بزرگنمايي:
چه خبر - ماجراي حذف «ياس» از «رقص روي شيشه»
سريال پر ستاره «رقص روي شيشه» سرانجام توزيع شد؛ بعد از موفقيت خيره کننده مجموعه هايي مانند «شهرزاد» و «عاشقانه» در شبکه خانگي، کارگردان هاي بسياري به سمت سريال سازي در مديومي خارج از تلويزيون رفتند.
پوستر سريال «رقص روي شيشه»
مراسم رونمايي از سريال «رقص روي شيشه» با حضور اهالي رسانه و سينما برگزار شد و ستاره ها روبهروي دوربين عکاسان ايستادند؛ در حالي که عوامل اثر تصور شروعي رويايي براي مجموعهشان داشتند، يک اتفاق غير منتظره همه چيز را تحت تاثير قرار داد. اين سريال در حالي توزيع شده که ترانه ياسر بختياري يا همان «ياس» در نسخههاي توزيعِ تهران، حذف شده، در واقع تيتراژ پاياني سريال را با صداي «ياس» آماده کرده اند اما در نسخه نهايي جاي نگرفته است.
بيشتر بدانيد : رقص روي شيشه 12 خواننده پاپ
شهرستان آري، تهران نه
ايلنا از توزيع نسخه کامل با صداي «ياس» در شهرستانها خبر داد اما در نسخههاي تهران، خبري از صداي خواننده قطعات مشهوري مانند «از چي بگم» نيست. «ياس» از جمله خوانندگان رپي بوده که بر خلاف بسياري از رپِرهاي ديگر، عفت کلام را زير پا نگذاشته و اعتراضات اجتماعي و سياسي خود در مواجهه با پديده هايي مانند فقر، اعتياد، طلاق و فساد را با ادبياتي قابل پخش! بيان کرده است. همچنين ياسر بختياري بسيار کوشيده فعاليت موسيقايي خود را به شکل قانوني در ايران ادامه دهد؛ تلاش هايش جواب داده و نخستين خواننده رپي نام گرفته که ترانه اي رسمي در داخل کشور منتشر کرده ولي انگار متوليان فرهنگي و هنري همچنان با رپ، سرِ ناسازگاري دارند.
نسخه اوليه، ياس نداشت؟!
در ادامه حسين پارسايي، مديرکل نمايش خانگي به حذف صداي «ياس» از سريال «رقص روي شيشه» واکنش نشان داد و تقصيرات را به گردن سازندگان مجموعه انداخت: «اين خبر صحت ندارد. نسخه ارسالي براي دريافت مجوز فاقد صداي ياس بود و اساسا ما با چنين درخواستي مواجه نشديم.»
پارسايي درباره احتمال صدور مجوز هم صحبت کرد ولي باز هم توپ را به زمين ديگري پرتاب کرد تا اداره کل نمايش خانگي ارشاد را از اتفاقات رخ داده تبرئه کند. او در اين باره گفت:
«براي خوانندگي تيتراژ فيلمها، مرکز موسيقي وزارت ارشاد بايد مجوز بدهد.»
به گفته پارسايي، چنانچه نسخه اي با تيتراژخواني «ياس» همراه باشد، فاقد مجوز است چون از اساس نسخه ارسالي براي دريافت مجوز، تيتراژي با صداي خواننده رپ مشهور نداشته است؛ صحبت هايي که احتمالا در توزيع قسمت دوم، صداي «ياس» را از نسخه هاي هر 31 استان کشور حذف خواهد کرد.
حالا سوال اينجاست چرا نسخه هاي تهران، صداي «ياس» را ندارند و مخاطبان پايتختنشين بايد تيتراژي متفاوت از هموطنان خود ببينند و بشنوند. آيا ابلاغيه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دير صادر شده و هواپيماي حامل سيديهاي قسمت اول «رقص روي شيشه» هم پرواز کرده؟! يا گوش مردم پايتخت براي شنيدن صداي خواننده رپ، نامحرم بوده و شنيدن ترانه «سفارشي» با صداي «ياس» براي مردم ديگر نقاط کشور، مشکلي نداشته است.
يک بام و دو هوا
بايد منتظر ماند و ديد آيا سياست يک بام و دو هواي مديران فرهنگي کشور در قبال يکي از ژانرهاي موسيقي که اتفاقا طرفداران بسياري در ميان جوانان دارد، تغيير مي کند يا باز هم با اتخاذ تصميمات غلط همچنان به تحريک مردم ادامه مي دهند؛ اتفاقي که در مورد آلبوم «ابراهيم» اثر محسن چاوشي رخ داد و رکورد دانلود را براي قطعات ممنوعه آلبوم شکست. حالا که صداي «ياس» مجوز نگرفته، چند ميليون ساکن تهران، «سفارشي» را نشنيدهاند؟! مگر مي توان در عصر ارتباطات، مردم را از شنيدن و ديدن منع کرد؟ اتفاقا با بسترسازي مناسب و تعريف ساختارهاي درست مي توان رپ را همتراز با موسيقي اصيل ايراني و پاپ بالا کشيد تا جوان هر چه به دستش مي رسد را گوش ندهد.
بيشتر بدانيد : سحر قريشي، مهتاب کرامتي، هدي زين العابدين، نگار فروزنده و... در اکران يک سريال
بيشتر بدانيد : سحر قريشي، ميترا حجار و مهتاب کرامتي در يک فيلم + عکس
منبع: روزنامه همدلي