بزرگنمايي:
چه خبر - خودروي بدون ترمز را چگونه مهار کنيم؟
تصور کنيد که در يک اتوبان در حال رانندگي هستيد و مي خواهيد وارد فرعي شويد. پدال ترمز را فشار مي دهيد و ناگهان متوجه مي شويد ترمز نداريد! با خود تصور مي کنيد که با سرعت 100 کيلومتر برساعت به گارد ريل بزنيد و داخل رودخانه شيرجه بزنيد يا به هر نحوي به جايي بکوبيد و اتومبيل را متوقف کنيد.
اين سناريو چندان بعيد نيست. واقعيت اين است که يکي از اتفاقات وحشتناک در هنگام رانندگي، بريدن ترمز است. بياييد ياد بگيريم در اين شرايط چه کاري از دست ما ساخته است:
1. عصباني نشويد. از حرکت زيادي خودداري کنيد. حرکت زيادي باعث مي شود که شرايط را براي خود خطرناک تر سازيد. پس زياد مانور ندهيد و سعي کنيد حرکات کمي داشته باشيد. کنترل اعصاب و جسمتان را در دست داشته باشيد.
2. پدال گاز را رها کنيد و اگر کروزکنترل داريد، حتماً مطمئن شويد آن را خاموش کرده ايد.
3. بررسي رفتار پدال ترمز:
اگر پدال ترمز نرم است، ممکن است که روغن ترمز کم کرده ايد يا سيلندر اصلي آن خراب شده باشد. در اين حالت شايد بتوانيد با چندبار فشار دادن ترمز، کنترل وسيله را بدست آوريد. اگر پدال ترمز سفت است، سريعاً بررسي کنيد که چيزي(مثل بطري آب) در زير پدال گير نکرده باشد. سعي کنيد از پاي خود و يا ديگر مسافران براي چک کردن اين مورد استفاده کنيد. از جاده چشم بر نداريد.
4. پدال ترمز را فشار دهيد:
پدال ترمز را چندين بار پشت سرهم فشار دهيد تا مقدار فشار لازم براي توقف اتومبيل را فراهم آوريد. اين کار ممکن است مدتي طول بکشد. حتي اگر سيستم ترمز اتومبيل شما از نوع ABS باشد، باز هم اين کار را انجام دهيد. چرا که ترمز ABS تنها زماني فعال مي شود که به شدت ترمز بگيريد. به هر حال به شدت و تا آخرين حد چندين بار پدال ترمز را فشار دهيد.
5. معکوس بکشيد:
به دنده پايين تر شيفت کنيد. اگر اتومبيل شما اتومات است، آن را در حالت دستي قرار داده و دنده را 1 يا 2 کنيد. اگر اتومبيل شما دنده دستي است، سعي کنيد کم کم دنده را کم کنيد. يعني اول دنده را 3 و پس از کمي حرکت و کم شدن سرعت، دنده را 2 کنيد. دقت کنيد که بطور ناگهاني به دنده پايين (1 و 2) شيفت نکنيد چون ممکن است کنترل اتومبيل را از دست بدهيد.
6. از ترمز دستي استفاده کنيد:
سعي کنيد ترمز دستي را کم کم بکشيد و سرعت اتومبيل را کاهش دهيد. البته در نوع اتوماتيک، بايد پدال ترمز اضطراري را کم کم فشار دهيد. دقت کنيد که به ناگهان ترمز دستي را تا انتها نکشيد. زيرا چرخ هاي عقب اتومبيل قفل مي کند و ممکن است کنترل اتومبيل را از دست بدهيد. اگر احساس کرديد که چرخ هاي عقب قفل شده و صدا مي دهد، کمي ترمز دستي را رها کنيد تا چرخ ها حرکت کند؛ سپس در همين نقطه ترمز دستي را نگه داريد تا به کاهش سرعت اتومبيل شما کمک کند و شما هم کنترل مناسبي روي وسيله نقليه داشته باشيد.
7. چشمان خود را به جاده بدوزيد:
به چيزهايي که در جلوي شماست، نگاه کنيد. از ترافيک سنگين و موانع خطرناک دوري کنيد
8. به ديگر راننده ها هشدار دهيد:
چراغ هاي خطر(فلاشرها) اتومبيل را روشن کنيد. بوق بزنيد و چراغ بزنيد و به ديگر رانندگان اطلاع دهيد که در چه وضعيتي هستيد. چون آنها ممکن است متوجه وضعيت شما نشوند. شيشه ها را پايين داده و با سر و صدا به عابران پياده و ديگر رانندگان در صورت لزوم هشدار دهيد. هرچند که با پايين دادن شيشه ها، اصطکاک هوا نيز به توقف اتومبيل شما کمک مي کند.
9. از اصطکاک جاده استفاده کنيد:
اگر جاده پيش روي شما، داراي حاشيه است(مثل هاشيه هاي اين شکلي |||||||| )، بر روي آنها حرکت کنيد و فرمان را کمي به چپ و راست جابجا کنيد تا در اثر اصطکاک سرعت شما کم شود. کار ديگري که مي توانيد انجام دهيد، تغيير لاين از سمت چپ جاده به سمت راست و بالعکس مي باشد تا سرعت شما در اثر اصطکاک کاهش يابد. البته اين کار در سرعت بالا ممکن است باعث واژگوني اتومبيل شود. پس دقت کنيد.
10. از موانع محيطي استفاده کنيد:
اگر هيچکدام از روش هاي بالا موثر واقع نشد، و يا اگر مجبور بوديد به سرعت توقف کنيد، بايد از موانع طبيعي بهره بگيريد. اين کار به هيچ عنوان راه حل مناسبي نيست و کنترل اتومبيل را به شدت کاهش مي دهد. اما اگر مجبور هستيد، به عنوان آخرين راه حل از آن استفاده کنيد:
الف: استفاده از عوارض زمين: به دنبال پستي و بلندي هاي جاده باشيد. سرعت گيرها، دست اندازها، حاشيه هاي جاده همه مي تواند در کاهش سرعت موثر باشد. اگر اين موارد موثر واقع نشد، سعي کنيد معکوس بکشيد و با ترمز دستي سرعت را کاهش دهيد.
ب: استفاده از کيسه هاي سيمان يا بشکه هاي آب: در برخي مواقع اين نوع بازدارنده ها در جاده وجود دارند. تلاش کنيد تا لاستيک اتومبيل را از بغل به آنها تماس دهيد تا سرعت شما کاهش يابد. دقت کنيد که با سر يا بدنه به آن برخورد نکنيد. چرا که باعث رسيدن آسيب به اتومبيل و خود شما مي شود. تا حد امکان لاستيک را با آنها تماس دهيد.
11. تماس با موانع کوچک مثل درختچه ها:
موانعي همچون بوته ها و درختچه هاي کوچکتر از 1 متر مي تواند اتومبيل شما را متوقف سازند. همواره بايد درختچه ها و بوته هاي کوچک را انتخاب کنيد زيرا اگر طول آنها بزرگتر از 1 متر باشد و يا خيلي محکم و استوار باشند، ممکن است با خطر مرگ مواجه شويد.
راهکارهايي اضطراري:
1. برخورد با پشت اتومبيل هاي ديگر:
اگرچه به عنوان اولين راه حل پيشنهاد نمي شود، اما برخورد به پشت ديگر اتومبيل هاي جاده، سرعت شما را کاهش مي دهد. در اين حالت اتومبيلي را انتخاب کنيد که هم سرعت با شماست و از استحکام خوبي برخوردار است( البته ضربه زدن به اتومبيل هايي با سرعت کمتر، باعث توقف اتومبيل و کاهش سرعت شديد شما مي شود). قبل از برخورد با بوق زدن آنها را متوجه خطر سازيد. ضربه را به طور مستقيم وارد کنيد و از زدن ضربه هاي کشيدني و ظريف خودداري کنيد. چرا که اگر از گوشه ضربه بزنيد، باعث منحرف شدن هر دو اتومبيل از مسير شده و وضعيت خطرناکي را خلق مي کنيد. تا جايي که مي توانيد سرعت شما بايد آهسته باشد. شايد کيسه هواي اتومبيل شما خاموش باشد!
2. يافتن مکاني مناسب براي ساييدن يا تصادف:
جاده را بررسي کنيد تا يک نقطه ايمن براي سايش پيدا کنيد. اگر قادر نيستيد تا اتومبيل خود را بطور کامل متوقف سازيد، بدنبال يک محيط باز باشيد؛ جايي که بتوانيد بدون برخورد با چيزي به حرکت ادامه دهيد.
3. اگر تمام گزينه هاي ذکر شده در بالا موثر واقع نشد، بدنبال چيزي براي تصادف باشيد. بهترين چيز پيدا کردن يک برآمدگي پرپشت است که با ساييدن به آن سرعت اتومبيل را تا نصف کاهش دهيد. اگر اين برآمدگي را پيدا نکرديد، دنبال علف هاي پرپشت باشيد و در طول آنها رانندگي کنيد تا سرعت شما کاهش يابد.
4. اگر هيچکدام از اين موارد پيدا نشد، به خاکي بکشيد. هرچند که جاده خاکي(شني يا ماسه اي) ناپايدار است و سرعت شما را به شدت کاهش مي دهد. پس مراقب باشيد.
اگر به دنبال يک محيط ايمن مي گرديد، جدول ها را انتخاب کنيد اما به چند نکته توجه داشته باشيد:
جدول کم عمق را انتخاب کنيد که پس از برخورد با آن دوباره به ترافيک باز نگرديد
فرمان را سفت بگيريد زيرا در اثر برخورد، کنترل اتومبيل از دست شما خارج مي شود
منبع: dande6.com