خدانگهداري «پيک نوروزي» با نظام آموزشي کشور
سه شنبه 24 بهمن 1396 - 3:51:51 PM
چه خبر - حذف «پيک نوروزي» از مقاطع تحصيلي کشور

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه بررسي‌ها نشان داده پيک‌هاي نوروزي در تثبيت و تعميق يادگيري چندان نقشي نداشتند گفت: داستان خواني و داستان گويي جايگزين پيک هاي نوروزي مي شود. همچنين ويژگي‌هاي کتاب مناسب را به استان ها ابلاغ خواهيم کرد تا از معرفي کتب نامناسب خودداري شود.
رضوان حکيم زاده در نشستي خبري با موضوع "تکليف نوروزي دانش آموزان ابتدايي" افزود: در سال هاي گذشته با توجه به فاصله گرفتن کودکان از محيط مدرسه، براي جلوگيري از اختلال در يادگيري، پيک نوروزي تهيه و در اختيارشان قرار مي‌گرفت.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه بررسي ها نشان داد پيک هاي نوروزي در تثبيت و تعميق يادگيري چندان نقشي نداشتند گفت: دانش آموزان در طول تعطيلات درگير چالش‌هاي تکميل پيک بودند و معمولا در آخرين ساعات تعطيلات با همراهي خانواده پيک را حل مي کردند.
حکيم زاده افزود: در سال تحصيلي 92_93 دستورالعمل جديدي تدوين شد که بر کتابخواني، مطالعه، گفت وگو و مهارت هاي اجتماعي تاکيد شده و مقرر شد استان‌ها از توليد پيک هاي متمرکز خودداري کنند و برنامه‌هايي براي توانمندسازي معلمان داشته باشند اما برخي معلمان توانايي توليد تکاليف نوروزي را نداشتند و به دليل ذيق وقت و فشرده بودن زمان، رونويسي و کپي و تکثير تمارين را جايگزين کنند.
وي افزود: تصميم گرفتيم براي آشتي دادن کودکان با قصه و داستان، قصه خواني، قصه شنيدن و قصه گويي را به عنوان تکليف نوروزي کودکانمان در ايام نوروز درنظر بگيريم. در ارزش هاي داستان به عنوان قالب اساسي شکي نيست و داستان زبان قرآن است.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه امروز بازي هاي کامپيوتري با تلفن همراه و يارانه فراوان شده و ما بزرگترها نيز وقت زيادي را به آن اختصاص مي دهيم و سرانه مطالعه پايين آمده است گفت: «7.5 ميليون دانش آموز 7.5 ميليون کتاب» شعار ماست.
حکيم زاده ادامه داد: تقويت مهارت‌هاي خواندني شنيداري و گفتاري، ابراز وجود و پرورش قوه تفکر و خلاقيت و به رسميت شناختن حق انتخاب دانش آموزان با هدايت و راهبري معلمان از جمله اهداف مدنظر اين طرح و فعاليت است.
وي درباره وظايف و تکليف دانش آموز در ايام نوروز طبق دستورالعمل جديد اظهار کرد: خواندن کتاب داستان و تهيه خلاصه کتاب، نوشتن قصه و روايت داستان خوانده شده در اين طرح از دانش آموز خواسته مي‌شود. خواسته مي‌شود حتما اطلاعات کتاب چون ناشر را در بالاي برگه‌هاي خود بنويسند که مقدمه‌اي بر پژوهشگري است.
وي ادامه داد: روايت داستان گونه سفرهاي نوروزي نيز در اين دستورالعمل امکان پذير است. کودکان مي‌توانند داستان هايي را از پدرومادر و يا بزرگترها بشنوند و آن را بنويسند. يا کتابي را بخوانند و خانواه آن را ضبط کنند.

ارسال دستورالعمل انتخاب کتب مناسب، به‌زودي

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه امسال پيک نوروزي نخواهيم داشت، درباره چگونگي انتخاب کتب براي دانش آموزان گفت: در مرحله اول حق انتخاب را براي دانش آموزان به رسميت مي‌شناسيم اما با توجه به اينکه خانواده‌ها و مدارس نيز شريک اساسي طرح هستند مي‌توانند در اين زمينه کمک کنند. در دستورالعملي که به‌زودي ارسال مي‌شود توصيه‌هايي براي معلمان براي انتخاب کتاب مناسب با رده سني آمده است.
حکيم زاده با بيان اينکه ويژگي هاي کتاب مناسب را به استان ها ابلاغ خواهيم کرد تا از معرفي کتب نامناسب خودداري شود گفت: اميدواريم معلمان و خانواده ها يا توجه به ويژگي هاي کتب مناسب، محتواي خوبي در اختيار کودکان قرار دهند.
وي در پاسخ به اينکه چه تضميني وجو دارد تا اين تکليف نيز شبيه موضوع انشاي تابستان خود را چگونه گذرانده‌ايد نشود؟ گفت: لذت شنيدن قصه از مادربزرگ ها براي همه ما به جا مانده و فکر نمي‌کنم جايي براي تمسخر داشته باشد. داستان خواني و داستان نويسي مي‌تواند مهارت خواندن و نوشتن را پرورش دهد. از استان‌ها خواسته‌ايم جلسات توجيهي براي معلمان برگزار شود.
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش افزود: نمايشگاهي از توليدات و فعاليت‌هاي دانش آموزان برپا مي کنيم و مستمرا با استان‌ها در ارتباط خواهيم بود که طرح بخوبي هدايت و راهبري شود.

گزارشات نگران‌کننده از سودجويي‌هاي اقتصادي پيک‌هاي نوروزي

حکيم زاده درباه تعامل با ساير نهادهاي فرهنگي گفت: همه ما يک هدف مشترک داريم و پيش بيني مي‌کنم ساير نهادهاي ذيربط ما را ياري خواهند کرد . از همکاري ساير نهادها استقبال مي کنيم. متاسفانه پيک هاي نوروزي تکراري و کليشه‌اي شده بودند و خلاقيت در تکاليف نوروزي مورد توجه نبود. ما در مواردي گزارشات نگران کننده از برخي سودجويي‌هاي اقتصادي داشتيم و فعاليت مناسبي نبود.
وي تاکيد کرد: ما رقيب وزارت ارشاد يا نهادهاي يگر نيستيم و طبق سن تحول بنيادين مسوول تربيت کودکان هستيم. مي‌خواهيم داستان ها را به زندگي کودکان برگردانيم.
ما دست ياري به سمت تمام نهادهاي دخيل از جمله وزارت ارشاد، رسانه ملي و رسانه‌ها دراز مي‌کنيم تا اين طرح خوب نهادينه شود.


منبع : tabnak.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/91094/خدانگهداري «پيک نوروزي» با نظام آموزشي کشور
بستن   چاپ