خودروي ديفرانسيل عقب بهتر است يا جلو؟ + بيان نکات مثبت و منفي
ماشين
بزرگنمايي:
چه خبر - نکات مثبت و منفي خودروهاي ديفرانسيل عقب و جلو
پس از رونق بازار خودرو در آمريکا، مردم اين کشور مدتها گزينهاي جز رانندگي با خودروهاي محور عقب نداشتند؛ اما در سال 1966 و با عرضهي اولين خودروي محور جلوي آمريکايي، اولدزموبيل تورنادو (Oldsmobile Toronado)، شرايط کمي تغيير کرد.
در دهههاي 1970 و 1980 خودروهاي محور جلو در آمريکا، بازار فروش بيشتري پيدا کردند؛ چرا که بهواسطهي قوانين مصرف سوخت فدرال، شرکتهاي خودروسازي آمريکا مجبور شدند توليد خودروهاي بزرگ و پيشرانههاي حجيم آنها را پايان دهند.
خودروهاي محور جلو، به دليل نبود برآمدگي محل اتصال ميلگاردان به چرخهاي عقب، فضاي بيشتري در رديف عقب فراهم ميکردند. علاوه بر اين، توليد خودروي محور جلو ارزانتر است و نسبت به خودروي محور عقب، وزن کمتري خواهد داشت که البته آسانترين راه براي کاهش مصرف سوخت، کاهش وزن است.
نکات مثبت و منفي خودروهاي محور عقب
بيشتر خودروهاي جادهاي و توليد انبوه فعلي از سيستم محور جلو استفاده ميکنند؛ اما سيستم محور عقب همچنان گزينهي اول براي ساخت خودروهاي لوکس و اسپرت است. طرح سنتي پيشرانه در جلو و ديفرانسيل در عقب، تعادل بهتري بين اکسلهاي عقب و جلوي خودرو در اختيار قرار ميدهد که به همين دليل، کيفيت و دقت فرمانپذيري افزايش مييابد. علاوه بر تعادل و فرمانپذيري بهتر، خودروهاي محور عقب قابليت منحرف کردن محور عقب در پيچها يا «دريفت» را در اختيار راننده قرار ميدهند.
خودروهاي محور شتاب اوليهي بهتري دارند؛ چرا که در هنگام شروع حرکت، وزن خودرو به محور عقب و چرخهايي که مسئول به جلو راندن خودرو هستند، متمايل ميشود که اين عمل چسبندگي تايرها را افزايش ميدهد. سيستم محور عقب در مقايسه با محور جلو، دوام بهتر و قابليت مديريت و بهکارگيري پيشرانههاي بزرگتري دارد. به همين دليل است که خودروهاي سدان پرقدرت، شاسيبلندها و وانت پيکاپهاي سنگين از اين سيستم استفاده ميکنند و خودروهاي پليس نيز معمولا محور عقب هستند.
اگرچه خودروهاي محور عقب فرمانپذيري بهتري ارائه ميدهند و در مقايسه با خودروهاي محور جلو، قابليت سواري راحتتري دارند؛ اما کاملا بدون عيب نيستند. براي مثال، خودروهاي محور عقب در شرايط آب و هوايي و جادههاي باراني، در مقايسه با سيستم محور جلو، خيلي راحتتر منحرف ميشوند که البته به لطف وجود سيستمهاي کنترلي شاسي در خودروهاي مدرن و فناوريهاي جديد در ساخت تايرها، احتمال انحراف اين نوع خودروها در اين شرايط، کمتر شده است.
علاوه بر اين، خودروهاي محور عقب، در جادههاي شيبدار عملکرد ضعيفتري ارائه ميدهند؛ معمولا کساني که در مناطق کوهستاني ساکن هستند، در صورت نداشتن تايرهاي مخصوص برف، در عبور و مرور با خودروي محور عقب به مشکل ميخورند. اگر شرايط آبوهوا مناسب نبود، اصلا نبايد به فکر رانندگي با خودروي اسپرت و محورعقب بود که تايرهاي تابستاني دارد. خودروهاي محور عقب در شرايط مناسب و جادههاي خشک چسبندگي بسيار مناسبي دارند؛ ولي اگر جاده برفي يا باراني باشد بهراحتي سُر ميخورند. حداقل کاري که ميتوان کرد، استفاده از تايرهاي چهارفصل است.
به دليل مشکلات خودروهاي محور عقب در شرايط جادهاي نامناسب، بيشتر خودروهاي محور عقب مدرن، به سيستمهاي تمام چرخ محرک (AWD) يا چهار چرخ محرک (4WD) مجهز ميشوند؛ تفاوت اين دو نوع سيستم پيش از اين در زوميت بررسي شده است.
نکات مثبت و منفي خودروهاي محور جلو
در شرايط آب و هوايي نامناسب، خودروهاي محور جلو به دليل قرار دادن وزن بيشتر بر چرخهاي جلو، عملکرد بسيار بهتري ارائه ميدهند. در جادههاي برفي، اصولا کشيدن يک جسم بهتر از هل دادن آن جوابگو خواهد بود. همانطور که قبلا ذکر شد، خودروهاي محور جلو با هزينهي کمتري توليد ميشوند؛ چرا که پيشرانه و جعبهدندهي آنها در قالب يک واحد در خودرو قرار دارند؛ به دليل ترکيب قطعات در يک واحد و وزن کمتر، خودروهاي محور جلو در مقايسه با خودروهاي محور عقب، معمولا سوخت کمتري مصرف ميکنند.
اما از نقاط ضعف خودروهاي محور جلو، ميتوان به وزن زياد قسمت جلوي خودرو و تاثير منفي آن در پيچيدن با سرعت زياد اشاره کرد. يک خودروي محور جلو در مقايسه با يک خودروي محور عقب با ابعاد مساوي، به دليل عملکرد همزمان انتقال نيرو و فرمانپذيري، شعاع پيچ بيشتري دارد. بهعلاوه، به دليل فرمانپذيري، شتاب گرفتن و حفظ چسبندگي، تايرهاي خودروهاي محور جلو زودتر کارايي خود را از دست ميدهند.
برخي خودروهاي محور جلو که قدرت بالايي دارند، معمولا در هنگام شتاب گرفتن از مشکل انحراف فرمان ناشي از گشتاور رنج ميبرند. سيستمهاي تعليق پيشرفته و مدرن تا حدودي اين مشکل را برطرف کردهاند؛ اما در خودروهاي محور جلويي که حدود 300 اسب بخار يا بيشتر قدرت دارند، احتمال بروز اين مشکل همچنان وجود دارد؛ به همين دليل است که بيشتر خودروهاي محور جلوي پرقدرت سيستم تمام چرخ محرک را بهصورت استاندارد يا آپشن به همراه دارند.
منبع: zoomit.ir
-
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۹:۲۵:۱۷ AM
-
۵۸۵ بازدید
-
-
چه خبر