بزرگنمايي:
چه خبر - جايگزين هاي پژو 405 کدام خودرو ها هستند؟
بهتازگي چهار محصول از داتسون، براي جايگزيني پژو 405 کانديد شدهاند. اين برند فراموششدهي ژاپني که اين روزها در هندوستان فعاليت ميکند، محصولاتي ارزانقيمت و قابل مقايسه با خودروهاي وطني دارد.
با بيشتر شدن زمزمههاي حذف خودروهاي آلاينده و کم کيفيت از جمله پژو 405 و پرايد طي يکي دو سال آتي، سؤالي که ذهن خريداران خودرو را به خود مشغول کرده، اين است که چه محصولاتي قرار است جايگزين اين خودروهاي نسبتا ارزان و مناسب طبقه متوسط جامعه شوند؟ اخيرا مديرعامل ايرانخودروي خراسان با تأييد اين موضوع که مديران ارشد اين شرکت به دنبال حذف 405 هستند، ادعا کرد که مدل جايگزين از کشور ژاپن معرفي و توليد خواهد شد.
يکي از برندهاي مد نظر ايرانخودرو، نيسان داتسون است. نام داتسون شايد براي عدهاي ناآشنا و جديد باشد؛ اما قديميترهاي دنياي خودرو ميدانند که اين شرکت تا اواسط دهه 80 ميلادي فعال بود تا اينکه نيسان، داتسون را از رده خارج کرد. با اين حال از سال 2013، اين برند با هدف فعاليت در بازارهاي در حال توسعه احيا شد. داتسون از زماني که نيسان در سال 1934 مديريت آن را به عهده گرفت تا زمان بسته شدنش در سال 1986، به خاطر توليد مدل معروف فيرليدي (Fairlady)، مدل 510 و همچنين کوپه 280ZX شناخته ميشد.
نيسان در 20 مارچ 2012 اعلام کرد که قصد احياي برند داتسون را دارد. اين برند بهعنوان يک شرکت سازنده خودروهاي ارزان و با هزينه پايين، معرفي و از اندونزي، آفريقاي جنوبي، هند و روسيه بهعنوان بازارهاي احتمالي آن ياد شد. در 15 جولاي 2013، داتسون دوباره بهصورت رسمي فعاليت خود را آغاز کرد. اولين مدل داتسون پس از شروع دوباره، مدل GO بود که از اوايل 2014 فروش آن در هند آغاز شد. علاوه بر بازارهاي يادشده، داتسون در سال 2015 وارد قزاقستان و در سال 2016 وارد لبنان و بلاروس شد.
مدل موردنظر داتسون براي بازار روسيه On-Do نام داشت که بر اساس لادا گرانتا ساخته شده بود و پس از عرضه در آپريل 2014، به يکي از خودروهاي محبوب اين کشور تبديل شد. اما در صورت راهيابي داتسون به ايران، اين برند کدام خودروي خود را براي بازار کشورمان آماده ميکند؟
داتسون GO
اين خودرو در واقع بر اساس اولين مدل قديمي داتسون که Dat-Go نام داشت و اوايل قرن بيستم عرضه شد، نامگذاري شده است. اين خودرو که در سال 2014 معرفي شد، در حال حاضر در بازارهاي هند، آفريقاي جنوبي و اندونزي در دسترس است و نسخه استاندارد آن يک هاچبک 5 در است. اين نسخه در 4 سطح تجهيزاتي مختلف عرضه ميشود که تمام آنها از يک موتور 1.2 ليتري و جعبهدنده 5 سرعت بهره ميبرند.
جديدترين نسخه اين مدل GO+ نام دارد که در واقع يک خودروي MPV (خانوادگي) 5 در محسوب ميشود و همانند نسخه استاندارد، در 4 سطح تجهيزاتي متنوع در دسترس است. البته اين نسخه نيز از لحاظ فني، تفاوتي با مدل استاندارد ندارد و به همان موتور 1.2 ليتري 67 اسببخاري با گشتاور 104 نيوتنمتر مجهز است. داتسون گفته است که هدف آن، کاهش مصرف سوخت بوده و همين موضوع، دليل قدرت نهچندان بالاي پيشرانه اين خودرو است.
البته قدرت پايين مدل GO تنها نقطه ضعف آن نيست و خودرو از لحاظ ايمني، يک افتضاح تمامعيار است! اين خودرو از مؤسسه جهاني NCAP امتياز صفر را دريافت کرد و مدير اين مؤسسه يعني ماکس مازلي در نامهاي به کارلوس گوسن، مدير رنونيسان، خواستار اين شد که تا زمان بهبود ويژگيهاي ايمني خودرو، مدل GO از بازارهايي که در آن حضور دارد جمع شود؛ زيرا اين خودرو هنگام آزمايشهاي ايمني، کاملا از بين رفته بود! در حال حاضر تنها کاري که براي ايمني اين خودرو انجام شده، اضافه شدن کيسههاي هوا براي راننده است.
با اين وجود، مدل GO موفق شد در سال 2016، جايزه نهچندان معتبر Value For Money را از مؤسسه اندونزيايي فراست اند ساليوان دريافت کند و البته از لحاظ فروش هم ميتوان آن را يک محصول کاملا موفق در بازارهاي يادشده دانست.
نسخه عادي Go، پنج هزار و 80 دلار و نسخه پلاس آن، حدود 6 هزار دلار در بازار هند قيمت دارد.
داتسون On-Do
نام عجيب اين خودرو از دو کلمه ژاپني گرفته شده است که در ترجمه آن، Do به معناي حرکت و تحرک و On يک حرف اضافه است که کنار گرفتن اين دو کنار هم، «اشتياق به حرکت» را ميرساند. اين خودرو که در واقع بر اساس مدل روسي لادا گرانتا ساخته شده بود، از آپريل 2014 در بازار روسيه عرضه شد و شرکت AutoVAZ که مدل گرانتا را توليد ميکرد، توليد انبوه آن را از جولاي 2014 آغاز کرد.
مدل On-Do يک سدان کوچک 4 در است که از ساختار ديفرانسيل جلو و پلتفرم کالينا بهره ميبرد و نسبت به مدل گرانتا، کمي بزرگتر است. محصول مخصوص داتسون براي بازار روسيه، از يک پيشرانه 1.6 ليتري 4 سيلندر بهره ميبرد که قادر به توليد 87 اسبب خار است. اين قدرت از طريق يک جعبهدنده 5 سرعت دستي به چرخها منتقل ميشود. البته آپشن جعبهدنده 4 سرعته اتوماتيک نيز براي مشتريان از سال 2016 در دسترس بوده است. از تجهيزات استاندارد اين خودرو ميتوان به صندليهاي حرارتي در جلو و صفحه LCD لمسي چندرسانهاي اشاره کرد. اين خودرو با نرخ فعلي روبل روسيه به دلار آمريکا، حدود شش هزار دلار قيمت دارد.
داتسون Mi-Do
اين خودرو يکي ديگر از مدلهاي مخصوص داتسون براي بازار روسيه است که بر اساس لادا کالينا ساخته شده و باز هم شرکت AutoVAZ توليد آن را بر عهده دارد. مدل ديفرانسيلجلوي mi-Do يک هاچبک 5 در است که به يک موتور 1.6 ليتري مجهز شده است. دو نسخه 82 و 87 اسب بخاري از آن موجود است و مانند مدل پيشين مخصوص داتسون براي روسيه، از يک جعبهدنده استاندارد 5 سرعت دستي و يک جعبهدنده 4 سرعت اتوماتيک بهره ميبرد.
گشتاور اين خودرو 140 نيوتنمتر است و صفر تا صد آن 12.2 ثانيه طول ميکشد. همچنين حداکثر سرعت آن 173 کيلومتر در ساعت اعلام شده است. اين خودرو از صندليهاي حرارتي و صفحه 7 اينچي لمسي بهره ميبرد. از ويژگيهاي ايمني mi-Do ميتوان به کيسه هواي راننده و ترمز ضد قفل اشاره کرد. شيشههاي برقي، مهشکن عقب، چراغهاي مهشکن جلو و چرخهاي آلياژي از ديگر تجهيزات اين خودرو هستند. قيمت پايه اين خودرو در بازار روسيه و پس از تبديل ارز، به هشت هزار و 133 دلار ميرسد.
داتسون redi-Go
جديدترين مدل داتسون، براي بازار هند در نظر گرفته شده و يک هاچبک 5 در است. اين خودرو ابتدا بهصورت کانسپت در نمايشگاه هند 2014 معرفي و سپس از نسخه توليدي آن در آوريل 2016 رونمايي شد. داتسون redi-Go از پلتفرم مخصوص CMF-A بهره ميبرد که محصول مشترک رنو و نيسان است.
از اين پلتفرم در ديگر مدلي که به احتمالي قوي راهي ايران خواهد شد يعني رنو کوييد نيز استفاده شده است. مدل داتسون از همان موتور 0.8 ليتري کوييد بهره ميبرد و قدرت خروجي آن نيز با 54 اسب بخار و گشتاور 72 نيوتنمتر، برابر با محصول رنو است. البته مدل داتسون سبکتر، کوچکتر و همچنين ارزانتر از رنو کوييد است. اين خودرو فضاي بار 222 ليتري ارائه ميدهد. قيمت پايه اين خودرو با نرخ فعلي روپي هند به دلار آمريکا، سه هزار و 729 دلار است.
منبع: zoomit.ir