بزرگنمايي:
چه خبر - مقايسه سريال ممنوعه با شهرزاد
سريال «ممنوعه» به کارگرداني امير پورکيان، مهمترين اثر اين روزهاي شبکه نمايش خانگي است که از زمان توزيع نخستين قسمتهاي آن با حواشي فراواني همراه بوده و به همين دليل بيشتر از حد انتظار ديده شده است. با اين حال «ممنوعه» به لحاظ قصه و اجرا فصل مهمي از کارنامه شبکه نمايش خانگي محسوب نميشود.
سريال «ممنوعه»
اين سريال به لحاظ ساختار ظاهري، طراحي صحنه و لباس، گريم، ديالوگنويسي و روابط شخصيت ها به «عاشقانه» شبيه است و از نظر قصه، گرهافکني و طراحي شخصيت، شباهتهاي عجيبي به مجموعه محبوب «شهرزاد» دارد. البته «ممنوعه» نقاط قوت پررنگي مانند موسيقي متن عالي حبيب خزاييفر و بازي شاخص چند بازيگر درجه يک را هم دارد؛ اما به لحاظ قصهگويي و شکل اجرا به بازسازي همان الگوهاي امتحان پسداده قبلي بسنده کرده است.
مربع عشقي تکراري
هسته مرکزي قصه سريال «ممنوعه» را ماجراي عاطفي چهار شخصيت تشکيل ميدهد که از اين ميان يک نفر سعي دارد با تکيه بر پول و قدرت، باعث جدايي زوج عاشق قصه شود تا همسر سابقش را به زندگي نابود شدهشان بازگرداند؛ زندگي مشترکي که به گواه ديالوگها، از اول هم غلط بوده و با اصرار بزرگترها شکل گرفته است. چنين الگويي به وضوح قابل مقايسه با فصلهاي دوم و سوم «شهرزاد» است که «قباد» سعي ميکرد به هر قيمتي «شهرزاد» را از «فرهاد» جدا کند.
شخصيت هاي سريال شهرزاد و ممنوعه
طبيعي است که در اين مقايسه کفه ترازو به سمت «شهرزاد» سنگيني کند، چرا که مربع ميلاد کيمرام، الهه حصاري، بهاره افشاري و مصطفي قديري به لحاظ قدرت بازيگري حتي قابل مقايسه با مربع قدرتمند شهاب حسيني، ترانه عليدوستي، مصطفي زماني و پريناز ايزديار هم نيستند. از نظر شخصيتپردازي هم شخصيت هاي «ممنوعه» سرگردانتر از مابهازاي شان در «شهرزاد» هستند، به اين دليل که روند قصه «شهرزاد»، حداقل درباره علت وابستگي جنونآميز قباد يک فصل داستان گفته بود، اما «ممنوعه» اتفاقات زندگي مشترک «سامي» و «ترانه» را پس از چند ديالوگ سياه و سفيد شعاري، سهلانگارانه رها ميکند.
بازسازي پدرخوانده ايراني
علي نصيريان بازيگر بزرگ سينماي ايران که در 4-5 سال پيش از «شهرزاد»، در اثر شاخصي بازي نکرده بود، از زمان فصل اول اين سريال محبوبيت مضاعفي بين مخاطب عام پيدا کرد. شخصيت «بزرگآقا» با اجراي کمنظير نصيريان، به قدري جاافتاده بود که پس از مرگ در پايان فصل اول، جاي خالياش همواره حس ميشد. حالا انگار «بزرگآقا» به زمانه امروز آمده و با گريم و طراحي لباس عجيبي که سعي دارد از «تجنگي» - که هنوز چنان که بايد و شايد درنيامده- يک بدمن تمامعيار بسازد، در «ممنوعه» حضور يافته است.
بازسازي شخصيت پدرخوانده در سريال شهرزاد و ممنوعه
در مقام مقايسه، هر دو شخصيت «بزرگآقا» و «تجنگي» پدراني مقتدر، باابهت و تاحدودي ترسناک محسوب ميشوند که در عشق جوانيشان ناکام بودهاند؛ به همين دليل کلاً به عشق نگاه مثبتي ندارند. علاوه بر اين، هر دو شخصيت براي تأمين منافع خودشان در قصه دلدادگي زوج اصلي سريال گره انداختهاند. منفعت «بزرگآقا» به نوعي اجتماعي بود که در قالب تلاش او براي ادامه نسل اش خودنمايي ميکرد و حالا منافع «تجنگي» کاملا اقتصادي و وابسته به پروژه ساختمانياش در رامسر است.
خردهداستانها و پيرنگهاي فرعي
در زمينه شخصيتهاي فرعي و پيرنگهاي کماهميتتر هم «ممنوعه» عموماً حرف جديدي براي گفتن ندارد و به طور کلي تحتتأثير «شهرزاد» است. مانور نخنماي مجموعه روي اينکه «سامي» فرزند واقعي «تجنگي» نيست، ناخودآگاه مخاطب را به ياد ماجراي افشاي دروغ بودن نسبت خوني بين «بزرگآقا» و «قباد» مياندازد. شخصيت جوان، خودخواه و قلدر قصه هم که در مجموعه «شهرزاد» مدام تحتتأثير الکل به تصوير کشيده ميشد، در «ممنوعه» به مخدرهاي صنعتي روي آورده است.
ماجراهاي عشقي سريال شهرزاد و ممنوعه
به علاوه نمايش خلوت پنهاني يک مرد ميان سال با زن مورد علاقهاش و عشقورزي ناموجه آنها که در «شهرزاد» در قالب ارتباط «نصرت» و «شربت» و نيز رابطه خارج از ازدواج «هوشنگ» (رامين ناصرنصير) به تصوير کشيده شده بود، با همان دلهرهها و وجوه نامتعارفش، در «ممنوعه» به عهده زوج «خسرو» و «پروانه» گذاشته شده است که البته بازي اين دو بازيگر کارکشته از نقاط قوت سريال محسوب ميشود. موقعيت سکانس آخر از فصل اول «ممنوعه» نيز به شکل عجيبي يادآور جدايي اجباري فرهاد از شهرزاد بود.
بيشتر بدانيد : نقد سريال «ممنوعه»/ کپي برداري از سريال هاي ترکيه اي
بيشتر بدانيد : سريال +16 «ممنوعه» چرا ممنوع شد؟!
بيشتر بدانيد : سريال «ممنوعه» واقعا ممنوعه!!
بيشتر بدانيد : سريال ممنوعه سانسور مي شود؟
منبع: روزنامه خراسان