چه خبر - برترين فناوري هاي مرسدس بنز در خودروهاي امروزي
براي بسياري از علاقهمندان به صنعت خودرو، دليل طراحي و ساخت مدلهاي مفهومي مشخص نيست. از يک سو، انگيزههاي تبليغاتي و نمايشي مطرح ميشوند و از سويي ديگر، توضيح زبان طراحي در مدلهاي آينده. اما نبايد فراموش کرد خودروهاي مفهومي در سالهاي اخير داراي فناوريهايي فراتر از مدلهاي امروزي و مجهز به آپشنهاي فني يا رفاهي کارآمد هستند. در کمال تعجب، بسياري از امکانات موجود در خودروهاي امروزي، سالها قبل در يک محصول مفهومي به دنيا معرفي شده است.
نمونههاي مفهومي مرسدس بنز، يکي از جذابترين خودروها در زمان نمايش و رونمايي هستند. اين محصولات علاوه بر ظاهر تحسينبرانگيز، معمولا با انبوهي از فناوريهاي آيندهنگر همراه ميشوند. در ادامهي مطلب، 5 آپشن جالب در خودروهاي مفهومي مرسدس بنز که امروزه توسط ديگر برندها در محصولات جادهاي ديده ميشوند، معرفي شده است.
5- فناوري ارتباط بين خودروها؛ مدل مفهومي F125
ظاهر مرسدس بنز F125 با چراغهاي باريک و دو در بهصورت گالوينگ (gullwing) انتقادهايي به همراه داشت؛ چرا که عموم مردم به چراغها و جلوپنجرهي عريض در محصولات غول صنعتي اشتوتگارت عادت داشتند. اين مدل در سال 2011 معرفي شد و با کد F125، يادآور 125 سال فعاليت مرسدس بنز در دنياي خودروها بود.
يکي از مهمترين فناوريهاي معرفيشده در F125، سيستم ارتباط بين خودروها محسوب ميشود که ميتواند احتمال برخورد با ديگر وسايل نقليه يا ديگر انواع حوادث را شديدا کاهش دهد. هنوز بستر مناسب براي تبادل اطلاعات بين خودروها در اکثر کشورهاي دنيا فراهم نيست؛ اما بسياري از برندهاي مطرح دنيا بر توسعهي اين فناوري تمرکز دارند و به احتمال فراوان تا سال 2025 با حضور اينترنت 5G، ميتوان از امکانات مرتبط با اين سيستم بهرهمند شد.
4- سقف پانوراميک نامرئي؛ مدل مفهومي F200
سقف شيشهاي و پانوراميک، آپشن جذابي در خودروهاي امروزي است؛ اما به هنگام تابش آفتاب شديد يا شرايط خاص محدوديتهايي دارد. اين موضوع در سال 1996 منجر به اختراع سقف نامرئي (Transparent) در مرسدس بنز مفهومي F200 شد. حال ميتوان با فشردن يک کليد در خودروهاي لوکس، کريستال مايع در شيشهي شفاف روي سقف را به رنگ تيره و حالت تاريک تبديل کرد.
3- فناوري ديد در شب؛ مدل مفهومي F500
تا پيش از سال 2003 و رونمايي خودروي مفهومي مرسدس بنز F500، استفاده از مادون قرمز در وسايل نقليه ديده نشده بود. به لطف اين فناوري، ديد مطلوب در تاريکي تا شعاع 500 متر و امکان رانندگي با ايمن بيشتر در شب فراهم شد. امروزه استفاده از دوربين ديد در شب و رانندگي از طريق نمايشگر روي پنل فرمان براي کاربران خودروهاي لوکس مثل مرسدس بنز کلاس S، در دسترس است؛ ضمن اينکه فناوري خودران نيز به آن وابستگي دارد.
2- آمادگي پيش از برخورد؛ مدل آزمايشي ESF
در سال 2009، مرسدس کلاس S هيبريد با کد S400 همراه آخرين فناوريهاي شرکت سازنده در زمينهي ايمني (Experimental Safety Vehicle) معرفي شد. اين خودروي آزمايشي، اولين محصولي بود که به لطف سنسورهاي پيشرفته در تمام زوايا، احتمال برخورد از زواياي مختلف را تحليل ميکرد و ميتوانست لحظاتي پيش از حادثه، سيستمهاي کيسهي هوا و ترمز اضطراري را فعال کند.
1- کروز کنترل هوشمند؛ مدل مفهومي F800
ترکيب کروز کنترل با فناوريهاي مربوط به سيستمهاي ايمني، منجر به ابداع کروز کنترل انطباقي (Adaptive cruise control) شد. تا پيش از سال 2010 و رونمايي از مرسدس بنز مفهومي F800، کروز کنترل صرفا به حرکت خودرو با سرعت ثابت ميپرداخت و تنها در مدلهاي لوکس فولآپشن، پيش از برخورد با مانع روبرو ترمز ميکرد. امروزه حتي در خودروهاي خانوادگي و ميانقيمت هم ميتوان از فوايد کروز کنترل هوشمند (انطباقي) استفاده کرد. به لطف اين فناوري، سرعت خودرو با فعال شدن کروز کنترل ثابت ميماند؛ اما ميتواند با تغيير سرعت خودروي روبرو، علاوه بر حفظ فاصلهي مجاز، اقدام به کاهش و افزايش سرعت تا حد تعيينشده کند. فناوري هدايت خودکار بين خطوط جاده هم در مرسدس بنز F800 به تکامل بيشتري نسبت به قبل رسيد.
منبع: zoomit.ir