چه خبر - 5 نکته براي بازاريابي اينترنتي
فروش تلفني کاري طاقت فرسا و ترسناک به نظر مي رسد. وقتي گوشي تلفن را بر مي داريد و بدون داشتن هيچ اطلاعاتي از مخاطب، با او تماس مي گيريد، به نظر غيرممکن مي رسد که بتوانيد ارتباطي مناسب برقرار کنيد و چيزي به او بفروشيد.
احتمال شنيدن پاسخ منفي بسيار بالاست و به همين دليل از قبل احساس مي کنيد که تلاشتان بي فايده است. اگر هم از قبل تجربه فروش تلفني نداشته باشيد، اين کار به مراتب سخت تر به نظر خواهدرسيد. با اين حال، نيازي نيست که فروش تلفني را اين قدر براي خود ترسناک جلوه دهيد. اين نوع فروش حتي مي تواند روشي عالي براي رشد کسب و کارتان باشد. اگر نکات و شيوه هاي درستي را به کار بگيريد، مي توانيد هر کسي را متقاعد به خريد کنيد؛ حتي اگر از قبل او را نشناسيد. اگر به دنبال استراتژي هايي حرفه اي براي افزايش بهره وري فروش تلفني تان هستيد، نکات زير را امتحان کنيد.
تحقيق کنيد
اگر فقط يک فهرست اسم و شماره تلفن داريد و مي خواهيد به ترتيب با آنها تماس بگيريد، طرف مقابل به آساني به اين موضوع پي خواهد برد. اينکه پيام از پيش نوشته شده و يکساني را براي همه تکرار کنيد، کار بيهوده و بي نتيجه اي است. اگر نمي توانيد رابطه اي واقعي با طرف مقابل برقرار کنيد، هيچ شانسي براي متقاعد کردن مشتري احتمالي به خريد نخواهيد داشت. قبل از اينکه گوشي تلفن را برداريد، در مورد شخصي که مي خواهيد با او تماس بگيريد، تحقيق کنيد. بدانيد که او چه کسي است، به چه دليل ممکن است به محصولات و خدمات شما علاقه مند باشد و به طور روزمره به چه مشکلاتي سر و کار دارد و شما چه کمکي مي توانيد به او در حل اين مشکلات بکنيد. اگرچه اين تحقيق شخصي ممکن است کمي زمان بر باشد، اما در شخصي سازي پيام تلفني و در نهايت احتمال بيشتر بستن قرارداد تاثيرگذار خواهدبود.
از لحاظ ذهني آماده باشيد
زماني که طرف مقابل گوشي تلفن را بر مي دارد، شما بايد از قبل خود را آماده فروختن کرده باشيد. اگر ذهنتان آماده فروش محصولات نباشد، در واقع فقط وقت با ارزشتان را هدر خواهيد داد. هرچه زمان بيشتري را پاي تلفن هدر دهيد، مشتري تان از شما نااميدتر خواهدشد و اگر بيش از حد کلافه شان کنيد، ممکن است گوشي تلفن را قطع و شما را از جذب مشتري جديد، نااميد کنند. قبل از اينکه شماره مشتري بعدي را بگيريد، کمي به خودتان زمان بدهيد و متمرکز شويد. به اين فکر کنيد که چه چيزي مي خواهيد بگوييد، چه نکاتي را مي خواهيد
پوشش دهيد و چطور مي خواهيد روند مکالمه را پيش ببريد. هر زمان که حس کرديد به اندازه کافي متقاعدکننده، تاثيرگذار و مفيد به نظر مي رسيد، گوشي تلفن را برداريد و منتظر پاسخ مثبت مشتري باشيد.
سعي کنيد محصول را به خودتان بفروشيد
اگر قبلا فروشي تلفني انجام داده باشيد، مي دانيد که بسياري از مردم نسبت به خريد تلفني مشکوک هستند! کلاهبرداران زيادي وجود دارند که باعث مي شوند مشتريان احتمالي در مورد خريد از شما احتياط کنند. به منظور اينکه تعداد مشتريان تلفني خود را افزايش دهيد، بايد خود را آماده کنيد که به سوالاتي در مورد خودتان پاسخ بدهيد و اعتماد مشتريان را جلب کنيد. قبل از اينکه گوشي تلفن را برداريد، تمام جوانب را در نظر بگيريد. فهرستي از تمام سوالات احتمالي که ممکن مشتريان بپرسند، آماده کنيد و به صورت نکته وار به آنها پاسخ دهيد. اگر منابع لازم را براي پاسخگويي به سوالات مشتريان رو به روي خود داشته باشيد، احساس آمادگي و اعتماد به نفس بيشتري خواهيدداشت.
زبان بدن مثبتي داشته باشيد
زماني که به فروش تلفني مي پردازيد، طرف مقابل شما را نمي بيند. با اين حال اگر زبان بدن مثبتي داشته باشيد، اعتماد به نفس بيشتري به دست مي آوريد و اين اعتماد به نفس در صدايتان، خود را نشان مي دهد. اما اگر دچار استرس باشيد و احساس بي قراري کنيد، لرزشي در صدايتان احساس خواهدشد. آرام باشيد، لبخند بزنيد و استرس نداشته باشيد تا مشتري با لحن سرشار از اعتماد به نفس شما رو به رو شود. با اينکه طرف مقابل، شما و در نتيجه زبان بدنتان را نمي بيند، اما به شکلي طبيعي صحبت کنيد، انگار که او رو به روي شما نشسته است و داريد با او حرف مي زنيد. در تمام مدت مکالمه لبخند به لب داشته باشيد. اگر وقتي مي ايستيد و حرف مي زنيد، اعتماد به نفس بيشتري داريد، حتما به همين شکل تماس هاي تلفني خود را برقرار کنيد.
آماده شنيدن پاسخ منفي باشيد
فروش تلفني به خاطر نرخ بالاي پاسخ هاي منفي، کاري طاقت فرسا تلقي مي شود. متاسفانه اين موضوع رواج زيادي در اين نوع فروش دارد. اگر بتوانيد بر ترس از شنيدن پاسخ منفي غلبه کنيد و بپذيريد که عده اي از مردم علاقه اي به خريد محصولات و خدمات شما ندارند، با آرامش و اعتماد به نفس بيشتري مي توانيد به فروش تلفني بپردازيد. فهرستي از تمام تماس ها و نتايجي که از آنها به دست آورده ايد، تهيه کنيد. با اين کار، درک بهتري نسبت به تعداد جواب هاي مثبت و منفي اي که دريافت کرده ايد، پيدا مي کنيد و مدتي بعد به خوبي خواهيد دانست که معمولا پس از چند تماس بايد منتظر گرفتن نتيجه اي مثبت باشيد.
اگر اين پنج استراتژي را به خوبي ياد بگيريد و تمرين کنيد، خيلي زود به فردي حرفه اي در زمينه فروش تلفني تبديل خواهيد شد.
منبع : khalaghiyat.com