چه خبر - بوي نويي خودرو سمي است!
همه ما بوي يک خودرو نو و تازه را ميشناسيم و بسياري از ما از استنشاق اين بوي نويي لذت ميبريم، همين امر باعث شده است بسياري از کمپانيهاي فعال در حوزهي صنعت عطر، اقدام به ساخت خوشبوکنندههايي کنند که ميتوانند بوي نويي را به يک خودرو کارکرده بازگردانند! اما شايد براي خيلي از افراد اين سوال پيش آمده باشد که دليل اصلي بوي نويي خودروها چيست و چرا پس از مدتي از بين ميرود.
بهتر است اينگونه بگوييم که بوي نويي اتومبيلهاي صفر کيلومتر و جديد، بخاطر ترکيب بوي مواد سازنده قطعات داخلي آنها است. اتيل بنزن، استايرن، زايلن، تري اتل بنزن و تولوئن از جمله ترکيباتي هستند که در ساخت قطعات داخلي خودروها از جمله، داشبورد و صندليهاي اتومبيل کاربرد دارند و ميتوان دليل اصلي بوي نويي خودروها را به آنها نسبت داد. اين مواد آلي معمولا در ساخت چرم مصنوعي صندليها و همچنين چسب بين قطعات داخلي اتومبيلها استفاده ميشوند.
همچنين رنگهاي استفاده شده براي پوشش سطوح قطعات داخل کابين خودروها، معمولا از نوع پلاستيکي و ترکيب با فرم آلدهيد است و ميتوان اين ترکيب آلي را نيز يکي ديگر از عوامل ايجاد بوي نويي در خودروها دانست. به طور کلي تمام ترکيبات استفاده شده در ساخت قطعات و لوازم داخلي اتومبيلها، با کمي حرارت گاز توليد ميکنند و اين گاز در واقع عامل اصلي بوي نويي خودروهاي صفر کيلومتر و جديد است.
اگر شما هم از علاقهمندان بوي نويي خودروهاي تازه و جديد هستيد، شايد دوست داشته باشيد بوي نويي اتومبيل مدت زمان بيشتري در داخل کابين خودرو حس شود. همانطور که گفتيم بوي نويي خودروها به دليل ترکيب بوي مواد آلي استفاده شده در قطعات آنها است و بايد اين موضوع را در نظر گرفت که اين مواد در خودروهاي صفر کيلومتر هنوز به حالت پايدار نرسيدهاند و ممکن است گرماي قابل توجهي بين ملکولهاي سازنده اين ترکيبات فاصله انداخته باشد، همين امر باعث توليد گازهاي فرار از اين مواد ميشود و همانطور که گفتيم اين گاز دليل اصلي حس شدن بوي نويي خودروهاي صفر کيلومتر و جديد است.
البته هيچگاه نميتوان گفت که ديگر ترکيبات آلي استفاده شده در قطعات خودرو، گازي توليد نميکنند و هميشه با تابش نور آفتاب و بالا رفتن دماي کلي داخل کابين خودرو، مقداري گاز از ترکيبات بکار رفته در ساختار قطعات داخلي اتومبيل توليد ميشود، اما معمولا به دليل وجود بوهاي ديگر، عطر اين گازها احساس نميشود.
بر اساس تحقيقي که در سال 2007 توسط چند دانشگاه اروپايي صورت گرفت، گاز خارج شده از ترکيبات آلي بکار رفته در ساختار قطعات داخلي خودروها، شيميايي و مضر هستند اما سمي نيستند. بر اساس نظر کارشناسان و محققان حوزه علوم شيمي، بوي نويي خودروها نميتواند آسيبي به سيستم تنفسي يا دفاعي بدن انسانها وارد کند، اما اگر اين بو بسيار شديد باشد و يا پس از مدتي استفاده از خودرو هنوز احساس شود، نشان دهنده پايدار نبودن مواد آلي استفاده شده در قطعات داخل کابين اتومبيل است و گاز خارج شده از اين ترکيبات ممکن است باعث بوجود آمدن ترکيبات سمي در داخل کابين خودرو شود.
منبع: jamejamonline.ir
http://www.CheKhabar.ir/News/85846/دليل اصلي بوي نويي خودروها چيست؟ اين بو سرطان زاست؟