بزرگنمايي:
چه خبر - آيا بوي کابين خودروها خطرناک است؟
احتمالاً بيشتر ما بوي کابين خودروي صفر کيلومتر را لذتبخش ميدانيم (براي برخي افراد اين بو غيرقابل تحمل است) و نشستن در خودروي جديد، از بهترين لحظههاي زندگي عاشقان دنياي خودرو باشد.
جالب است بدانيد که اين مورد به قدري براي برخي مهم است که اسپريهاي خوشبوکننده با اين رايحه را در خودرو استفاده ميکنند يا هرچند وقتبار با مراجعه به نمايندگيهاي رسمي، به بهانهي خريد خودرو به تجربهي چند دقيقهاي نشستن در خودروي غيرقابل حرکت و گوش دادن قيمت آپشنها توسط فروشنده ميپردازند.
اما آيا ميدانستيد که بوي کابين خودرو، تقريباً سمي است؟!
در حقيقت چندسالي است که سمي بودن بوي کابين مورد توجه بسياري از شرکتهاي خودروسازي، پزشکان، دانشمندان و مصرفکنندگان قرار گرفته است. بيش از 200 ترکيب شيميايي در خودرو يافت ميشود که تمام اين مواد براي انسان بي ضرر نيستند؛ حدود 50 مواد بسيار خطرناک در ليست ترکيبات شيميايي کابين خودرو که برخي منابع آن را در 275 مورد طبقهبندي کردند، يافت ميشود.
بنزن، تولوئن، فرمالدهيد و انواع فلزات سنگين و پلاستيک (داشبورد، دستگيرههاي درها و آرمرست) بخشي از مواد ترکيبي موجود در کابين را تشکيل ميدهند که شنيدن نام آنها براي بسياري از افراد ترسناک است. متريال داشبورد که حس پلاستيک بيکيفيت دارند، يکي از بدترين موارد آزادکنندهي گازهاي سمي هستند.
عوارض اين ترکيبات براي انسان از گلودرد تا سردرد، سرگيجه، مشکلات آلرژيک، حالت تهوع در هر فرد متفاوت است. بر اساس گفتههاي کارشناسان آژانس حفاظت از محيط زيست ايالات متحده آمريکا (EPA) نزديکي با اين مواد بهطور مداوم و در بلند مدت، مشکلات هورموني و آسيب به کبد، کليهها و سيستم عصبي مرکزي و حتي سرطان را به دنبال خواهد داشت.
خودروي صفرکيلومتر و فصل تابستان، حامي پشت پرده گازهاي سمي
بر اساس پژوهشهاي انجام شده، خطر کابين سمي خودرو در هنگام خريد خودروي صفر يا در فصل تابستان بيشتر است. در واقع پس از استفاده از خودرو مانند نشستن روي صندليها، دکمههاي کنترلي داشبورد و استفاده از زيرپاييها، پسماندههاي استفاده شده در مونتاژ قطعات آزاد ميشوند. در حقيقت همين پسماندهها هستند که بوي کابين خودروي نو را به وجود ميآورند.
با گذشت زمان و استفادهي مکرر از خودرو، اين بو نيز تقريباً از بين ميرود؛ بهطور دقيقتر اين موارد هنوز در قطعات وجود دارند ولي در دوزهاي پايينتري آزاد ميشوند که استشمام آنها سختتر ميشود. اين روند در فصل تابستان، زماني که هواي بيرون خودرو گرمتر ميشود، کمي تغيير ميکند و گازهاي سمي دوباره در دوزهاي بالاتر آزاد ميشوند. روند «آزادسازي گازها» با افزايش گرما و تابش فرابنفس نور خورشيد سرعت بيشتري پيدا ميکند.
اقدامات شرکتهاي خودروسازي و سازمانهاي مرتبط
خوشبختانه شرکتهاي خودروسازي بزرگ و جهاني مانند فياتکرايسلر، فورد، جنرال موتورز و هوندا از اين مشکلات آگاه هستند و براي کاهش گازهاي سمي و ترکيبات شيميايي خطرناک، قدمهاي مثبتي مانند استفاده از متريالهاي جايگزين، مونتاژ قطعات به روشهاي جديد و بهينهسازي سيستم تهويه کابين برداشتهاند. با اينحال هنوز هم قوانين مشخصي براي سطح سالم يا ناسالم گازهاي سمي کابين خودروها، حتي در کشور آمريکا هم وجود ندارد و بيشتر تغييرات حاصل شده، ناشي از قوانين جديد اتحاديهي اروپا است. به همين دليل، در حال حاضر آگاهي مصرفکنندگان در هنگام خريد، مهمترين فاکتور جلوگيري از مشکلات مربوط است.
توصيههاي کارشناسان براي خلاص شدن از شر گازهاي سمي
بهترين راه براي فرار از گازهاي سمي، ايجاد تهويه و گردش هوا بين کابين و فضاي بيرون بهخصوص در فصل تابستان يا هنگام خريد خودروي صفر کيلومتر است. پس آز خريد خودروي جديد، تا جايي که امکان دارد پنجرهها را باز بگذاريد تا گازهاي سمي با هواي تازه و سالم تعويض شوند. در تابستان در صورت امکان و روشن نبودن سيستم تهويه مرکزي، هميشه کمي از پنجره را باز نگه نگهداريد و حتماً از شيشههاي مجهز به فيلتر فرابنفش (شيشههاي آنتي UV) استفاده کنيد تا تابش نور خورشيد به مواد پلاستيکي کابين به حداقل برسد.
نکتهي مهم ديگر، باز کردن شيشهها حداقل به مدت چند دقيقه قبل از روشن کردن تهويه مرکزي است؛ چرا که در صورت عدم انجام اين کار، تمام گازهاي موجود در کابين به داخل سيستم تهويه رفته و دوباره در کابين خودرو پخش ميشوند. هميشه کابين را تميز نگهداريد (گرد و خاک و گازهاي سمي رابطهي بسيار خوبي دارند) و هيچوقت در برابر تابش مستقيم نور خورشيد پارک نکنيد. توصيههاي ذکر شده را در 6 ماه اول خريد خودروي صفر کيلومتر و فصل تابستان هميشه درنظر داشته باشيد.
البته توصيهي جامع پزشکان، کارشناسان بهداشت و دانشمندان خريد خودروي دست دوم و حتي کاهش مدت زمان رانندگي است. بدون شک اين دو توصيه درنظر طرفداران رانندگي و دنياي خودرو چندان جدي گرفته نميشود. بهنظر ميرسد که بهتر است براي منع افراد از رانندگي يا خريد خودروي جديد، به فکر سالمسازي و ساخت بهتر کابين خودروها بود.
منبع: dande6.com