بزرگنمايي:
چه خبر - اختلاف استقلال و ماشين سازي
بيانيه باشگاه ماشين سازي عليه استقلال درباره بازگرداندن داريوش شجاعيان در آستانه ديدار حساس آبي ها با تراکتور حسابي تنش زا شده است؛ اما راه پايان غائله چيست؟
براي اينکه متوجه شويد دعواي دو باشگاه ماشين سازي و استقلال بر سر انتقال داريوش شجاعيان چقدر طولاني شده، همين که بدانيد در اين مدت استقلال جام قهرماني حذفي را به دست آورده و مديرانش کاملا تغيير کرده اند، رباط صليبي شجاعيان پاره شده و با طي کردن دوران نقاهت به فوتبال برگشته و البته گسترش فولاد نيز به ماشين سازي تبريز تغيير نام داده، کافي است!
قصه از کجا شروع شد؟
با شروع نقل و انتقالات ليگ برتر هفدهم و در حالي که هواداران استقلال بعد حذف ناباورانه از ليگ قهرمانان و ناکامي در کسب جام از يارگيري مديران اين باشگاه براي فصل بعد بسيار دلخور بودند، جذب ستاره تکنيکي از تيم دوم تبريز مي توانست مرهمي روي زخم آبي دلان باشد. خصوصا اينکه برانکو ايوانکوويچ هم دست روي شجاعيان گذاشته بود و همين موضوع قيمت باعث شد تا باشگاه تبريزي هرروز قيمت بالاتري را براي صدور رضايتنامه اين بازيکن درخواست کند. رقابت آبي و قرمز در روز 28 خردادماه 1396 به اوج خود رسيد و در حالي که هوشنگ نصيرزاده مديرعامل گسترش فولاد از ظهر آنروز در دفتر پندار توفيقي حضور داشت، اما خبري از شجاعيان نبود و از طرف ديگر شنيده مي شد او در دفتر باشگاه پرسپوليس نشسته است! عصر آنروز اخبار ضد و نقيض زيادي در فضاي مجازي درباره شجاعيان دست به دست شد تا اينکه سرانجام نيمه شب با تماس نهايي محمدرضا زنوزي مالک باشگاه گسترش فولاد، شجاعيان طبق يک تفاهم نامه سه جانبه به عضويت استقلال تهران در آمد.
تفاهم نامه چه مي گفت؟
دو باشگاه استقلال و گسترش فولاد براي انتقال داريوش شجاعيان تفاهم نامه اي را امضا کردند که طبق آن اين بازيکن در ازاي پرداخت يک ميليارد و 500 ميليون تومان به عنوان مبلغ رضايتنامه به استقلال برود. براي اين مبلغ 3 فقره چک به مسئولان باشگاه گسترش فولاد داده شد و تفاهم نامه مذکور را هم هوشنگ نصيرزاده به عنوان نماينده تيم تبريزي، پندار توفيقي به عنوان نماينده استقلال و داريوش شجاعيان امضا کردند اما اين پايان ماجرا نبود. مساله اي که مدت ها است دردسرساز شده، دست نوشته مسئول نقل و انتقالات وقت باشگاه استقلال است. پشت تفاهم نامه ميان استقلال و گسترش فولاد توفيقي با دست خط خودش نوشته که اگر هرکدام از چک ها از سوي استقلال پاس نشد، گسترش فولاد مي تواند شجاعيان را برگرداند. اين همه آن چيزي است اکه الان باعث ادعاي باشگاه ماشين سازي درباره بازگرداندن شجاعيان شده است.
چک آخر و يکسال دوندگي
اگرچه در پرداخت چک هاي اول و دوم مبلغ رضايتنامه شجاعيان هم استقلالي ها خوش قول نبودند، اما آنها بالاخره پاس شدند. درباره چک آخر ولي اين اتفاق رخ نداده است. موعد چک آخر استقلالي ها به تاريخ 25 اسفندماه 1396 بود و حالا که حدود 11 ماه از آن تاريخ مي گذرد هنوز درصد زيادي از آن باقي مانده است. مبلغ آن چک 300 ميليون تومان بود و تا اين لحظه 100 ميليون تومانش نقدا به باشگاه تبريزي پرداخت شده و 200 ميليون تومان آن باقي مانده است.
چرا ماجرا يکسال طول کشيد؟
هوشنگ نصيرزاده، مديرعامل باشگاه تبريزي که در آن زمان نامش گسترش فولاد بود و حالا به ماشين سازي تغيير نام داده، درباره روندي که اين پرونده طي يکسال گذشته داشته اينطور به خبرنگار ما توضيح مي دهد: «موعد آخرين چک استقلالي ها 25 اسفندماه 96 بود؛ چون شب عيد بود و مي دانستيم استقلالي ها بايد به بازيکنان خود پرداختي داشته باشند، صبر کرديم تا بعد از تعطيلات نوروز به باشگاه استقلال مراجعه کنيم. بعد از عيد که به استقلالي ها مراجعه کرديم، به ما اعلام کردند که وضع مالي مناسبي ندارند و حتي حقوق کارمندان باشگاه هم عقب افتاده است. به همين خاطر باز هم صبر کرديم.»
وي ادامه داد: «در تيرماه بار ديگر به مديران استقلال مراجعه کرديم و اينبار ماجرا مصادف با پارگي رباط صليبي داريوش شجاعيان شده بود. من قراري را با آقاي افتخاري مديرعامل وقت استقلال ترتيب دادم، اما در ترافيک ماندم و دير به باشگاه استقلال رسيدم. هرطور بود در پارکينگ آقاي افتخاري را ديدم و وقتي پيگير پول شدم ايشان آنجا به شوخي به من گفت داريوش را برداريد و ببريد! من مي دانستيم که او شوخي مي کند. به همين خاطر دوباره پيگيري کردم و چند روز بعد از واريزي اي که وزارت ورزش براي استقلال داشت، 100 ميليون تومان به حساب ما ريختند و 200 ميليون تومان ديگر باقي ماند. بعد از آن ديگر هرگز به تلفن ها جواب ندادند و تسويه حسابي هم انجام نشد که ما مجبور شديم پرونده را به کميته تعيين وضعيت فدراسيون فوتبال ببريم و موضوع را رسانه اي کنيم.»
پارگي رباط تاثيرگذار بود
يکي از موضوعاتي که باعث شد ماجراي پرداخت 300 ميليون تومان آخر به باشگاه ماشين سازي اينقدر طولاني شود، پارگي رباط صليبي داريوش شجاعيان بود. استقلالي ها که هزينه زيادي براي خريد شجاعيان کرده بودند، هرگز فکرش را نمي کردند که اين مصدوميت مدت زيادي او را از آنها بگيرد. به همين مديران وقت استقلال وقتي مصدوميت براي شجاعيان در ارديبهشت ماه 97 رخ داد، سعي کردند مسئولان ماشين سازي را به قول معروف از سر خود باز کنند و به همين خاطر با پرداخت 100 ميليون تومان ديگر واکنشي به اين موضوع نداشتند. شايد آنها در آن مقطع تصور مي کردند که شجاعيان امکان دارد ديگر نتواند تاثيرگذاري قبل را برايشان داشته باشد و به همين خاطر نمي خواستند 200 ميليون تومان طلب شان را به ماشين سازي بدهند. از سوي ديگر شجاعيان در حالي رباط صليبي پاره کرد که در آستانه حضور در جام جهاني قرار داشت و حتي وينفرد شفر درباره اش گفته بود که در ماشين تيم ملي براي رفتن به جام جهاني را نيز باز کرد اما نتوانست رهسپار روسيه شود. به همين خاطر نياز به حمايت در اين بازيکن وجود داشت ، اما مديران سابق استقلالي تلاشي براي بالا نگه داشتن روحيه بازيکن خود نداشتند و حالا که شجاعيان به فوتبال برگشته و احتمالا فردا نيز مقابل تراکتورسازي فيکس بازي مي کند، همچنان مساله استقلال و ماشين سازي حل نشده است.
سرنوشت داريوش چه مي شود؟
تفاهم نامه اي که استقلال و ماشين سازي(گسترش فولاد) امضا کرده اند، مي گويد داريوش شجاعيان بايد به باشگاه تبريزي برگردد اما قوانين فوتبال مي گويد انتقال بازيکن خارج از زمان نقل و انتقالات امکان پذير نيست. يعني شجاعيان قطعا حداقل تا پايان فصل بازيکن استقلال است و تا آن زمان، فرصت براي حل مساله وجود دارد. از سوي ديگر دست نوشته پندار توفيقي معاون سابق باشگاه استقلال الان مورد ادعاي باشگاه ماشين سازي است که طبق آن شجاعيان بايد به تبريز برگردد. اما اين دست نوشته معتبر است؟ بله، چون هم مهر و هم امضا و اثر انگشت نماينده وقت استقلال را دارد. در اين شرايط به نظر مي رسد مديران استقلال بايد هرچه سريع تر 200 ميليون تومان طلب ماشين سازي را پرداخت کنند تا ختم غائله اعلام شود و شجاعيان هم با روحيه بالا و ذهن آزاد بتواند براي استقلال توپ بزند.
توافقنامه استقلال و ماشين سازي
منبع: varzesh3.com