ديگر به شتاب صفر تا 100 کيلومتر خودرو اهميتي ندهيد!!
سه شنبه 21 آذر 1396 - 10:42:50 AM
چه خبر - شتاب صفر تا 100 کيلومتر ديگر اهميتي ندارد!

شايد يکي از معيار‌هايي که مي‌توان قدرت يک اتومبيل را با آن محک زد، شتاب آن خودرو است. شتاب يک خودرو، در واقع ميزان تغيير سرعت آن در يکاي زمان است.

امروزه وقتي اتومبيل تازه‌اي وارد بازار‌هاي جهاني مي‌شود، بسياري از کارشناسان حوزه خودرو با آزمايش کردن آن، سعي مي‌کنند اطلاعات جامعي در خصوص وضعيت فني و ظاهري خودرو تازه وارد منتشر کنند و در واقع به شکلي تلاش مي‌کنند تجربه خود را از رانندگي با آن اتومبيل در اختيار عموم قرار مي‌دهند. يکي از مواردي که کارشناسان خودرو براي سنجش يک اتومبيل مد نظر مي‌گيرند، شتاب آن است.

در اوايل قرن بيستم ميلادي و با گسترش تعداد اتومبيل‌هاي توليد شده توسط کمپاني‌هاي مختلف در کشور آمريکا، ميزان رقابت بين برند‌هاي خودروسازي بالا گرفت، از همين رو افرادي در قالب کارشناس براي سنجش معيار‌هاي مختلف خودرو‌ها شروع به کار کردند. يکي از معيار‌هاي کارشناسان خودرو براي سنجش اتومبيل‌ها، مقدار شتاب آن‌ها بود؛ از همين رو براي اولين بار در کشور آمريکا شتاب صفر تا شصت مايل معيار سنجش شتاب يک خودرو در نظر گرفته شد.

کم کم مباحث مربوط به کارشناسي خودرو‌ها، مسئله‌اي بين‌المللي شد و شتاب صفر تا صد کيلومتر يا صفر تا شصت مايل بر ساعت، به معياري جامع براي سنجش شتاب خودرو‌ها تبديل شد.

يادمان نرود که معيار شتاب صفر تا صد کيلومتر يا صفر تا شصت مايل بخاطر دعواي دو کمپاني خودروسازي شکل گرفت و هيچ‌گاه به عنوان يک معيار استاندارد و اصولي براي تعيين شتاب يک اتومبيل به شمار نرفته است. امروزه با پيشرفت فناوري‌ها و علوم مختلف، متخصصان حوزه صنعت اتومبيل‌سازي به اين موضوع پي برده‌اند که براي سنجش و مقايسه شتاب خودرو‌ها بهتر است از معيار‌هاي مناسب با کلاس هر اتومبيل استفاده کرد؛ از همين رو امروزه معيار‌هاي جديدي براي سنجش ميزان شتاب خودرو‌ها در مقالات مختلف مشاهده مي‌کنيم.
بر اساس نظريه‌هاي جديد، معيار صفر تا دويست کيلومتر معيار مناسب‌تري براي خودرو‌هاي اسپرت و قدرتمند است، زيرا سيستم توربو پيشرانه اين خودرو‌ها، در زمان ايستا کاربردي ندارد و وقتي که ميزان گشتاور خودرو به حد مناسبي برسد، سيستم توربو تعبيه شده در موتور خودرو شروع به فعاليت مي‌کند؛ از همين رو متخصصان و کارشناسان خودرو، معتقد هستند که شتاب خودرو‌هاي امروزي بايد بر اساس نوع پيشرانه‌ي آن‌ها مورد سنجش قرار بگيرند.

همچنين بسياري از فعالان حوزه خودرو معتقد هستند که نوع سيستم تعليق اتومبيل در وضعيت شتاب خودرو تاثير بسزايي دارد و مقايسه خودرو‌هاي ديفرانسيل جلو و ديفرانسيل عقب با معيار شتاب صفر تا صد کيلومتر امر درستي نيست؛ زيرا خودرو‌هاي ديفرانسيل جلو در حالت ايستا مي‌توانند گشتاور بيشتري توليد کنند و در زمان کمتري به شتاب بيشتري برسند، اما خودرو‌هاي ديفرانسيل عقب بعد از چند کيلومتر حرکت قادر هستند همان مقدار گشتاور را توليد کنند و حتي به شتاب بسيار بيشتري از خودرو‌هاي ديفرانسيل جلو دست پيدا کنند.

اما حالا آيا ميزان شتاب يک خودرو، نشان دهنده ارزش آن است؟

قطعا پاسخ سوال بالا پاسخي منفي خواهد بود، زيرا خودرو‌ها بر اساس کلاسي که در آن قرار دارند مورد سنجش قرار مي‌گيرند، نه شتابي که توليد مي‌کنند. عواملي همچون کيفيت ساخت بالا و يا امکانات و ايمني اتومبيل، قطعا معيار‌هاي بهتري براي انتخاب يک خودرو هستند.


منبع: jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/85471/ديگر به شتاب صفر تا 100 کيلومتر خودرو اهميتي ندهيد!!
بستن   چاپ