بزرگنمايي:
چه خبر - سريال «احضار» در شبکه نمايش خانگي
ژانر وحشت در آثار نمايشي کشور ما جايگاه چندان مطلوبي ندارد. بسياري از کارگردانها و تهيهکنندگان سينمايي و تلويزيوني به دليل ريسکهاي بالاي اين ژانر، رغبت زيادي به توليد آثار در ژانر وحشت ندارند. در اين ميان رامين عباسيزاده از جمله تهيهکنندگان و کارگردانهايي است که به توليد آثار در ژانر وحشت علاقهمند است. او که پيشتر تهيهکنندگي سريالهاي ماورايي همچون «او يک فرشته بود» و «سقوط يک فرشته» را در تلويزيون بر عهده داشت، با سريال «احضار» به شکل جديتري ژانر وحشت را تجربه کرده است. عباسيزاده که تهيهکنندگي و کارگرداني سريال «احضار» در شبکه نمايش خانگي را برعهده دارد، در گفتوگويي از ريسکهاي ساخت آثار وحشت، جايگاه اين ژانر در آثار نمايشي ايران، ايده اوليه سريال «احضار» و ... سخن گفته است.
سريال «احضار» در شبکه نمايش خانگي
بيشتر بدانيد : نخستين سريال ترسناک ايراني به زودي در شبکه نمايش خانگي + عکس
او در پاسخ به اين پرسش که چرا با توجه به ريسکهاي موجود در اين زمينه، به سراغ اين ژانر رفته است، اظهار کرد:
سالها قبل در تلويزيون تجربهاي به نام «او يک فرشته بود» را در ژانر وحشت به عنوان تهيهکننده به ثبت رساندم؛ تجربه جذاب و موفقي بود که توانست جزو آثار خوب و ماندگار مناسبتي در ذهن مخاطبان باقي بماند؛ البته جنس ترس اين سريال نه از جنس آثار هاليوودي بلکه بسيار نزديک به فرهنگ ما ايرانيها بود. بعدها اين تجربه در سريال «سقوط يک فرشته» نيز دنبال شد که آن سريال هم پاسخ مثبتي از مخاطبان گرفت.
نخستين سريال ترسناک در شبکه نمايش خانگي
عباسيزاده ادامه داد:
در تمامي اين سالها به دنبال شرايطي بودم تا ژانر وحشت را با آزادي عمل بيشتري در قالب يک اثر طولاني ـ سريال ـ تجربه و دنبال کنم. اما اين تجربه در تلويزيون ميسر نبود، چون رسانه تلويزيون به عنوان رسانهاي عام، مخاطبان فراواني دارد و گاهي نوجوانان و حتي کودکان نيز به تماشاي سريالها مينشينند و اثري نمايشي را دنبال ميکنند. بنابراين امکان درجهبندي سني براي آثار پخش شده از اين رسانه وجود ندارد و بر همين اساس هم براي ساخت سريال «احضار» به سراغ شبکه نمايش خانگي رفتم.
تهيهکننده سريالهاي «شمسالعماره» و «ميلياردر» همچنين درباره علت گرايش پايين کارگردانها به توليد آثار نمايشي در ژانر وحشت، با بيان اينکه قطعا «بخش مهمي از اين مساله به علت عدم وجود فيلمنامههاي قوي و با کيفيت است»، گفت:
مهمترين و موفقترين آثار ترسناک سينماي جهان و فيلمهاي ژانر وحشت هم آثاري بودهاند که ترس آنها نه متکي بر جلوههاي ويژه بلکه متکي بر مفهوم ذهني ترس بوده است.
عباسيزاده با بيان اينکه «اصولا ما انسانها با ترس زاده ميشويم و ترس بخشي از هويتمان را تشکيل ميدهد»، خاطرنشان کرد:
انسان قرنها به عنوان شکار يا شکارچي در حال تعقيب و گريز و هر روز مجبور بود انواع جانوران يا همنوعان خود را بدرد تا سير شود و حتي بعدها نيز مجبور شد با همين خونريزيها و شکار، خدايان خود را هم نيز سير کند، چون در غير اين صورت بايد منتظر غيرقابل کنترلترين عواقب ميبود.
سريال «احضار» در شبکه نمايش خانگي
تهيهکننده سريالهاي «انقلاب زيبا»، «پليس جوان» و «پريدخت» ادامه داد:
حالا همان انسان (کمي باهوشتر) در جامعه امروز مجبور است کت و شلوار بپوشد، قبضهايش را بپردازد و به جاي نيزه و شمشير، خودکار يا موس کامپيوتر به دست بگيرد. اما خاطره آن قرنها در ذهن انسان از بين نرفته، بلکه فقط سرکوب شده است. يکي از مهمترين دلايل اينکه مسابقات رزمي خشن تا اين اندازه در ميان انسانها طرفدار دارد اين است که ما را به ياد آن روزهايمان مياندازد. شايد به خاطر همين هم از سينماي وحشت لذت ميبريم. چون عميقترين ترسهايمان را در محيط امن تجربه ميکنيم. در حالي که ميدانيم تماشاي آن براي ما خطري ندارد، عميقا آن را باور ميکنيم. حتي مهم نيست زبان فيلم چيست زيرا ترس نياز به زبان ندارد؛ تاريکي در تمام فرهنگها منشأ ترس است. در واقع اگر بخواهم صحبتهايم را خلاصه کنم، بايد بگويم يک فيلمنامه خوب در ژانر وحشت حتي بدون جلوههاي ويژه خاص ميتواند موفق باشد.
او همچنين درباره ايده و طرح اوليه سريال «احضار»، توضيح داد:
ايده و طرح اوليه متعلق به خودم بود. من اين سينما را دوست دارم. علتش هم اين است که سينماي ترس سرشار از نوآوريها و شگفتيهاي بديع است. در حالي که بعضي ژانرهاي سينما در حال کمرنگ شدن يا تحول کامل هستند، ژانر ترس در سينما به نسبت کمترين تغييرات را به خود ديده و هنوز هم در گروه محبوبترينهاست. اکثر کارگردانان مهم تاريخ سينما اين ژانر را تجربه کرده و اتفاقا موفق هم بودهاند. چه کسي است که فيلم «درخشش» را ديده و فهميده باشد و سالها به آن فکر نکرده باشد؟! و يا در همين ايران خودمان کيست که وقتي صحبت از سينماي ترس ميشود ياد «شب بيست و نهم» نيفتد.
سريال «احضار» در شبکه نمايش خانگي
عباسيزاده در ادامه در پاسخ به اين پرسش که چرا برخلاف روال کلي توليد سريال در شبکه نمايش خانگي، براي «احضار» از بازيگران چهره استفاده نکرده است، گفت:
در سينماي وحشت بازيگر شناختهشده جزو الزامات توليد فيلم نيست. ممکن است برخي آثار با حضور يک يا چند چهره شناختهشده توليد شده باشند، اما فيلمهاي زيادي هستند که با بهرهگيري از چهرههاي ناشناخته ساخته شدهاند. اين مسئله باورپذيري آثار ترسناک را بيشتر ميکند. وقتي بازيگري براي اولين بار مقابل دوربين قرار ميگيرد و در اثري ترسناک نقشآفريني ميکند، قطعا باورپذيري مخاطب نسبت به او بيشتر از بازيگري است که بارها و بارها در نقشهاي مختلف ديده شده است.
اولين سريال ترسناک در شبکه نمايش خانگي
اين تهيهکننده خاطرنشان کرد:
اميدوارم پخش اين سريال باعث شود ديگر کارگردانها نيز به ساخت چنين آثاري تمايل نشان بدهند تا شبکه نمايش خانگي فضاهاي جديد ديگري را هم به جز آثار طنز و ملودرام تجربه کند. البته ساخت اين آثار چالش بزرگي است. ميتوان به قصه گويي بصري در سينما مسلط نبود و فيلم متوسط ساخت ولي غير ممکن است که به قصه گويي بصري مسلط نبود و فيلم ترسناک ساخت. فيلم ترسناک متوسط وجود ندارد. يا ترسناک است يا افتضاح و شايد اين همان دليلي است که فيلمسازان ايراني کمتر ريسک ژانر وحشت را قبول ميکنند.
سريال ترسناک «احضار»
عباسيزاده در پايان يادآور شد:
به هر حال بايد يک جايي اين تابوي تجربه نکردن با ژانر ترس بشکند و راهي آغاز شود تا شايد تجربه آن چراغي در تاريکي باشد براي زنده کردن ژانر ترس در ايران. سريال «احضار» هم تجربهاي در همين جهت است که بدون استفاده از بازيگر چهره که به همذاتپنداري بيشتر بينندگان با شخصيتها کمک کند، وارد اين مسير شده است. تجربهاي که اميد دارد مسيري بسازد که در امتداد آن هيچ وقت هيچ سانسي از سينما بدون فيلم ترسناک ايراني نماند.
در خلاصه داستان «احضار» آمده است:
اغلب ترسها با شناخت ما از بين ميروند، اما ترسهايي که تا مرگ ناشناخته ميمانند، رهايت نميکنند.
سريال «احضار» در ژانر وحشت
بازيگران سريال احضار
الهه جعفري، شهريار رباني، کيميا ملايي، بنيامين پيرواني، حسين سيفي، ريحانه رضي، ياسمن همتي، نرگس اميني، نوش آفرين رحماني، شيما مرزي، بهار خاني، محمد توکلي و سليمه رنگزن از جمله بازيگران بازيگران اين سريال هستند.
بيشتر بدانيد : فيلم ترسناکي که اکران آن ممنوع شد!
بيشتر بدانيد : پوستر ترسناک سريال ايراني احضار در ژانر وحشت
بيشتر بدانيد : تاريخچه سريال هاي ترسناکي که دوستشان داريم
منبع: isna.ir