چه خبر - خودروهاي خودران تا چه اندازه ايمني دارند؟
در سراسر جهان سالانه 1٫3 ميليون نفر در تصادفات جادهاي جان خود را از دست ميدهند. افزايش ضريب ايمني خودروها و تشديد مقررات راهنمايي و رانندگي، ازجمله اقداماتي است که با هدف کاهش تلفات جادهاي انجام شده است.
توسعه فناوري خودروهاي خودران و جايگزين شدن روباتهايي که هرگز دچار حواسپرتي نميشوند و در حالت خوابآلودگي يا مستي رانندگي نميکنند، گزينه ديگري است که ميتواند در اين زمينه مؤثر باشد. اما اين سؤال مهم هنوز وجود دارد که خودروهاي خودران چقدر ايمن هستند؟ با حادثه اخير اوبر، اين پرسش بيش از گذشته اهميت پيدا کرده است.
در آخرين روز سال 1396، يک دستگاه خودروي خودران شاسيبلند اوبر (Uber SUV) که مراحل آزمايش خود را در شهر تمپي (آريزونا، ايالاتمتحده) طي ميکرد، بدون گرفتن ترمز با يک زن برخورد کرد و منجر به مرگ وي شد.
درحالي که حوادث پيشين که برخي از آنها شامل تصادف خودروهاي تسلا در حالت خودران بود، چندان با بازتاب رسانهها مواجه نشد، حادثه اخير اوبر موجي از نگرانيها را نسبت به خودروهاي خودران به ويژه در آمريکا به راه انداخته است. نتايج يک نظرسنجي در اين کشور نشان ميدهد که 63 درصد از مردم آمريکا از رانندگي با خودرويي کاملا خودران، هراس دارند.
اما چگونه ميتوان ميزان ايمن بودن خودروهاي خودران را تعيين کرد؟ پاسخ به سؤالات زير ميتواند برآوردي از اين معيار به دست دهد:
خودروهاي خودران چطور کار ميکنند؟
خودروهاي خودران، با استفاده از دادههاي جمعآوريشده توسط دوربينها، رادارها و حسگرهاي ليدار (رادار ليزري)، شکل و موقعيت اجسام و خودروهاي اطراف را تعيين ميکنند و به اين ترتيب، دنياي اطراف خود را ميبينند.
پردازشگرهاي فوقسريع با پردازش اين دادهها، تصويري 360 درجه از اطراف خودرو، خطوط، وضعيت ترافيک، عابران پياده، چراغها و علائم راهنمايي و رانندگي و هر چيز ديگري که در مسير خودرو قرار دارد، تهيه ميکنند که به خودرو براي ادامه مسير يا توقف کمک ميکند.
چرا مهندسان معتقدند که خودروهاي خودران ايمنترند؟
رگولاتورهاي ايمني در آمريکا معتقدند که 94 درصد تصادفات، ناشي از خطاهاي انساني است. حواسپرتي رانندگان در زمان استفاده از تلفن همراه هوشمند، ميزان تلفات رانندگي را در آمريکا از سال 2014 (1393) تا 2016 (1395)، حدود 14 درصد افزايش داده است.
اما روباتها مانند انسان دچار حواسپرتي نميشوند و با دقت بر رانندگي متمرکزند. پيشرفت در توسعه هوش مصنوعي ميتواند رانندگي با خودروهاي خودران را ايمنتر کند.
علت تصادفات اخير خودروهاي خودران چيست؟
بسياري از تصادفهاي خودروهاي خودران ناشي از دخالت در فرآيند کنترل خودرو يا توقف ناگهاني خودرو روي دادهاند. تصادف منجر به مرگ خودروي اوبر در آريزونا، نخستين تصادف يک خودروي کاملا خودران محسوب ميشود.
تصادف و مرگ راننده خودروي «تسلا مدل اس» که در وضعيت خودران اتفاق افتاد، به دليل چرخش يک دستگاه کاميون و قرار گرفتن ناگهاني آن در مسير خودرو به وقوع پيوست. نتايج بررسيها نشان داد که علاوه بر ضعف سيستم رانندگي خودکار، عملکرد رانندگان هر دو خودرو در اين حادثه تأثيرگذار بود.
دليل وقوع حادثه آريزونا چه بود؟
حسگرها و هوش مصنوعي خودروهاي خودران همچنان در تشخيص عابران پياده از اجسام غيرزنده مانند بوتهها يا تير چراغبرق مشکل دارند. تصادف خودروي اوبر در ساعت 10 شب به وقوع پيوست و از قرار معلوم، حسگرهاي خودرو نتوانستند عبور اين زن را از خيابان تشخيص دهند و بهموقع با گرفتن ترمز، خودرو را متوقف کنند.
منبع: sinapress.ir
http://www.CheKhabar.ir/News/97310/خودروهاي خودران تا چه اندازه ايمني دارند و چطور کار مي کنند؟