بزرگنمايي:
چه خبر - سريال احضار: سايه ترس و وحشت در سراسر کشور
اين روزها در فضاي مجازي و نيز در دکهها و فروشگاههاي فروش اقلام فرهنگي شاهد تبليغاتي هستيم که از انتشار قريبالوقوع سريال احضار خبر ميدهند. تبليغاتي که بيشتر روي اين نکته استوار شده که احضار نخستين سريال ترسناک ايراني است که قرار بهزودي در شبکه نمايش خانگي توزيع شود....
درباره احضار
سريال ترسناک احضار را رامين عباسيزاده ساخته و در عين حال تهيهکنندگي کار نيز برعهده او بوده است. اين سريال که ادعا ميشود نخستين سريال در ژانر وحشت است، ظاهرا داستاني با موضوع اجنه، ارواح و روابط بين اين موجودات را روايت ميکند. البته خلاصه داستاني که از طرف روابط عمومي سريال منتشر شده، اشارهاي به اين مضامين نکرده و تنها در يک جمله مبهم آورده: «اغلب ترسها با شناخت از بين ميروند، اما ترسهايي که تا مرگ ناشناخته ميمانند، هرگز رهايمان نميکنند.»
سريال ترسناک احضار
نکته جالب ديگر در مورد سريال احضار ترکيب بازيگران آن است. در شرايطي که سريالهاي شبکه نمايش خانگي در هر چه قطورترکردن فهرست نامهاي بازيگرانشان با هم رقابت ميکنند، احضار مسيري کاملا برعکس رفته و از بازيگراني کاملا ناشناس استفاده کرده؛ بازيگراني چون الهه جعفري، شهريار رباني، کيميا ملايي، بنيامين پيرواني، ياسمن همتي، حسين صيف، نرگس اميني، شيما مرزي، مريم عباسزاده و... که هيچکدام نامهايي آشنا براي مخاطب به شمار نميآيند. حالا اينکه چه عاملي موجب شده رامين عباسيزاده به اين ريسک دست بزند، ميتواند دو پاسخ کاملا متفاوت داشته باشد که هر دو به نتايجي يکسره متفاوت نيز ختم ميشوند.
احضار، اولين سريال ترسناک ايراني
يا اينکه عباسيزاده از کيفيت کارش و تاثيرگذاري آن اطمينان صددرصدي داشته و نخواسته با رديف کرده نامها حواس تماشاگر را از رخدادهاي فيلم به سمت ويترين منحرف کند (و البته در کل سينماي وحشت، سينماي ستارهها نيست و در خود هاليوود هم کمتر فيلم ترسناکي سراغ داريم که از ستارگان درجه يک بهره برده باشد)؛ که در اين صورت ميتوان به تماشاي احضار اميد بست، بهخصوص که در زمان پيشتوليد اين کار بارها اعلام شد احضار بهخاطر ماهيت ژانري، بخش عمده بازيگرانش را از طريق فراخوان استعداديابي انتخاب کرده؛ که اين رويکرد آگاهانه ميتواند اميدها را افزايش دهد. دليل ديگر اما اين ميتواند باشد که اوضاع نحيف مالي سريال سبب اين رويکرد شده، که در اين صورت از همين حالا تکليف احضار را ميتوان روشنشده دانست، که در اين بازار بشدت رقابتي با بودجهاي نحيف نميتوان به رقابت شهرزادها رفت...
رامين عباسيزاده کيست؟
آنهايي که نام رامين عباسيزاده برايشان آشناست، بيشک با نام او به ياد سريالهايي چون او يک فرشته بود، سقوط يک فرشته، کت جادويي، پليس جوان و پريدخت ميافتند؛ که رامين داستان ما آنها را تهيه کرده. سريالهايي که بهخصوص دو تاي اولي با مايههاي آشکار و نهان وحشت نشان ميدهند که ظاهرا علاقه به اين ژانر در اين تهيهکننده ريشهدار است...
سريال خانگي احضار
عباسيزاده اما در احضار کارگرداني کار را نيز خود برعهده گرفته، که بايد ديد اين نخستين تجربه او در اين زمينه به بار خواهد نشست يا او نيز به سرنوشت تهيهکنندگاني دچار خواهد شد که با برداشتن بيش از يک هندوانه بيشترين آسيب را به نتيجه کارشان وارد آوردهاند...
آيا احضار موفق خواهد شد؟
پاسخ اين پرسش چندان آسان نيست، بهخصوص از اين جهت که بهرغم اينکه ژانر وحشت در ايران، ژانر پرهواداري است و فيلمهاي ترسناک هميشه در بازار زيرزميني جزو پرفروشترينها بودهاند، اما تعداد آثار ترسناک تلويزيون و سينماي ايران حتي به تعداد انگشتان دو دست هم نميرسد؛ که اين نشان از دشواري ساخت آثار ترسناک و عدماطمينان سينماگران اين ديار به سليقه مخاطبان دارد؛ که همين هم کار احضار را نيز دشوار جلوه ميدهد...
سريال احضار در شبکه نمايش خانگي
موزه ترس
در حدود ٩٠ سالي که از عمر سينماي ايران ميگذرد، شايد بتوان موفقترين فيلم ترسناک سينماي ايران را شب بيستونهم حميد رخشاني دانست. فيلمي که داستاني درباره آل و ساير خرافههاي فرهنگ ايراني روايت ميکرد و با همين هم توانست مو بر اندام تماشاگرانش سيخ کند. بعد از شب بيستونهم؛ سينماي ايران با اينکه در آثاري چون آل، رز زرد، خوابگاه دختران، اثيري، اقليما، حريم، پستچي سهبار در نميزند، پارکوي، خواب ليلا، زنگها، کلبه و حتي ماهي و گربه به سوي سينماي وحشت رفت، اما اين نکته که هيچکدام از اين آثار نه بهعنوان فيلم ترسناک شناخته شدند و نه اينکه تماشاگران را ترساندند، دشواري کار فيلمسازان را در ورود به اين حيطه آشکارتر ميکند....
سريال ترسناک احضار
يکبار در گزارشي نوشتيم که «انگار سينماگران ايراني از اينکه فيلمشان ترسناک لقب بگيرد، خجالت ميکشند و براي همين به بيراهه ميزنند و فيلمهايي با پتانسيل ترسآفريني را پر ميکنند از انواع بيانيههاي اجتماعي و سياسي و حتي روانشناسانه؛ مثل اثيري، يا پارکوي که ميتوانست يک اسلشر تکاندهنده باشد، يا مثل خوابگاه دختران که سرگرداني کارگردانش بين کمدي و ترس فيلم را به کاريکاتوري تبديل کرد، يا حتي مثل ماهي و گربه که ايدههاي فرمي کارگردان نفس فيلم را گرفت...
حالا بايد ديد احضار هم به اين آسيبها گرفتار شده يا اينکه رامين عباسيزاده توانسته از اين مهلکه به سلامتي بگذرد. بايد منتظر ماند و ديد!
بيشتر بدانيد : نکات مهم و خواندني سريال ترسناک «کسل راک»
بيشتر بدانيد : 10 سريال ترسناکي که نبايد در تنهايي ببينيد! + عکس
بيشتر بدانيد : تاريخچه سريال هاي ترسناکي که دوستشان داريم
بيشتر بدانيد : 5 فيلم ترسناک برتر سينما با موضوع مذهب + عکس
منبع: روزنامه شهروند