بزرگنمايي:
چه خبر - امسال خودرو گران ميشود؟
اين کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرآنلاين با تاکيد بر اينکه شرايط ارزي ايران به دليل شرايط تحريمي بيترديد بهبود نخواهد يافت، ادامه داد: ما در جنگ اقتصادي به سر مي بريم و تحريمهاي اعمال شده از سوي آمريکا عليه ايران، نشان مي دهد نقطه آسيبپذيري ما در کجاست.
وي گفت: صنعت خودروسازي ايران نيز در سال هاي اخير نه تنها از وضعيت کنوني در رنج است بلکه اگر به فکر حل بحران هاي کنوني نباشد، اين مشکلات در شرايط کنوني تشديد نيز خواهد شد.
زاوه با اشاره به اينکه خودروسازان به رغم افزايش شديد قيمتها زيانهاي بسيار سنگيني را متحمل شدهاند، توضبح داد: صورتهاي مالي شش ماهه نشان ميدهد هم سايپا و هم ايران خودرو زيانهاي هنگفتي کردهاند، گفت: وقتي هم مشتري از قيمت و کيفيت ناراضي است و هم خودروساز ضرر ميدهد و هم دولت مجبور است بخشي از اين زيان را با حمايتهاي ويژه جبران کند، چرا بايد اين روند را ادامه دهيم؟
او تغيير رويکرد را در اين حوزه ضروري دانست و گفت: شيوه اداره صنعت خودروسازي بايد تغيير کند، ضروري است اين وضعيت دستخوش تغييراتي جدي شود و دولت خود را يک جا از اين صنعت بيرون بکشد و در نقش سياستگذار ظاهر شود، والا اين نارضايتيها ادامه خواهد يافت و صنعت خوردوسازي ايران را در موقعيت متزلزلي قرار خواهد داد.
زاوه با تاکيد بر اينکه موافقان صنعت خودروسازي در شرايط کنوني تاکيد دارند که اين صنعت مانع خروج ارز از کشور مي شود، گفت: پاسخ من به اين افراد اين است که زيان ناشي از مصرف بالاي بنزين را چگونه در اين ميان توجيه ميکنيد، هر چند اين شيوه سبب نشده است صنعت خوردوسازي ايران مانع خروج ارز شود.
او در توضيح اين مطلب ادامه داد: به عنوان مثال در سال 1396 بين 5 تا 6 ميليارد دلار ارز براي واردات قطعات يدکي از ايران خارج شده است، اين به چه معناست؟ نشان دهنده اين است که اين قطعات در خطوط توليد مصرف مي شود نه در قالب و جايگاه لوازم يدکي چرا که مصرف واقعي ايران در حوزه لوازم يدکي حد. د 1.5 ميليارد دلار است.
آيا قيمتها باز افزايش مييابد؟
اين کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اين سئوال که آيا قيمت خودرو در سال جاري نيز دستخوش افزايش خواهد شد يا خير؟ گفت: به نظر من خريد خودرو ديگر اولويت مصرف کننده واقعي نيست و وقتي مصرف کننده واقعي از ميدان خارج شود، کسي در بازار نيست که سرمايه گذار با تکيه بر حضورش بتواند خودرو خريداري کند.
وي گفت: من معتقدم قيمت خودرو ميل به افزايش دارد اما متاسفانه ديگر قدرتي براي خريد خودروها نيست و قيمت ها به وضعيتي رسيده است که مشتري توان انتخاب آن را ندارد.
وي با تاکيد بر اينکه تورم در سال جاري نيز روندي افزايشي را طي خواهد کرد، گفت: ما در فضايي انتزاعي نميتوانيم در خصوص ميزان رشد تورم صحبت کنيم چرا که ميزان رشد تورم در گرو وضعيت ارزي و ميزان تنگ تر شدن حلقه تحريم عليه ايران است.
او با اشاره به اينکه اقتصاد ايران نيازمند بازنگري است، گفت: وقتي من از تغيير رويکرد رد صنعت خودروسازي صحبت ميکنم، اشارهام به وضعيتي است که پيش تر در حوزه توليد لوازم خانگي با آن مواجه شديم. ديديم دولت در اين صنعت؛ ميدان را به بخش خصوصي باخت چرا که ديگر اين صنايع دولتي نمي توانند کاري را از پيش ببرند.
چرا قيمت خودروها بالاست؟
وي در پاسخ به اين سئوال که چرا قيمت خودرو حتي پيش از طوفان تورمي سال 1397 بالا بود، گفت: خودروسازان تسهيلات بانگي بالايي را دريافت کردهاند و بهره بالايي بابت اين تسهيلات پرداخت مي کنند.
او در توضيح اين مطلب ادامه داد: در حقيقت سهم بهرههاي بانکي در قيمت خودرو به شکلي کاملا غير منطقي بالاست، در عين حال اين خودروسازان زيان انباشته نيز دارند، در حقيقت مواد مصرفي بين 55 تا 60 درصد بهاي تمام شده خودرو را تشکيل مي دهد و 40 تا 45 درصد باقيمانده قيمت را بيمه، ماليات بر ارزش افزوده، حمل و نقل، بازاريابي، خدمات پس از فروش و ... تشکيل ميدهد و اين خود نشان ميدهد سهم اقلامي جز مواد اوليه و قطعات در تعيين قيمت تمام شده چقدر بالاست.
او اضافه کرد: به اين ترتيب با اصلاح ساختاري مي توان هزينههاي جانبي را تا حد بسيار زيادي کاهش داد و صنعت خوردوسازي در ايران چارهاي جز پيمودن اين راه ندارد.
منبع: khabaronline.ir