بزرگنمايي:
چه خبر - گرانفروشي با استقبال مردم افزايش مييابد
جواد نوفرستي کارشناس اقتصادي طي يادداشتي با عنوان گرانفروشي با استقبال مردم افزايش مييابد در روزنامه ابتکار نوشت: موضوع گرانفروشي و گراني را بايد از يکديگر متمايز دانست.
پديده گراني که به دليل بالا رفتن قيمت مواد اوليه و همچنين نوسانات قيمت ارز به وجود ميآيد را بايد در يک سو قرار دهيم و گرانفروشي را در سوي ديگر. عامل اصلي گران فروشي را بايد نتيجه باندبازي و تصميماتي که براي منافع شخصي گرفته ميشود دانست که اين موضوع به دليل دقت پايين دستگاههاي نظارتي است که در اين امر کوتاهي ميکنند. گرانفروشي را عمدتا در مورد کالاهاي انحصاري مشاهده ميکنيم که خلاء نظارتي در اين موضوع باعث ريشه کردن سيستم پخش فاسد و همچنين در اولويت قرار گرفتن منافع شخصي (به جاي منافع ملي) شده است.
فراموش نکنيد که مبارزه با اين بيماري تنها بر عهده دولتها نيست و در اين حوزه خود مردم هستند که با افزايش تقاضاي خود به توليدکننده اين پيام را ميرسانند که ميتواند در چنين شرايطي که بازار در ابهام به سر ميبرد قيمت محصولات خود را چند برابر کند. براي شفافتر شدن اين موضوع مثالي ميزنم: چند ماه گذشته ناگهان باتوجه به شايعاتي که از سوي دلالان و برخي شرکتهاي توليدي در بازار به راه افتاد برخي اجناس مانند دستمال کاغذي به صورت چشمگيري با افزايش قيمت روبهرو شد و پس از آن بود که مردم با يورش به فروشگاهها بيش از حد نياز خودشان و براي حفظ ارزش پول و ارزان خريدن بيش از حد نياز يک محصول را خريداري کردند.
اگر امروز را با آن روزها مقايسه کنيم ميبينيم که دستمال کاغذي در همه فروشگاهها موجود است و هيچ کمبودي هم وجود ندارد. پس به اين نتيجه ميرسيم که بايد درخصوص مبارزه و جلوگيري از گرانفروشي به مردم آموزشهاي لازم داده شود و در اين حوزه براي جلوگيري از سود بردن برخي منافع طلبان مردم را تشويق به نخريدن کنيم. در باقي حوزهها هم چنين اتفاقي رخ داده است مانند حوزه خودرو، مسکن، لوازم خانگي و.... در حوزه لوازم خانگي هم داستاني مشابه با موضوع دستمال کاغذي تکرار شد با يک تحقيق کوتاه ميتوانيم بدانيم که کدام توليدکننده چند ماه پيش با مجوزي که اخذ کرده بود قيمت محصولات خود را چند برابر کرد، ولي هنگامي که استقبال مردم از محصولاتشان به اتمام رسيد اکنون محصولات خود را با 40 درصد تخفيف به فروش ميرساند.
در اين مورد دستگاههاي نظارتي بايد ورود کنند و همچنين با اطلاع رساني به مردم و معرفي چنين توليدکنندگاني بهنوعي فرهنگسازي کند تا در آينده ديگر هيچ بِرندي نخواهد از آب گلآلود براي افزايش ثروت و منافع شخصي بازار و اقتصاد کشور را بر هم بزند. اينکه برخي ميگويند دولت توانايي کنترل قيمتها و بازار را ندارد اشتباه است، زيرا در برابر تلاش دولت براي کاهش قيمتها و يا ثابت نگاه داشتن قيمت اجناس تلاش ميکند، گروهها و باندهايي که مورد حمايت هم قرار ميگيرند نظم بازار را برهم ميزنند نبايد از اين موضوع غافل بود که مردم ما هم همواره در چنين شرايط حساسي شتابزده عمل ميکنند و با خريدهاي انبوهي که انجام ميدهند وضعيت را براي خودشان سخت ميکنند.
اگر مردم به سايتهاي پيش فروش خودرو حمله نکنند و در خريد محصولات خودروسازيها رکوردشکني تاسفبار نکنند، آن خودرو ساز که نميتواند توليدات خود را تا ابد در انبار نگاه دارد بالاخره مجبور است با هر قيمتي که شده خودروي توليدي خود را به فروش برساند، ولي هنگامي که ميبيند هر قيمتي که تعيين کند مصرفکننده با اشتياق به پيشوازش ميرود مشخص است که تمايل دارد قيمت محصول خود را هر روز افزايش دهد. پس به اين نتيجه ميرسيم که بين گرانفروش و مشتري رابطه علت و معلول قرار دارد. رسانهها و تريبونها در اين زمينه ميتوانند به خوبي به فرهنگسازي بپردازند در غير اين صورت همواره شاهد گرانفروشي و افزايش قيمت محصولات در ايران خواهيم بود.
منبع: bartarinha.ir