومان هزينه کرد و اين موضوع نشان ميدهد ١٠ ميليون تومان به قيمت سوناتا اضافه شده است. اين در شرايطي است که توسان جديد بدون تغيير قيمت، 260 ميليون تومان خريد و فروش ميشود. اين دو خودرو در مقايسه با مدلهاي 2017 خود بيش از 40 ميليون تومان افزايش قيمت را تجربه کردهاند.
همچنين هيونداي النترا نيز که تغيير قيمت خاصي نداشته، در حال حاضر 183 ميليون تومان به فروش ميرود و اين در شرايطي است که مدل 2017 آن 165 ميليون تومان قيمت داشت. از سوي ديگر اما براي خريد کياسراتو نيز بايد ١٨٠ ميليون تومان هزينه کرد. قيمت تويوتا R4 نيز فعلا روي ٣٣٥ ميليون تومان مانده و کمري هيبريد نيز ٢٦٠ ميليون تومان به فروش ميرسد. فعالان بازار اما در مورد کيا اسپورتيج نيز عنوان ميکنند اين محصول در بازار ناياب شده و به اصطلاح گير نميآيد.
منبع: دنياي اقتصاد