پاسخ علمي: گرم کردن در جا خودرو درست است؟
ماشين
بزرگنمايي:
چه خبر - گرم کردن خودرو بصورت درجا؟
بعضيها ميگويند بوگاتي هم داشته باشند در روزهاي سرد نيمساعت در جا ميگذارند ماشين گرم شود. به صورت يک سنت قديمي خيليها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقيقهاي را به صورت درجا براي به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما اين کار واقعا علمي است؟
در اين تفکر قديمي تصور ميشود که گرم کردن خودرو در زمستان به صورت درجا باعث ميشود تا موتور بهتر کار کند و سلامت قلب تپنده خودرو تضمين شود. به گزارش ساينس آلرت اما تحقيقات نشان داده که اين کار نه تنها سودي به حال موتور ماشين ندارد بلکه حتي ميتواند به موتور صدمه برساند.
در واقع در زمان خودروهاي کاربراتوري شايد اين مسئله نياز بود اما اکنون به صورت کامل بايد آن را براي موتورهاي انژکتوري فراموش کرد.
استفان سياتي،مهندس مکانيک که 26 سال است درباره موتورهاي احتراقي کار ميکند ميگويد گرم کردن موتورهاي بنزيني در جا نه تنها تلف کردن سوخت است بلکه باعث ميشود که روغن از روي سيلندر و پيستونها به اطراف پاشيده شود و اثر مخربي بر عمر موتور خودرو داشته باشد. به گفته اين مهندس مکانيک در موتورهاي انژکتوري يا سيستم سوخترساني انژکتوري سوخت توسط يک پمپ مکانيکي يا برقي با فشار به داخل لولههاي سوخت رساني و ريل سوخت وارد ميشود و از طريق انژکتورها که در واقع نوعي شير محسوب ميشوند به پشت سوپاپ هوا يا درون سيلندر بصورت پودر شده پاشيده ميشود و به اين ترتيب مخلوطي از هوا و سوخت براي احتراق در موتور و توليد انرژي بدست ميآيد.
در زمان سردي هوا بنزين به راحتي تبديل به بخار نميشود و به همين خاطر بخار سوخت به اندازه کافي توليد نميشود. همين مسئله باعث ميشود احتراق به خوبي صورت نگيرد. اما موتور خودروهاي انژکتوري طوري طراحي شدهاند که در زمان سرد بودن موتور براي احتراق مناسب مقدار بيشتري سوخت وارد محفظه ميکند. در اين وضعيت گرم کردن خودرو به صورت درجا باعث ميشود که مقدار زيادي سوخت اضافي وارد محظه احتراق شود و بخشي از آن به ديوارههاي سيلندر برسد و روغن موجود در پيستونها را با خود بشويد. اين روند به تدريج کاهش عمر موتور را به دنبال دارد.
يک راه حل ساده: حرکت آرام به جاي گرم کردن در جا
راه حل مقابله با اين مسئله ساده است: حرکت کنيد. در صورتي که پس از روشن کردن خودرو شروع به حرکت آرام کنيد گرماي رادياتور و خود موتور به چرخش در ميآيد و باعث ميشود تا با گرم شدن تدريجي سنسور ارسال سوخت ميزان تزريق سوخت را به تدريج کم کند. در ابتداي حرکت اما نبايد فشار زيادي به موتور وارد کنيد و سعي کنيد حرکت آرام داشته باشيد تا همه چيز براي موتور عادي شود.
منبع: khabaronline.ir
-
چهارشنبه ۱۳ دي ۱۳۹۶ - ۵:۲۱:۰۹ AM
-
۷۰۵ بازدید
-
-
چه خبر