نکاتي مهم براي آب بندي صحيح موتور خودرو
جمعه 12 آبان 1396 - 1:07:59 PM
چه خبر -

آب‌بندي صحيح موتور چگونه است؟

بعضي افراد تصور مي‌کنند که موتور خودروهاي جديد به واسطه افزايش دقت در ساخت موتور، نيازي به آب‌بندي ندارد. هرچند که بسياري از آداب آب‌بندي خودروهاي قديمي، نظير تنظيم کاربراتور و سيستم جرقه، فيلرگيري و… در خودروهاي امروزي ديگر انجام نمي‌شود، اما حقيقت اين است که هنوز هم هزار کيلومتر اول، دوراني حياتي براي موتور خودرو بوده و آب‌بندي صحيح موتور، موجب افزايش دوام آن در درازمدت مي‌شود.

آب‌بندي صحيح مي‌تواند باعث حفظ سلامت موتور خودروي شما و صرفه‌جويي در هزينه‌ها شده و در نهايت تجربه بهتري را از خريد يک خودروي صفر کيلومتر براي شما رقم بزند.

توصيه‌هاي مطرح‌شده در اين متن براي مالکان تمام خودروها با هر سطح کيفي خودرو هستند. بسته به نوع خودروي شما، ممکن است تمام يا بخشي از اين نکات توسط بخش خدمات پس از فروش شرکت فروشنده انجام شود. همچنين در بسياري از خودروهاي باکيفيت امروزي احتمال بروز عيب و ايراد يا نشتي در کارکردهاي زير 20 هزار کيلومتر بسيار پايين است.

قبل از روشن‌کردن موتور همه چيز را بررسي کنيد

قبل از روشن‌کردن موتور اطمينان حاصل کنيد که تمام متعلقات موتور سر جايشان قرار گرفته‌اند. هرچند که خودروهاي امروزي چندين مرحله کنترل کيفي را پشت سر گذاشته‌اند، اما پيش از استارت‌زدن خودرو پيشنهاد مي‌کنيم که حتماً کاپوت را بالا بزنيد و نگاهي بياندازيد. شايد يک سيم يا يک پيچ شل به نظرتان بيايد. به ويژه سلامت وايرها (سيم‌هاي قطور که به قسمت بالاي موتور کشيده شده‌اند و برق جرقه را تأمين‌ مي‌کنند) و کابل‌هاي سرباتري را بررسي کنيد.
مايعات خودرو را چک کنيد

در دفترچه راهنماي خودرو مي‌توانيد به خوبي شيوه چک کردن مايعات خودرو را بياموزيد. روغن موتور و مايع خنک‌کننده (آب رادياتور) را چک کنيد و در صورتي که سطح روغن موتور کمتر از مقدار مجاز است، بهتر است پيش از روشن‌کردن خودرو، به با کمک يک مکانيک سيار، روغن موتور را کاملا تخليه کرده و از نو پر کنيد. چرا که ترکيب چند نوع روغن موتور ممکن است باعث رسوب‌گرفتن موتور شود.

براي آب رادياتور حتما از مايع مخصوص استفاده کنيد و آب لوله‌کشي را در رادياتور نريزيد. (بعضي از موتورهاي جديد نيازمند نسبت بسيار بالاي ضديخ در آب رادياتور هستند. در اين زمينه به دفترچه مراجعه کنيد.) پس از نگاهي به مايع هيدروليک و ترمز، اگر چراغ هشدار بنزين روشن نيست، مي‌توانيد خودرو را روشن کنيد.

حتما تا پيش از طي‌شدن 1000 کيلومتر روغن موتور را در نمايندگي‌هاي مجاز تعويض کنيد و اطمينان حاصل کنيد که از روغن توصيه‌شده توسط سازنده و فيلترهاي مرغوب استفاده شود. استفاده از روغن و فيلتر غيرمرغوب عمر موتور را به شدت کاهش مي‌دهد.

دقت کنيد که در 1000 کيلومتر اول ممکن است شاهد کم‌شدن آب رادياتور باشيد. به طور کلي نشتي مايعات در خودروهاي صفر کيلومتر چندان دور از ذهن نيست. به همين دليل مرتب از مايعات خودرو بازديد کنيد.

در صورتي که پس از استارت زدن، با گذشت چند دقيقه از کارکردن موتور هنوز چراغ هشداري در صفحه پشت آمپر روشن بود، به خصوص چراغ چک موتور، در اسرع وقت به نزديکترين نمايندگي مجاز مراجعه کنيد.

براي آب‌بندي موتور از روغن معدني (مينرال) معمولي استفاده کنيد

اگر قصد داريد خودتان روغن موتورتان را انتخاب کنيد، و گزينه روغن سنتتيک را در ذهن داريد، بهتر است براي آب‌بندي موتور نو تا پيش از 6500 کيلومتر اول از روغن معدني معمولي استفاده کنيد. در غير اين صورت احتمال دارد رينگ پيستون‌ها به خوبي ديواره سيلندر را آب‌بندي نکنند و موتور دچار افت کمپرس شود. در اين زمينه توصيه مي‌شود به دفترچه خودرويتان مراجعه کنيد.


روغن موتور را در فواصل زماني کوتاه تعويض کنيد

در موتورهاي نو که در حال آب‌بندي هستند، بايد روغن و فيلتر را زودتر عوض کنيد. پيشنهادهاي متفاوتي براي زمان‌بندي تعويض‌هاي روغن و فيلتر توسط شرکت‌ها و افراد مختلف داده شده است. شما بسته به توصيه کارخانه سازنده و صلاحديد خودتان مي‌توانيد يک برنامه دقيق و مناسب براي تعويض روغن و فيلتر انتخاب کنيد.

براي مثال در يک برنامه‌ريزي کمي سخت‌گيرانه، مي‌توانيد روغن را به ترتيب پس از 80 کيلومتر، 500 کيلومتر و 2000 کيلومتر تعويض کنيد. دليل اين امر، اين است که خصوصا طي 50 کيلومتر اول، شدت براده‌برداري قطعات موتور روي يکديگر بسيار بالاست و حتا ممکن است براده‌هاي فلز را در اولين تعويض روغن با چشم مشاهده کنيد. اين امر طبيعي است، اما در صورت ادامه يافتن آن تا تعويض روغن سوم، احتمالا يک مشکل جدي در موتور وجود دارد.


در آب‌بندي اوليه با سرعت و دور موتور متغير رانندگي کنيد

در 320 کيلومتر اول به نحوي با خودرو رانندگي کنيد که دور موتور و ميزان فشار وارد بر موتور متغير باشد. به طور دائمي فشار بالايي بر ماشين نياوريد و با دور پايين رانندگي کنيد. همچنين سعي کنيد تا حد امکان خودرو خالي باشد. گهگاهي در حالي‌که خودرو درحال حرکت است، با فشار بر پدال گاز، دور موتور را از دور 2000 تا 3500 بالا ببريد تا قطعاتي مانند رينگ پيستون آب‌بندي شوند، ولي بعد از اين کار موتور بايد کمي با دور پايين استراحت کند.


اين نکات به طور کلي مي‌توانند به شما کمک کنند

اگر خودروي شما دنده‌اي است: پس از طي 100 کيلومتر، درحالي‌که خودرو در يکي از دنده‌ها درگير است پدال گاز را تا نصف فشار دهيد و دور موتور را به 4000 دور در دقيقه برسانيد و بدون اينکه دنده را خلاص کنيد پدال گاز را رها کرده و اجازه دهيد خودرو آزادانه حرکت کند تا سرعت آن به 30 کيلومتر در ساعت کاهش يابد. اين کار را 5 تا 6 بار انجام دهيد.
چند بار پدال گاز را تا انتها فشار دهيد و دور موتور را به 4500 دور در دقيقه برسانيد و مانند حالت قبل اجازه دهيد سرعت خودرو با قل‌خوردن تا 30 کيلومتر در ساعت کاهش يابد.
تا 800 کيلومتر بعدي به صورت عادي رانندگي کنيد، دور موتور را زير 4500 دور در دقيقه نگه داريد و مدت زمان کارکردن موتور در دور آرام يا آيدل را به حداقل برسانيد. به عبارت ديگر اجازه ندهيد خودرو درجا کند. به همين دليل بهتر است در 800 کيلومتر اول از رانندگي در ترافيک سنگين پرهيز کنيد.


منبع: jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/82810/نکاتي مهم براي آب بندي صحيح موتور خودرو
بستن   چاپ