بزرگنمايي:
چه خبر - دلايل افت شتاب خودرو
شايد شما افت توان و شتاب خودرو خود را در اثر استفاده بلند مدت تجربه کرده باشيد. اين مساله به دليل ساختار و اجزاي متعدد موتورهاي درون سوز علل متفاوتي مي تواند داشته باشد.
جيسن فنسک در يکي از جديدترين ويديوهاي خود به بررسي دلايل افت توان موتور در گذر زمان پرداخته و اين مساله را در قالب 10 علت تشريح کرده است.
همانطور که مي دانيد موتورهاي درون سوز براي توليد نيرو نيازمند چهار پارامتر هوا، سوخت، تراکم (فشرده سازي) و جرقه زني هستند. با گذشت زمان بروز ايرادات مرتبط با هر يک از اين پارامترها باعث ايجاد اختلال در کارکرد بهينه موتور شده و در نتيجه راندمان آن کاهش مي يابد.
آقاي فنسک دلايل از دست رفتن توان موتور را بر اساس پارامترهاي ياد شده به چهار دسته تقسيم بندي نموده و هر يک را به صورت جداگانه بررسي کرده است.
مشکلات مربوط به تنفس موتور
1. فيلتر هوا
فيلتر هوا يکي از ساده ترين عواملي است که در صورت کثيف شدن، مي تواند تاثيري منفي در کارکرد بهينه موتور داشته باشد.
اگر اين قطعه پر از ذرات گرد و غبار شود، در فرايند تنفس موتور اختلال ايجاد شده و براي دستيابي به هواي بيشتر موتور به تکاپو مي افتد. بنابراين اگر احساس کرديد موتور اتومبيلتان چندان سرحال نيست، مي توانيد در گام اول فيلتر هوا را کنترل کنيد.
2. شل شدن سيم گاز
سيم گاز ديگر عاملي است که اگر شل شود، موتور نخواهد توانست تنفس مناسبي داشته باشد. با شل شدن سيم گاز، دريچه ورود هوا به طور کامل باز نمي شود که در اين حالت طبيعتا هواي کافي به درون سيلندر راه نيافته و انفجار قدرتمندي حاصل نخواهد شد.
چک کردن سيم گاز و محکم کردن آن در صورت نياز مي تواند در برطرف کردن مشکل افت توان موتور کاملا موثر باشد.
3. کثيفي يا مسدود شدن مبدل کاتاليست
همانگونه که هواي ورودي به درون موتور بايد به راحتي جريان داشته باشد، گازهاي حاصله بعد از احتراق نيز بايد بدون مشکل خاصي مسير موتور تا دهانه اگزوز را پيموده و به بيرون هدايت شوند.
مبدل کاتاليست يکي از اجزايي است که در مسير گازهاي خروجي قرار داشته و اين احتمال وجود دارد که به مرور به دليل جمع شدن ذرات و جرم، سدي در مسير خروجي گازها ايجاد کند.
4. خرابي انباره اگزوز
مشکل خرابي يا انسداد براي انباره اگزوز يا همان صدا خفه کن (Muffler) نيز که در بخش انتهايي سيستم اگزوز قرار دارد، ممکن است بيفتد. اين قطعه پس از مدتي دچار فرسودگي شده يا به خاطر تجمع ذرات ريز کارايي بهينه خود را از دست مي دهد.
در اين صورت خروج گازها از اگزوز با مشکل مواجه شده و در دم و بازدم موتور خلل بوجود خواهد آمد. روشن است که کاهش راندمان يکي از نتايج اين مساله خواهد بود.
مشکلات مربوط به سوخت رساني
5. اختلال در عملکرد انژکتور
انژکتور يکي از قطعاتي است که اگر چه وظيفه اي نسبتا ساده دارد، اما اختلال در کار آن مي تواند تا حد زيادي کارايي موتور را پايين بياورد.
دهانه اين قطعه به مرور زمان دچار کثيفي يا گرفتگي مي شود، اين مساله ممکن است باعث تزريق سوخت کم و در نتيجه شکل گيري مخلوطي نامتوازن از سوخت و هوا در درون سيلندر گردد. چنانچه اين اتفاق بيفتد، قدرت انفجار بوجود آمده نسبت به قبل افت خواهد کرد.
6. ناتواني پمپ بنزين در تامين سوخت کافي
پمپ بنزين ديگر قطعه اي است که نقشي کليدي در سوخت رساني ايفا مي کند. همانند بيشتر قطعات، پمپ بنزين نيز در بلند مدت دچار فرسودگي شده و در برخي مواقع نمي تواند سوخت مورد نياز موتور را به خوبي تامين کند.
اين موضوع بخصوص در دورهاي بالاتر بيشتر نمود پيدا کرده و زماني که موتور مثلا در مسيرهاي سربالا تحت فشار قرار مي گيرد، افت توان محسوس تر مي شود.
مشکلات ايجاد شده در مرحله تراکم
در موتورهاي امروزي که تقريبا همگي چهارزمانه هستند، اگر در مرحله تراکم مشکلاتي ايجاد شود، باز هم قدرت انفجار کمتر شده و در نتيجه قدرت موتور افت مي کند.
7. فرسودگي و خرابي رينگ پيستون
يکي از مشکلات مرحله تراکم مي تواند به فرسودگي رينگ هاي پيستون و عملکرد نامناسب آنها مربوط باشد. اين رينگ ها وظايف مختلفي دارند که يکي از مهمترين آنها حفظ تراکم در بالاي پيستون است.
در صورتي که رينگ هاي مذکور دچار خوردگي يا فرسايش شوند، مخلوط سوخت و هوا در مرحله تراکم از طريق منافذ موجود به پايين سيلندر راه يافته و از ميزان آن کاسته خواهد شد. روشن است که در اين حالت انفجار بهينه اي ايجاد نمي شود.
ناگفته نماند خرابي رينگ پيستون نيازمند باز شدن کامل موتور بوده و بايد هزينه و زمان نسبتا زيادي براي تعويض آن صرف شود. براي جلوگيري از خرابي رينگ پيستون، استفاده از روغن مناسب و تعويض روغن در زمان هاي مقرر يکي از نکاتي است که همواره بايد مورد توجه قرار گيرد.
8. فرسودگي و خرابي سوپاپ ها
وجود خوردگي و ذرات اضافي بر روي سوپاپ ها - مخصوصا سوپاپ ورودي - عامل ديگري است که در مرحله تراکم مشکل ساز مي شود. در اين حالت سوپاپ ها به خوبي بر روي مجاري ورودي و خروجي ننشسته و نمي توانند درزبندي مناسبي بين اين مجراها و فضاي داخل سيلندر داشته باشند.
در شرايط اين چنيني، بالا آمدن پيستون بخشي از مخلوط سوخت و هوا را به مجاري مکش يا تخليه رانده و جرقه شمع انفجار ضعيف تري را ايجاد مي کند که افت توان موتور يکي از مهم ترين نتايج آن است.
مشکلات مربوط به جرقه زني
9. خرابي شمع ها
شمع ها به دليل قرار گرفتن در معرض ترکيبات وارد شده به داخل سيلندر و همچنين کار در حرارت بالا، نيازمند مراقبت و بازبيني مداوم هستند. اين قطعه عمر محدودي داشته و بعد از مسافت هاي معين که در دفترچه خودرو ذکر شده، بايد تعويض شود.
شمع معيوب بخاطر جرقه زني ضعيف، انفجارهاي خفيف تري توليد مي کند که اين امر هم به نوبه خود کاهش قدرت موتور را به دنبال دارد.
10. ناک زدن موتور
ناک زدن موتور ديگر عاملي است که تا حدودي با نقص در جرقه زني ارتباط دارد. وقتي مخلوط سوخت و هواي وارد شده به داخل سيلندر زودتر از جرقه شمع مشتعل گردد، از اين اصطلاح استفاده مي شود.
اين امر زماني رخ مي دهد که دماي پيستون يا ديواره سيلندر بيش از حد بالا رفته و حرارت ناشي از آن مخلوط سوخت و هوا را منفجر مي کند. گفتني است گاه ذرات ته نشين شده بر روي پيستون يا ديواره سيلندر عامل اصلي ناک زدن موتور هستند. در اين حالت به نوعي زمانبندي موتور به هم ريخته و براي رفع آن موتور بايد توسط يک مکانيک زبده بازبيني شود.
منبع: digiato.com