بطحائي از فرايند سنتي آموزش و پرورش گلايه کرد
علمي
بزرگنمايي:
چه خبر - با حلوا حلوا گفتن دهان شيرين نميشود
سيد محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش در افتتاحيه مرحله دوم انتخابات نمايندگان فرهنگيان در هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان که در اردوگاه باهنر برگزار شد با بيان اينکه اين طرح تجربه جديدي در آموزش و پرورش بود گفت: در آغاز کار به علت فضايي که حاکم بود نگرانيهايي وجود داشت اما استقبال خوبي از آن به عمل آمد و ظرف امروز و فردا دو نفر از فرهنگيان منتخب به جمع هيات امنا افزوده ميشوند.
مهمترين رکن تحول منابع انساني است. فضا و تجهيزات و برنامه ها نيز داراي سهمي در تحول هستند اما در مقايسه با نيروي انساني قابل توجه نيست.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه آموزش و پرورش متحول نميشود مگر با وجود نيروي انساني تحول گرا اظهار کرد: يک سوال بسيار مهم وجود دارد و آن اين است که کدام نيروي انساني با چه ويژگي عامل تحول است؟. صاحب نظران دو ويژگي مهم را در اين زمينه برشمرده اند که مورد نخست برخورداري از دانش ها و مهارتهاي لازم است. تحول يعني رسيدن به چشم اندازها؛ با «حلوا حلوا گفتن دهان شيرين نميشود».
زماني تحول رخ ميدهد که من نوعي به عنوان يک عضو از خانواده يک ميليون و 700 هزار نفره آموزش و پرورش از دانش و مهارت لازم برخوردار و دوم آنکه انگيزه لازم براي بکارگيري اين مهارتها را در کار داشته باشم.
وي با اشاره به فرمايشات اخير رهبري مبني بر تحقق کمتر از 10 درصدي برنامههاي سند تحول بنيادين گفت: تا نيروي انساني ما مهارت لازم را نداشته باشد و انگيزه لازم را در وجودش ايجاد نکنيم تحولي صورت نخواهد گرفت. تفاوت نظام آموزش و پرورش ما با ساير کشورها همين دو ويژگي نيروي انساني است.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه يکي از بزرگترين سرمايههايي که تا کنون از آن غافل بوديم و هنوز غافلايم نيروي انساني است گفت: هر کدام از معلمان ما مي توانند منشاء تحولات بزرگ در جامعه باشند، متاسفانه فرآيندهاي اداري و سازماني ما بسيار سنتي و غيرقابل انعطاف است.
حرکتي که براي صندوق ذخيره شروع کرديم حرکتي است که ميخواهيم بتدريج در همه سطوح تصميم گيري آموزش و پرورش تعميماش دهيم و از اين پتانسيل عظيم استفاده کنيم. به رهبري عرض کردم تا زماني که معلم براي ايجاد يک زندگي در سطح متوسط ناچار به داشتن شغل دوم باشد نميتواند شش دانگ همه هوش و حواسش به دانش آموزش باشد، اما همه مشکل ما معيشت معلم نيست. وي توقع دارد در مدرسهاي که دهها مسئله دارد، دست و پايش را باز بگذاريم تا مسئله را حل کند.
معلم بايد در تصميم گيريها سهيم باشد. حدود 320 هزار نفر در مرحله اول به 200 هزار شرکت کننده و داوطلب حضور در هيئت امناي صندوق ذخيره فرهنگيان راي دادند. هرچند مرتبه اول بوده و اگر زمينه سازي بيشتري مي کرديم حتما مشارکت بالاتر ميرفت. بايد اين فضا را در آموزش و پرورش به جريان بياندازيم.
وي با بيان اينکه چشم انداز ما فقط انتخاب دو نفر در هيئت امنا براي نظارت نيست اظهار کرد: ما ميخواهيم اين جريان را در آموزش و پرورش راه بياندازيم و بتدريج به سمتي برويم که هيات امنا و هيات مديره همه از سوي فرهنگيان انتخاب شوند. سرمايه صندوق متعلق به خود معلمان است و آنها بايد خودشان سرمايه گذاري کنند. صندوق ذخيره فرهنگيان صرفا يک موسسه اقتصادي است و بايد تلاش کنيم سودآوري آن افزايش يابد. صندوق ذخيره نبايد به صندوق خيريه تبديل شود اين اشتباهي است که در سال هاي گذشته وجود داشته است.
صندوق بايد در جايي سرمايه گذاري کند که بيشتر سودآوري داشته باشد و اين منطق شرکتهاي تجاري است. در صندوق ذخيره فرهنگيان اکنون هفت نفر عضو هيئت امنا هستند که قبلا تا حدودي نقشي تشريفاتي داشتند و يکي دو مرتبه جلسه در سال تشکيل و برنامههاي صندوق را تاييد و سال مالي را ميبستند. تا حدودي نقش هيات امنا را تغيير داديم و دارد جديتر وارد نظارت ميشود.
وزير آموزش و پرورش خطاب به کانديداهاي انتخابات هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: درخواست ميکنم امروز و فردا حتما به کساني راي دهيد که بالاترين صلاحيت را براي حضور در جمع هيئت امنا و صيانت از امانت فرهنگيان را داشته باشد و قدرت حسابرسي و بررسي اسناد مالي را داشته باشند.
احتمال شکسته شدن رايها وحود دارد، حداکثر تلاش خود را بکنيد تا با ائتلاف فرد شايسته از ميان شما بالا بيايد و به هيئت امنا راه يابد. از جمع حاضر83 نفره که منتخبان استان ها هستند سه نفر به صندوق ذخيره راه مي يابند که دو نفر عضو هيات امنا و يک نفر بازرس است.
منبع: isna.ir
-
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۴:۰۹:۵۳ PM
-
۴۶۷ بازدید
-
-
چه خبر