چه خبر - مشخصات دنا پلاس توربو
دنا پلاس توربو در حقيقت نسل جديدي از سمند است که پس از نسخه ي ال ايکس و سورن ، در اقدامي نه چندان سنجيده و بازاريابي شده جهت رقابت با انبوه خودروهاي چيني توسط ايران خودرو به بازار عرضه گرديد تا اين شرکت بتواند سهمي از رده هاي بالاتر بازار را بدست آورد. نتيجه کار ارايه ي خودرويي بود که نه تنها نتوانست رقابت خوبي با چيني هاي 40 تا 50 ميليون تومان داشته باشد ، بلکه بازار خودروي هم خانواده ي خود يعني سورن را نيز به هم ريخت.
مشکلات پيشرانه ي EF7 ، مشکلات سيستم برق خودرو ، عدم دقت در ساخت و مونتاژ قطعات بدنه که منجر به ايجاد فضاهاي خالي مي شود و ايرادات ديگر نظير ورود خاک به سيستم تهويه خودرو باعث شدند تا بازار ديد خوبي نسبت به اين خودرو پيدا نکند.
از سوي ديگر شباهت فراوان دنا با ساير اعضاي خانواده ي سمند موجب شد تا به چشم يک سمند بزک شده ديده شود. مدتي پس از ارايه ي دنا و سنجش واکنش بازار ، ايران خودرو با ارايه ي نسخه ي پلاس اين خودرو و ايجاد تغييراتي در ظاهر و امکانات رفاهي سعي کرد تا به بازار بگويد که ايرادات اين خودرو رفع شده است ، اما در گزارش هاي اوليه ي خريداران دنا پلاس نکاتي مانند ضعف رنگ در بخش زيرين درب ها، ضعف سيستم برقي و مشکلات رايج پيشرانه هاي EF7 هم چنان وجود داشت و ايرادات ديلايت نيز به آن افزوده شد. علاوه بر آن بعضي مشتريان از ضعف سيستم انتقال قدرت در بخش ديسک و صفحه کلاچ، کيفيت نا مطلوب متريال داخل کابين و سر و صداي شيشه سانروف در زمان عبور از ناهمواري ها شکايت دارند.
از سوي ديگر سورن توربو را داريم ، خودرويي که با سر و صداي زياد توسط ايران خودرو معرفي شد و پس از چند نوبت عرضه به دليل ايرادات فني زياد در بخش توربوشارژر و ايجاد مشکلات براي خريداران از خط توليد خارج شد. ايران خودرو در ساخت سورن توربو تنها بر روي پيشرانه تمرکز کرده بود و از ايمني خودرو ، بروز رساني جلو بندي و ترمز ها غافل شده بود که نتيجه ي کار ما را به ياد پيکان-پژوي معروف اين شرکت مي انداخت. خودرويي پر شتاب با بدنه و ترمز هايي ضعيف. حال اين پيشرانه ي توربو بر روي دنا پلاس قرار گرفته و خودروي دنا پلاس توربو را به ما ارزاني داشته است.
موتور دنا پلاس:
طبق اعلام ايران خودرو مشکل توربو در اين خودرو و سري جديد سورن توربو رفع شده است که بايد منتظر ماند تا زمان اين مساله را ثابت کند. دنا پلاس توربو در نمايشگاه خودروي تهران جهت نمايش به عموم حضور داشت و تفاوت ظاهري آن با دنا پلاس ساده به رينگ هاي بزرگتر 16 اينچي و لاستيک هاي بزرگتر و نوشته ي توربو در گلگير سمت چپ محدود مي شود. دنا پلاس به عنوان يک محصول روز براي بازار ايران، در مباحث فني چون سيستم تعليق ، گيربکس، طراحي صندلي ها و عملکرد فني فاصله چشمگيري با خودروهاي اقتصادي بازار جهاني دارد و به همين جهت ايران خودرو سعي کرده تا با ارايه ي انبوهي از امکانات رفاهي رنگارنگ ، مشتريان اين رده را به خود جلب کند.
گشتاوري که پيشرانه ي توربوي EF7 توليد مي کند براي پلت قديمي پژو 405 و سيستم جلو بندي خودرو بسيار زياد بوده و توسط ايران خودرو محدود گرديده است ، چرا که منطقي نيست يک موتور 1.7 توربو به اندازه ي موتور 1.5 ليتري توربوي خودروهاي چري توان و گشتاور توليد کند. هم چنين از نظر سرعت هم محدوديت هايي توسط ايران خودرو اعمال شده بود و همانطور که مي دانيد در سرعت هاي بالاي هشتاد کيلومتر بر ساعت از ياري توربو بي بهره ايد. مشکلي که در طراحي سورن توربو وجود داشت عدم بروز رساني سيستم هاي ترمز اين خودرو بود که اميدواري بوديم در دنا پلاس توربو با ترمز هاي قوي تري روبرو باشيم.
طبق مشخصات اعلامي کارخانه ، مصرف سوخت مدل توربو و مدل ساده چندان تفاوتي ندارند و احتمالا مشترياني که به دنبال خودرويي با مصرف سوخت اقتصادي هستند ، مدل ساده را انتخاب خواهند نمود تا علاوه بر پرداخت قيمت کمتر از دردسرهاي نگهداري توربو در امان باشند. مورد ديگر اضافه نشدن مواردي همچون کنترل کشش و کنترل پايداري است که در صورت تهيه ي اين خودرو ، بايد مراقب شتاب گيري در دنده هاي 2 و 3 باشيد تا برخوردي به خودروهاي اطراف و موانع نداشته باشيد.
گيربکس دنا پلاس:
گيربکس دنده اي قديمي اين خودرو که متعلق به پژو 405 است هم گزينه ي مناسبي براي مصرف درون شهري نيست و حتي در مدل هاي ساده هم نياز به وجود دنده ي ششم احساس مي شود.
همانطور که گفتيم در بحث امکانات اين خودرو قوي ظاهر مي شود و شاهد امکانات و تجهيزاتي نظير سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، مانيتور لمسي، بلوتوث، سيستم رهياب ماهواره اي، چراغ هاي روشنايي در روز، چراغ هاي جلوي ال اي دي، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ سقفي جلو و عقب، چراغ روشنايي فضاي پا در هنگام سوار و پياده شدن، قابليت تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل، آينه هاي جانبي برقي راهنما دار و تا شونده اتوماتيک، شيشه هاي سولار، طرح چوب کابين، دستگيره هاي درب کرومي، تو دوزي مخمل، کف پوش موکتي با آرم توربو، دسته دنده جديد با دوخت قرمز، سيستم ضد سرقت، دوربين ديد عقب، سنسور دنده عقب، سيستم برق مالتي پلکس، قفل مرکزي با ريموت، کمربندهاي سه نقطه اي با قابليت تنظيم ارتفاع، رينگ هاي آلومينيومي 16 اينچي، صندلي هاي جلوي تمام برقي از نوع 8 جهته، زير آرنجي جلو و عقب، سانروف برقي، کروز کنترل، آنتن کوسه اي، جا عينکي، صندوق پران و نمايشگر دماي محيط هستيم.
طبق دعوت نامه ي ارسال شده براي خريداران اين خودرو ، قيمت خودرو 52.900.000 تومان اعلام شده که دنا پلاس توربو را وارد رقابت در رنج 50 تا 60 ميليون تومان مي کند. اين خودرو بايد با رقبايي نظير آريو اتوماتيک با قيمت 57,815,000 تومان ، چانگان CS35 دندهاي با قيمت 59,179,000 تومان ، برليانس H320 اتوماتيک و برليانس H330 اتوماتيک به ترتيب با قيمت هاي 53,800,000 و 56,300,000 تومان ، برليانس کراس با قيمت 57,500,000 تومان ، رنو ساندرو استپ وي اتوماتيک با قيمت 55,700,000 تومان ، بسترن B30 با قيمت 59,460,000 تومان، بي واي دي F3 – دندهاي با قيمت 52,580,000 تومان و امجي 360 دندهاي با قيمت 57,700,000 تومان مي شوند که دو مورد آخري البته هنوز وارد بازار نشده اند. همان گونه که مشاهده مي کنيد اکثر رقباي اين خودرو اتوماتيک هاي چيني هستند که اکثرا با شرايط فروش اقساطي به فروش مي رسند.
علاوه بر اين در حال حاضر گزينه هاي اتوماتيک محبوبيت بيشتري از گزينه هاي دنده اي دارند و مشکلات پيشرانه هاي توربو را هم به آن اضافه کنيد. به نظر مي رسد با توجه به سابقه ي نه چندان خوب سورن توربو و مشکلات متعدد دنا و دنا پلاس ، مشتريان با ترديد زيادي به سمت دنا پلاس توربو بيايند. هم اکنون در فروشگاه هاي مجازي حواله هاي اين خودرو با قيمت گزاف 58 ميليون تومان به فروش گذاشته شده اند و حباب بزرگي در اين بخش شکل گرفته است و بايد منتظر ماند و ديد آيا دنا پلاس توربو با حل مشکلات فني و ايرادات مونتاژي يک گزينه ي رقابتي با ارزش تبديل مي شود يا بازنده اي کامل در بازاري که توسط چيني ها اشباع شده است.
منبع: dande6.com