بزرگنمايي:
چه خبر - آلمانيها ايربگ بيروني ساختند
شرکت "زد. اف فريدريشسهافن"(ZF Friedrichshafen) که به گروه زد. اف نيز شناخته ميشود، يک شرکت سهامي عام آلماني است، که دفتر مرکزي آن، در شهر فريدريشسهافن، آلمان قرار دارد و بواسطه طراحي، پژوهشها، توسعهها و فعاليتهاي توليدياش در زمينه صنعت خودروسازي از شهرت قابل توجهي برخودار است. اکنون اين شرکت در پروژه اخير خود رويکردي جديد را در پيش گرفته است و آن اين است که آنها به منظور کاهش خسارت وارده بر قسمت بيروني خودرو در موارد تصادف از پهلو يک سيستم کيسه هوا بيروني توسعه دادهاند.
کيسههاي هوا بلافاصله قبل از تصادف، بر اساس بازخورد از سوي حسگرها و محافظت از مسافران جلو و عقب، در دو طرف ماشين باز ميشوند. آزمايشها نشان دادهاند که اين فناوري ميتواند آسيب وارده به سرنشينان را تا 40 درصد کاهش دهد.
کيسههاي هوا بيروني بعنوان يک ويژگي ايمني بالقوه براي چندين سال معرفي شدهاند، اما تاکنون شرکتي جز شرکت سازنده قطعات خودرو" زد. اف" قادر به تحقق اين رؤيا نشده است.
اين شرکت در حال حاضر يک نسخه آماده براي استفاده اين کيسههاي هوا را براي سازندگان خودرو را توليد کرده است.
در سيستمي که شرکت "زد. اف" ايجاد کرده است يک مجموعه از حسگرهاي الکترونيکي براي تجزيه و تحليل دادهها و پيشبيني زمان وقوع تصادف، تعبيه شده است.
اين ماژول کيسه هوا بيروني در درون صندلي ماشين قرار دارد و به قاب صندلي متصل است.
بنابر گفته شرکت" زد. اف"، بر خلاف کيسههاي هواي دروني، که بعد از برخورد خودرو با موانع سخت در کسري از ثانيه باد شده و بين سر و بدن سرنشينان با اجزا داخل خودرو حائل ميشود، کيسههاي هواي بيروني بلافاصله قبل از برخورد و تصادف باز شده و از سرنشينان و خود خودرو محافظت ميکنند.
اين سيستم از يک سيستم يا حسگر دقيق و قابل اطمينان براي پيشبيني برخورد استفاده ميکند.
دکتر "مايکل بوشنر"(Dr Michael Büchsner)، رئيس بخش سيستمهاي ايمني شرکت "زد. اف" گفت: تصور کلي ما در مورد توسعه کيسه هواي بيروني که پيش از تصادف باز ميشوند، نمونهاي عالي از اين است که شرکت زد. اف گامي عظيم براي رسيدن به "هدف صفر" و جهاني بدون تصادفات و انتشار گازهاي گلخانهاي برداشته است.
هدف صفر(Vision Zero) برنامهاي است که جهت به صفر رساندن مرگ و مير مرتبط با حمل و نقل طراحي شده است.
هنگام استفاده از وسايل نقليه مانند خودروهاي خودران، ايمني سرنشينان بسيار مهم است زيرا تنها يک اشتباه کوچک و تأخير در باز شدن کيسه هوا ميتواند منجر به اتفاقات خطرناکي براي افراد شود بنابراين براي جلوگيري از اين موضوع، اين سيستم از تعدادي از حسگرهاي مختلف، از جمله رادار، دوربين و حسگرهاي ليدار براي پيش بيني تصادفات استفاده ميکند.
اين حسگرهاي مختلف، همراه يکديگر يک سيستم حسگري ايجاد ميکنند، که يک تصوير سه بعدي از همه اشيايي که در اطراف ماشين وجود دارد و در حال حرکت است، ايجاد ميکند. هدف اصلي اين سيستم، حفاظت از اشخاص داخل خودرو از هر طرف است.
به همين دليل شرکت همچنين تعدادي از کيسههاي محافظتي را نيز توسعه داده است که بين صندليها و زير صندلي قرار ميگيرند.
منبع: isna.ir