بزرگنمايي:
چه خبر - خودرو هاي 50 ميليون توماني در بازار
تا همين چند سال پيش اگر 50 ميليون تومان پول نقد در دست داشتيد، قادر به خريداري گزينههاي صفرکيلومتري مثل هيونداي سانتافه، هيونداي آزرا، کيا سورنتو و... بوديد. اما در شرايط اينروزها که بازار خودرو پس از تلاطمهاي چند سال اخير، به گرانترين حالت خود در تمام ايام رسيده، بودجه 50 ميليون توماني بعضا براي خريد برخي محصولات داخلي نيز کافي نخواهد بود.
هرچند بحث در مورد عوامل اين افزايش سرسامآور قيمت بسيار مفصل است و در حيطه نوشتار پيشرو نميگنجد، اما در ادامه قصد داريم به معرفي ده خودروي صفرکيلومتر بپردازيم که با اين بودجه ميتوان خريد .
دنا پلاس، مدرنترين محصول داخلي
دنا را ميتوان مدرنترين و لوکسترين محصول تقريبا ملي ايران دانست که چندي پيش نسخه پلاس آن با برخي تغييرات در بخشهايي مثل نماي جانبي، امکانات و... به بازار عرضه شد. البته هرچند اين روزها نسخه توربوي اين خودرو نيز با حدود 10 درصد اختلاف قيمت نسبت به دنا پلاس ساده به بازار عرضه ميشود. اگر 50 ميليون تومان بودجه داشته باشيد، دنا پلاس ساده با جيب شما سازگارتر خواهد بود. اين خودرو که در نمونه غير توربو با پيشرانه EF7 مشترک با سمند، سورن و دنا ساده به بازار عرضه ميشود، در باطن خود يک سمند است که با ارتقاي ظاهر، امکانات و برخي مشخصههاي فني دچار اين افزايش قيمت شده است. هرچند ايرانخودرو در آخرين مرحله فروش، برچسب قيمتي اين خودرو را کمتر از 49 ميليون تومان اعلام کرده بود، اگر قصد داشته باشيد يک دستگاه دنا پلاس در بازار آزاد بخريد بايد از 53 تا 56 ميليون تومان کنار بگذاريد. گفتني است نسخه توربوي اين خودرو نيز در بازار آزاد حدود 60 ميليون تومان قيمت دارد.
تندر پلاس، کمي خوشقيافهتر
تندر90 يا همان رنو لوگان، نخستينبار سال 1386 به بازار کشورمان عرضه شد. اين خودرو با وجود سادگي ظاهري و هجمههاي زيادي که عليه طراحي و امکاناتش وجود داشت، بهدليل استهلاک بسيار پايين و دردسرهاي نگهداري بسيار کمش، به يکي از محبوبترين خودروهاي بازار کشور تبديل شد. تا اين که ايران خودرو از سال گذشته عرضه نمونه پلاس اين محصول محبوب را به بازار آغاز کرد. تندر90 پلاس که در دو نسخه اتوماتيک و دندهاي در بازار حضور دارد، در واقع فيسليفت سادهاي از لوگان اوليه بوده که در راستاي مدرنتر شدن ظاهرش صورت گرفته است. اين خودرو از نظر امکانات و مشخصات فني تفاوت چنداني با تندر90 ساده ندارد و تنها مورد قابل ذکر، استفاده از گيربکس جديد JHQ در نمونه دندهاي اين خودروست که البته در چند ماه اخير تندر90 ساده نيز با همين گيربکس به بازار عرضه شده. تندر 90 پلاس دندهاي اين روزها با قيمتي کمتر از 47 ميليون تومان در بازار آزاد قابل خريداري است و نمونه اتوماتيک آن تقريبا ده ميليون تومان گرانتر معامله ميشود.
جک جي5، عامهپسند و خوش قيمت
يکي ديگر از برندهاي چيني خوش اقبال موجود در بازار کشور جَک يا همان جيايسي است که براي نخستينبار با جي3 و توجوي به بازار خودروهاي سبک ايران وارد شد و بعد از آن محصولات ديگري مثل جي5 (J5)، اس5 و اس3 ردههاي متفاوتي از محصولاتش را به کشور عرضه کرد. اما ميان محصولات عرضه شده از اين برند به داخل کشور که از سوي کرمان خودرو صورت گرفته، جي5 را ميتوان يک خودروي عامهپسند و خوش قيمت دانست. زيرا جي5 به لطف بهرهگيري از ظاهر بسيار جذاب، امکانات و قابليتهاي ديگرش، اقبال و محبوبيت بسيار خوبي در بازار کشورمان داشت. البته در حال حاضر کرمان خودرو شرايط فروش جديدي براي جي7 مدل 97 اعلام نکرده است، اما هنوز هم نمونههاي صفرکيلومتر دندهاي مدل 96 اين خودرو در زمره 50 ميليون تومانيهاي قابل خريد در بازار قرار دارند. جي5 دندهاي پيشرانه 1/5 ليتري دارد، ولي نمونه اتوماتيکش با موتور 1/8 ليتري به بازار عرضه ميشود.
سايپا آريو، چينيتبار و کماستهلاک
آريو يا همان زوتي زد300 محصولي کاملا چيني است که سه سالي ميشود در بازار کشورمان حضور دارد. اين خودرو که در رده سدانهاي کامپکت قرار ميگيرد، اين روزها با دو نمونه اتوماتيک و دندهاي در بازار کشور حضور دارد که نسخه دندهاي آن به بودجه 50 ميليون توماني مورد بحث ما ميخورد. در واقع بنا به اطلاعيهاي که سايپا در شانزدهم فروردين 97 روي وبگاه خود قرار داد، آريو دندهاي با قيمت 49 ميليون و 800 هزار تومان ثبت نام ميشود و 30 روز کاري پس از واريز مبلغ، به خريدار تحويل خواهد شد. بنا به اظهارات بسياري از مالکان و با توجه به حضور اين خودرو در ناوگان تاکسيراني کشور، آريو خودروي نسبتا کم آزار و کم استهلاکي (خصوصا در نمونه دندهاي) است که موارد خرابي آن نسبت به توليدات ملي وضع بهتري دارد. اما اگر قصد خريد اين محصول را داريد، بايد به اين موضوع توجه داشته باشيد قطعات يدکي آريو خصوصا در شهرهاي کوچک براحتي در دسترس نيست و همچنين با توجه به پيچيدگيهاي فني آن در قياس با خودروهاي رايج در بازار، بسياري از مکانيکها و حتي نمايندگيها از انجام تعميرات آن واهمه دارند.
پژو 207 آي، فيسليفت زيباي 206
پس از موفقيت 206 در بازار کشور، ايران خودرو اواخر دهه 80 از محصولي جديد با عنوان 207 آي (207i) رونمايي و اين خودرو از 1389 به خيابانهاي کشور راه پيدا کرد. اما موضوع اينجا بود که خودروي عرضه شده در ايران ارتباطي با 207 عرضه شده از سوي پژوي فرانسه ندارد. 207 ايراني تنها يک فيسليفت محدود روي 206 است که توسط استوديوهاي طراحي جانبي پژو انجام شده و در بازار جهاني با عنوان 206 پلاس فروخته ميشد. 207آي در دوره نخست عرضهاش، تنها تا سال 1391 در بازار کشورمان حضور داشت و پس از توقف توليدش، سال 96 مجدد در خيابانهاي ايران حضور پيدا کرد. البته 207 جديد، از نظر ظاهر و برخي امکانات با اندکي تفاوت نسبت به قبل رو به رو شده که در نتيجه ظاهر مدرنتري به همراه امکانات مناسبتر براي اين خودرو فراهم ميکند. قيمت اين خودرو در بازار آزاد به حدود 46 ميليون تومان ميل ميکند و نمونه اتوماتيک آن نيز با حدود ده ميليون تومان اختلاف قيمت، در بازار حضور دارد. 207آي از پيشرانه تييو5 مشترک با 206 تيپ5 بهره ميبرد و متاسفانه کيفيت ساختي پايينتر از نمونههاي 1389 تا 1391 دارد.
امويام 315، رقيب 206
شش سالي ميشود اين هاچبک چيني در بازارکشورمان حضور دارد و بايد گفت در اين سالها 315 تجربه خوبي براي مديران خودرو بود. اين محصول از همان ابتدا با هدف رقابت با پژو 206 وارد بازار کشورمان شد اما پس از عرضه نسخه فيسليفتش در سال 1395، اين چيني خوش اقبال قيمتي بيش از رقيب ايرانيزه - فرانسوياش پيدا کرد. در حال حاضر 315 با چند تيپ متفاوت در بازار حضور دارد که نمونه اسپرت اکسلنتش را ميتوان با بودجهاي در حدود 50 ميليون تومان در بازار صفرکيلومتر خريد. طبق بخشنامه جديد مديران خودرو، اين هاچ بک چيني با قيمت نهايي 51/4 ميليون تومان به فروش ميرسد که در اين بين شرايط اقساطي با بازههاي دلخواه نيز براي خريداران فراهم است. 315 هاچ بک از پيشرانه چهار سيلندر 1/5 ليتري بهره ميبرد و جدا از مصرف سوخت بهينه، قابليتهاي حرکتي خوبي هم دارد.
رنو ساندرو، اسپرت کمخرج
پس از موفقيت تندر90 در بازار ايران، پارس خودرو برادر دوقلوي لوگان يعني ساندرو را به بازار عرضه کرد. اين هاچ بک کوچک که فضاي داخلي بسيار بهتري نسبت به 206 محبوب دارد، از جمله معدود هاچبکهايي است که براي خانوادههاي کم جمعيت هم مناسب خواهد بود. دو نسخه اتوماتيک و دندهاي از ساندرو به بازار ايران عرضه شده که نمونه اتوماتيک آن در بازار آزاد اقبال بهتري دارد اما اگر بودجه شما محدود به همين 50 ميليون تومان باشد، نسخه دندهاي آن را ميتوانيد بخريد. ساندرو از نظر فني کاملا مشابه تندر90 است و در مجموع پلتفرم کاملا يکساني با برادر بزرگتر خود دارد. اما نکته جالب اينجاست که در اين خودرو ديگر خبري از ضعف پايداري در سرعتهاي بالا (که متوجه تندر90 بود) نيست. به همين خاطر بسياري از افرادي که به دنبال يک خودروي روزمره کمخرج با اندکي خلق و خوي اسپرت هستند، ساندرو را انتخاب ميکنند. همچنين امکانات متفاوتي براي اين خودرو در بازار وجود دارد که ميتوانيد با آنها ساندروي خود را تجهيز کنيد.
سايپا کوئيک، مطلوب کلانشهرها
جديدترين محصول شرکت سايپا که مدت زمان چندان زيادي از حضورش در خيابانهاي کشور نميگذرد، کوئيک است که در سه تيپ ساده، اتوماتيک فول و اتوماتيک پلاس ثبتنام شده است. اين خودرو که در باطن تفاوت چنداني با تيبا2 ندارد و تنها از ظاهري جذابتر نسبت به گذشته بهره ميبرد، به لطف بهرهگيري از نسخه اتوماتيک در خط توليدش به نظر ميرسيد اقبال خوبي داشته باشد. اما پس از گذشت مدتي از تحويل آن به مشتريان و با توجه به حجم نسبتا زياد آگهيهاي نمونههاي صفر کيلومتر در بازار آزاد، به نظر ميرسد کوئيک آن طور که انتظار ميرفت موفق نبود. زيرا نسخه اتوماتيک پلاس اين خودرو که از موتور 1/5 ليتري با دريچه گاز برقي و گيربکس اتوماتيک سيويتي بهره ميبرد و همچنين امکاناتي مثل سيستم پايش فشار باد تايرها، استارت دکمهاي، نمايشگر هفت اينچي لمسي، دوربين دنده عقب و... بيش از نمونه اتوماتيک فول ساده دارد، با وجود قيمت نزديک به 46 ميليون تومانياش در بازار آزاد، به نسبت چيزي که عايدتان ميشود خودروي چندان ارزان قيمتي نيست. اما اگر در کلانشهرهاي پرترافيک زندگي ميکنيد و بهدنبال خودروي اتوماتيک با لوازم يدکي فراوان و خدمات گسترده هستيد، کوئيک ميتواند گزينه مطلوب شما باشد.
سورن ايالايکس توربو، قدرتمندترين
همانطور که بالاتر گفته شد، دنا پلاس اين روزها با دو نسخه ساده و توربو به بازار عرضه ميشود که قيمت نمونه توربوي آن با بودجه مد نظر ما فاصله دارد. اما اگر دوست داريد 150 اسب بخار قدرت را زير پاي راست خود حس کنيد، گزينه ديگري به نام سورن ايالايکس (ELX) توربو پيش روي شما قرار ميگيرد. در واقع سمند سورن نخستين خودرويي بود که به پيشرانه توربوشارژ شده EF7TC مجهز شد و حال که اين خودرو در بازار آزاد کشورمان کمتر از 45 ميليون تومان قيمتگذاري ميشود، بيراه نيست اگر سورن توربو را گزينهاي مناسب براي ترشح آدرنالين بيشتر با 50 ميليون تومان دانست. سورن توربو از نظر ظاهر با سورن ايالايکس ساده تفاوت خاصي ندارد، اما اختلاف قدرتي نزديک به 40 اسب بخار با نمونه ساده، يک مورد بسيار وسوسهانگيز براي پرداخت مابهالتفاوت قيمت بين اين دو خودروست. اين محصول نيز همچون تمامي خودروهاي مجهز به توربوشارژر، به نگهداري و مراقبت بيشتري نيازمند بوده و براي مثال بهتر است روغن موتور را زودتر از 5000 کيلومتر تعويض و حتيالامکان از بنزين اکتان بالا (يا بنزين ساده با مکمل) استفاده کنيد.
برليانس اچ330، ظاهر خوب با کيفيت قابل قبول
(اچ 330) (H330) بزرگترين عضو از خانواده برليانس در بازار فعلي کشور است که همچون ساندرو توسط پارس خودرو (زيرمجموعه سايپا) به خريداران تحويل ميشود. اين محصول به عنوان يک سدان کامپکت، اقبال نسبتا خوبي ميان چينيهاي موجود در بازار داشته است. هرچند در برخي موارد از ضعف قطعات يدکي رنج ميبرد، اما با وجود کيفيت ساخت نسبتا خوب و همچنين ظاهر قابل قبول، يکي از 50 ميليون تومانيهاي خوب بازار ايران است. گفتني است در حال حاضر تنها نمونه دندهاي اين خودرو را ميتوان با حول و حوش 50 ميليون تومان خريد و نسخه اتوماتيکش در بازار آزاد بيش از 60 ميليون تومان قيمت دارد. همچنين اين خودرو تا همين چند وقت پيش با موتور چهار سيلندر 1/5 ليتري به بازار عرضه ميشد، اما اخيرا يک موتور 1/65 ليتري جايگزين اين پيشرانه شده که قدرت بالاتر و عملکرد بهينهتري از خود نشان ميدهد. گفتني است نمونه 1/5 ليتري اختلاف قيمتي در حدود چهار ميليون تومان با نسخه جديد دارد که اگر محدوديت بودجه داريد ميتوانيد نسخه قديميتر (با لوازم يدکي فراوان تر) را انتخاب کنيد.
منبع: jamejamonline.ir