چه خبر - چقدر امکان هک خودرو هاي جديد جدي است؟
با پيشرفت روز افزون صنعت خودروسازي در دنيا و ارائه خودروهايي که از فناوري بالا بهره مند هستند، اين پرسش بوجود ميآيد که اين فناوريها چه تاثيري بر کيفيت خودروها دارند.
امروزه رشد و توسعه فناوريهاي مختلف، تفاوتهاي زيادي در امور روزمره ما ايجاد کرده است. در چند دهه گذشته، صنعت خودروسازي نيز مانند صنايع ديگر تحت تاثير توسعه فناوريهاي جديد، دستخوش تغييرات بسياري شده است.
از مهمترين تغييرات در صنايع اتومبيلسازي، بوجود آمدن سيستمهاي بيسيم و استفاده از امواج راديويي براي کنترل کردن المانهاي مختلف در خودروها بود. در چند سال اخير سامانههاي وايرلس و عناصر کنترلي غير فيزيکي و کامپيوتري روند اصلي صنايع اتومبيلسازي بوده است به شکلي که امروزه اغلب خودروهاي ساخته شده توسط کمپانيهاي بزرگ، از اين تکنولوژيها براي اتومبيلهاي خود استفاده ميکنند. يکي از عموميترين فناوريهاي بوجود آمده در خودروهاي امروزي تکنولوژي کيلس بوده که در خودروهاي يک دهه اخير به وفور مشاهده ميشود.
فناوري کيلس اين امکان را براي شما فراهم ميکند که بدون نياز به استفاده از سوئيچ خودرو، وارد آن شويد و حتي موتور را روشن کنيد. فناوري کيلس با استفاده امواج راديويي کار ميکند به شکلي که يک سري امواج با کدهاي مشخص از سوئيچ خودرو به سنسور ايموبلايزر اتومبيل ارسال ميشود و اين امکان را براي راننده بوجود ميآورد که درب خودرو را باز کرده و بدون استفاده مجدد از سوئيچ باز و بسته کند. اما مسئلهاي که وجود دارد اين است که امواج راديويي قابل دستکاري و هک شدن هستند، از همين رو کمپانيهاي اتومبيلسازي براي بالا بردن ايمني خودروهاي جديد از کدهاي متعدد و رمزگذاري شده استفاده ميکنند که اين موضوع توانسته است ايمني خودروهاي جديد را تا حد زيادي بالا ببرد.
چندي پيش شخصي ادعا کرد که ميتواند سيستمهاي کنوني استفاده شده در خودروهاي جديد را نيز هک کند و براي اثبات ادعاي خود، اتومبيلي آلماني و مدرن را هک کرد که ويديو منتشر شده از آن، سر و صداي زيادي در دنياي خودروهاي مدرن راه انداخت.
بسياري از کارشناسان خودرو در سراسر دنيا، پس از منتشر شدن ويديو هک شدن خودرو، نظرات خود را در خصوص تکنولوژي کيلس بيان کردند که اگر بخواهيم از اين نظرات نتيجهاي بگيريم ميتوانيم بگوييم که فناوريهاي متکي به امواج راديويي فناوريهاي کاملا ايمني نيستند و نميتوان آنها را بدون نقص به حساب آورد، اما هک کردن آنها کار آساني نيست.
بر اساس آزمايشهاي جديد هک کردن سيستم ايموبلايزر و کامپيوترهاي خودروها، هزينهاي بسيار بالايي دارد، زيرا بايد دستگاهي طراحي کرد که بتواند در کثري از ثانيه بين 2 تا 8 کد به کامپيوتر خودروها ارسال کند که براي ساخت چنين دستگاهي هزينه و البته دانش بالايي نياز است.
از نظر اغلب کارشناسان فعال در حوزه اتومبيلسازي، نگراني بابت هک شدن سيستمهاي امنيتي خودرو وجود ندارد، البته خودروسازان نيز روز به روز در حال بالا بردن سطح ايمني اتومبيلهايشان هستند، از همين رو به نظر ميرسد، طرح هک کردن خودروها در آينده نه چندان دور منسوخ شود؛ اما بايد مراقب سيستمهاي صوتي و تصويري و همچنين تلفنهاي بيسيم تعبيه شده در خودروهاي خود باشيم، زيرا بر اساس آمارهاي بدست آمده سيستمهاي مدياي مربوط به اتومبيلها به راحتي از طريق فناوري بلوتوث هک ميشوند به همين دليل پيشنهاد ميشود در صورتي که برايتان امکانپذير هست براي سيستم مديا خودرو خود رمزي در نظر بگيريد.
منبع: jamejamonline.ir