آخرین اخبار

زيباترين عمارت تهران بازگشايي شد + عکس اجتماعي

زيباترين عمارت تهران بازگشايي شد + عکس

  بزرگنمايي:

چه خبر - بازگشايي مجدد عمارت مسعوديه

محمدرضا پوينده ، با اشاره به اينکه عمارت مسعوديه به روي عموم بازگشايي شده است، اظهار داشت: اين عمارت پس از باز پس‌گيري از شرکت عظام با وجود تخريب‌ها و خسارت فراوان؛ براي بازديد مجدداً به روي مردم باز شد.

مديرعامل و رئيس هيئت مديره صندوق احياء و بهره برداري از اماکن تاريخي و فرهنگي با اشاره به اينکه بازگشايي عمارت از هفته دولت انجام شد از بازديد گردشگران داخلي و خارجي از اين عمارت زيبا که زماني خانه يکي از پسران ناصرالدين شاه بود، خبر داد. همچنين چندي قبل پوينده - مديرعامل صندوق احياء در حاشيه بازديد خبرنگاران از عمارت مسعوديه پس از بازپس گيري از شرکت عظام با تشريح وضعيت عدم بازسازي‌هاي که بر عهده شرکت عظام بود و انجام نشده است، عنوان کرده بود: اين شرکت نه تنها به توافق‌ها پايبند نبود و استدلال‌هاي خود را مي‌آورد، بلکه اين عمارت بي‌نظير پايتخت نيز دستخوش تخريب و تغيير کاربري شده است.

مديرعامل و رئيس هيئت مديره صندوق احياء و بهره برداري از اماکن تاريخي و فرهنگي با اشاره به يکي از اين تغييرات کاربري که همانا ايجاد تماشاخانه بدون اجازه و اطلاع ميراث فرهنگي بوده است، گفته بود: اين در شرايطي است که اصلاً خطر ريزش اين تماشاخانه وجود داشته ولي مسؤلان شرکت عظام بدون در نظر گرفتن شرايط ايمني براي اين تماشاخانه که با تغيير کاربري و متاسفانه با حذف حوضخانه آن صورت پذيرفته، شبي 30 هزار تومان ورودي از هر نفر مي‌گرفتند، در حاليکه اين تغيير کاربري بدون اطلاع صندوق احياء و بهره برداري از اماکن تاريخي و فرهنگي صورت پذيرفته است و اين در حالي است که در مجموعه‌هاي تاريخي زير نظر صندوق احياء در سراسر کشور حتي تغيير يک آجر بايد با اجازه کميته فني صندوق احياء صورت پذيرد که متاسفانه در عمارت مسعوديه اينگونه نبود.

مديرعامل و رئيس هيئت مديره صندوق احياء و بهره برداري از اماکن تاريخي و فرهنگي درباره آينده عمارت مسعوديه گفت: شرکت عظام بايد نسبت به وضعيت تخريب‌هاي عمارت مسعوديه پاسخگو باشد و بخش حقوقي ما نيز برآورد خسارت خواهد کرد، به هر حال دولت، سازمان ميراث فرهنگي و صندوق احياء بايد براي عمارت مسعوديه فکري کنند کما اينکه باز هم مايليم شرکت عظام خود در اين باره پيش قدم شود ولو اينکه هنوز هم تعدادي از اعضاي اين شرکت در اين عمارت مستقر هستند.

دعوت صندوق احياء از هنرمندان؛با حضور در «مسعوديه» از عمق خسارت‌ها مطلع شويد (لينک تصاوير خسارتها)

همچنين صندوق احياء و بهره برداري از اماکن و بناهاي تاريخي و فرهنگي به منظور تنوير افکار عمومي و شفاف‌ سازي اذهان آحاد ملت ايران و جامعه هنري در مورد نامه منتسب به برخي هنرمندان درباره عمارت مسعوديه، ضمن تشريح آنچه بر اين عمارت تاريخي گذشته، از هنرمندان دعوت به عمل آورد تا با بازديد از عمارت مسعوديه، از عمق خسارت‌هاي وارد شده به اين مجموعه مطلع شوند.

زيباترين عمارت تهران بازگشايي شد

زيباترين عمارت تهران بازگشايي شد-1

گفتني است، عمارت مسعوديه يک ساختمان تاريخي مربوط به دوره قاجار است که در تهران، ميدان بهارستان قرار دارد. اين اثر در تاريخ 27 دي 1377 با شمارهٔ ثبت 2190 به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

باغ عمارت مسعوديه با دستور مسعود ميرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدين شاه پس از آقامحمد در 1295 ق، به سرکارگري رضا قلي خان (ملقب به سراج الملک) در زميني به وسعت حدود 4 هزار مترمربع و مرکب از بيروني (ديوان خانه) و اندروني و ديگر ملحقات بنا شده است. در واقع نام اين عمارت نيز برگرفته از نام مسعود ميرزا به مسعوديه شهرت يافته است. معمار اين بنا استاد شعبان معمار باشي و ناظر آن ميرزا رضا قلي خاني ملقب به سراج الملک است.

عمارت مسعوديه در طول سالهاي عمر خود شاهد وقايع بسيار زيادي بود. در جريان جنبش مشروطه با توجه به نزديکي آن به ميدان بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفر الدين شاه و فرزند او، يکي از پايگاه‌هاي مشروطه خواهان و مخالفان محمد علي شاه بود. در سال 1287 در نزديکي اين عمارت بمبي دست ساز زير کالسکه محمد علي شاه منفجر شد که بهانه لازم را براي به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعوديه نيز به همراه خانه ظهيرالدوله و ساير مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.

بناي بسياري از ساختمان‌هاي فرهنگي کشور در اين عمارت گذاشته شد. نخستين کتابخانه و موزه ملي ايران جايي در گوشه اين عمارت برپا شدند. در حدود سال‌هاي 1304 انجمن معارف با استفاده از يکي از اتاق‌هاي آن نخستين کتابخانه رسمي کشور را که پايه اصلي و اوليه کتابخانه ملي بود را گذاشت. چند سال بعد نيز يکي ديگر از اتاق‌هاي آن به عتيقه‌هاي باستاني که از گوشه و کنار ايران به دست آمده بود اختصاص يافت و در حقيقت نخستين موزه ايران در آن پايه‌گذاري شد. اشياي عتيقه همين جا در سال 1318 به موزه ملي منتقل شد.

منبع : تسنيم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد