همه چيز درباره سيستم استاپ/استارت + نقاط قوت و ضعف
شنبه 23 دي 1396 - 8:51:18 AM
چه خبر - سيستم استاپ/استارت چيست؟

اگر در جريان تکنولوژي‌هاي به‌کاررفته در خودروهاي مدرن باشيد، احتمالاً با سيستم استاپ/استارت و مانور زياد شرکت‌هاي خودروسازي مبني بر مصرف سوخت پايين‌تر هنگام فعال بودن اين سيستم، آشنايي داريد.

اين سيستم‌ها که در برندهاي مختلف تفاوت چنداني ندارند، اخيراً همه‌گيرتر شده‌اند؛ ايده‌ و عملکرد کلي اين سيستم بسيار ساده است: در صورت توقف پشت چراغ قرمز يا ترافيک شديد، نيازي به روشن بودن خودرو نيست. بنابراين با خاموش شدن خودرو و پيشرانه، سوخت بيهوده مصرف نمي‌شود.

اما اين سيستم چگونه کار مي‌کند و نقاط قوت و ضعف آن چيست؟

به‌طور کلي نحوه‌ي عملکرد سيستم‌هاي استاپ/استارت در خودروهاي مختلف يکسان است و تنها تفاوت، به تجربه‌ي هر راننده از اين سيستم برمي‌گردد. با فشردن پدال ترمز و توقف کامل خودرو، پيشرانه خاموش مي‌شود که به‌دنبال آن مصرف سوخت نيز پايان مي‌يابد. در ادامه با برداشتن پا از روي پدال ترمز، موتور در سريع‌ترين زمان ممکن روشن مي‌شود تا راننده بدون وقفه به حرکت ادامه دهد. گروه خودروسازي فولکس واگن آمريکا، براي اولين بار اين سيستم را در سال 2017 و در مدل‌هاي شاسي‌بلند اطلس و تيگوان به‌ کار برد.
داگ سوروپسکي، عضو ارشد تيم مهندسي فولکس واگن، در توضيح اين سيستم مي‌گويد: با برداشتن پا از روي پدال ترمز، سيستم کاهش فشار وارده بر پدال را تشخيص مي‌دهد و قواي فني را آماده‌ي استارت موتور مي‌کند؛ در واقع قبل از فشردن پدال گاز، موتور خودرو روشن مي‌شود. يکي از اولويت‌هاي مهم اين سيستم، نبود هيچ‌گونه وقفه در کارکرد آن است. هدف ما اين است که با فشردن پدال گاز، خودرو بي‌درنگ حرکت کند تا راننده هيچ اتلاف وقتي تجربه نکند.
سيستم استاپ/استارت با هر دو جعبه‌دنده‌ي دستي و اتوماتيک کار مي‌کند؛ البته اين سيستم در حال حاضر فقط روي خودروهاي مجهز به جعبه‌دنده‎ي خودکار و دو کلاچه‌ي محصولات فولکس واگن قرار دارد. در حقيق مديران فولکس واگن آمريکا، اين سيستم را مناسب مشتريان آمريکايي طراحي کرده‌اند. با اين وجود، مفهوم کارکرد اين سيستم در خودروهاي با گيربکس دستي راحت‌تر است. با قرار دادن دنده در حالت خلاص و برداشتن پا از روي کلاچ، موتور خاموش و به محض فشردن کلاچ، موتور دوباره روشن مي‌شود و قبل از دنده انداختن، خودرو آماده حرکت است.

نقاط قوت و ضعف سيستم استاپ/استارت
با توجه به اينکه اين سيستم به برخي اجزاي پيشرانه و قواي فني خودرو فشار بيشتري وارد مي‌شود، خودروهاي مجهز به سيستم استاپ/استارت در اين قسمت‌ها که در معرض خرابي احتمالي هستند، با بهينه‌سازي همراه شده‌اند. پيشرانه‌ي اين خودروها به‌گونه‌اي طراحي شده‌ است که در کنار استارتر، باتري 12 ولتي و دينام تقويت‌شده، در هنگام فعال بودن سيستم استاپ/استارت روغن هميشه در آن جريان داشته باشد. برخي خودروهاي مجهز به سيستم استاپ/استارت، مانند خودروهاي هيبريد انرژي اضافه ذخيره مي‌کنند. در حقيقت انرژي بازسازي موجود در سيستم به باتري فرستاده مي‌شود تا در صورت نياز به مصرف برسد؛ مانند يک خودروي هيبريد معمولي، ولي در مقياس بسيار کوچک‌تر.
قابل درک است که تمام رانندگان از اين سيستم راضي نيستند و وجود آن در ترافيک سنگين و خاموش و روشن شدن مکرر خودرو را آزاردهنده مي‌دانند. سيستم استاپ/استارت در برخي خودروها فقط در صورت مناسب بودن شرايط فعال مي‌شود. سوروپسکي اشاره مي‌کند که در صورت سرد بودن پيشرانه يا روشن بودن سيستم تهويه در بالاترين تنظيمات، سيستم استاپ/استارت خودروهاي فولکس واگن به دليل احتمال ايجاد شرايط نامناسب در کابين، فعال نمي‌شود. حتي اين سيستم در برخي خودروها در صورت گرم يا سرد بودن بيش از حد هوا غير فعال مي‌شوند؛ البته هميشه مي‌توان به‌صورت دستي هم اين سيستم را به‌کل خاموش کرد. در واقع بر اساس گزارش کارشناسان آژانس حفاظت از محيط زيست ايالات متحده، نيمي از رانندگاني که مالک خودروهاي مجهز به سيستم استاپ/استارت هستند، اين سيستم را غير فعال مي‌کنند.
اما سوروپسکي مي‌گويد نقش اين سيستم در کاهش مصرف سوخت، اهميت استفاده از آن را بالا مي‌برد: اين سيستم در محيط‌هاي شهري و شلوغ در مقايسه با محيط‌هاي حاشيه‌ي شهرها يا روستاها، نقش مهم‌تري در کاهش مصرف سوخت دارد؛ عامل مهم، تعداد توقف‌ها و مدت‌زمان هر توقف در پشت چراغ‌هاي قرمز است.
سوروپسکي مي‌گويد اين سيستم در مناطق شهري از 10 تا 15 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جويي ايجاد مي‌کند. در واقع اين ارقام در مورد آلايندگي خودرو هم صدق مي‌کند که بنابراين 10 تا 15 درصد آلايندگي کمتري از اين خودروها به محيط وارد مي‌شود. شايد بتوان گفت اين خودروها بيشتر مناسب افرادي هستند که در مسيرهاي با توقف زياد رفت و آمد دارند. با اينکه فولکس واگن به‌تازگي از اين سيستم استفاده مي‌کند (شايد تلاشي جهت رفع مشکلات رسوايي آلايندگي غول خودروسازي آلمان باشد)، ولي شرکت‌هاي چون بي‌ام‌و، فورد، ولوو، کيا و هوندا مدت‌ها است که خودروهاي مجهز به اين سيستم را به بازار عرضه کرده‌اند. به گفته‌ي سوروپسکي، وجود سيستم استاپ/استارت، بيشتر متوجه‌ي استانداردهاي قوانين CAFE آمريکا است. با اينکه شرکت‌هاي خودروسازي خودروهاي مجهز به اين سيستم را در کشورهاي ديگر هم عرضه مي‌کنند، ولي اين سيستم بيشتر در خودروهاي بازار آمريکا فراگير خواهد بود.
در واقع هيچ چيزي مانع شرکت‌هاي خودروسازي جهت فروش خودروهاي همراه سيستم استارپ/استارت در ديگر کشورها نيست، بلکه هنوز نگراني لازم محيطي زيستي و تقاضا براي اين نوع خودروها در آن کشورها به مانند آمريکا وجود ندارد.


منبع: zoomit.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/88721/همه چيز درباره سيستم استاپ-استارت - نقاط قوت و ضعف
بستن   چاپ