آشنايي با انواع حالت هاي رفتاري در رانندگي: رانندگي دفاعي, رو به جلو و تهاجمي
يکشنبه 30 مهر 1396 - 11:35:02 AM
چه خبر - انواع حالت‌هاي رفتاري در زمان رانندگي کدامند؟

هيچ‌ فرد عاقلي در دنيا دوست ندارد که در زمان رانندگي در جاده و خيابان‌ها حادثه‌اي را شکل دهد و باعث بوجود آمدن خسارات جاني و مالي براي خود و اطرفيانش شود. در اغلب تصادفات مهم‌ترين عامل بوجود آمدن حوادث رفتار نامناسب ما در زمان رانندگي است.

کارشناسان حوزه قوانين رانندگي بين‌الملل، رفتار افراد بالغ را در زمان رانندگي به سه دسته کلي تقسيم مي‌کنند که شامل رانندگي دفاعي، رانندگي رو به جلو و رانندگي تهاجمي است.

دانش رانندگي در موسسات آموزشي تدريس مي‌شود بر اساس اصول رفتاري رانندگي دفاعي است، به همين دليل اغلب افراد در جوامع مختلف دنيا، اينگونه رفتار را بهترين و مناسب‌ترين رفتار در زمان رانندگي مي‌دانند اما بر اساس اطلاعات جديد بدست آمده، رانندگي دفاعي هميشه هم بهترين گزينه نيست و در بسياري از موارد، پايبند بودن به اصول رانندگي دفاعي باعث ايجاد حادثه شده است.

اصول رانندگي دفاعي چيست؟
اصلي‌ترين ويژگي رفتار رانندگي دفاعي، توجه به اجسام و المان‌هاي اطراف خودرو است؛ در واقع در زمان رانندگي دفاعي اولويت شما دقت به تحرکات پيرامون شما است. براي اينکه بتوانيد در زمان رانندگي دفاعي دقت و توجه کافي به اطرافتان داشته باشيد، مي‌بايست سرعت اتومبيل خود را به حداقل برسانيد؛ بر اساس قوانين رانندگي بين‌الملل، بر اساس قواعد رانندگي دفاعي شما بايد بتوانيد سرعت خودروتان را به شکلي تنظيم کنيد که قادر باشيد به تمام تحرکات اطرافتان به سرعت واکنش نشان دهيد.
بر اساس برنامه DDC ( Defensive Driving Course ) کشور ايالت متحده آمريکا، آموزشگاه‌هاي رانندگي موظف هستند اصول رانندگي دفاعي را به افراد متقاضي کسب گواهينامه رانندگي تدريس کنند؛ بر اساس اين اصول، شخص راننده اتومبيل بايد در زمان رانندگي فارغ از در نظر گرفتن المان‌ها و تابلو‌هاي دستوري موجود در جاده، بتواند با آناليز تحرکات اطراف خود کنترل خودرو را به شکلي بدست بگيرد که قادر باشد در کسري از ثانيه واکنش مناسب به رفتار اجسام و افراد پيرامون خود نشان دهد. يکي ديگر از اصول رانندگي دفاعي، قرار دادن دست‌ها در اطراف فرمان خودرو است به شکلي که نشان‌گر حرف V باشد و همچنين فرد راننده نبايد فرمان خودرو را محکم فشار دهد زيرا اين عمل باعث مي‌شود شخص نتواند به راحتي واکنش مناسب را خصوص جهت فرمان نشان دهد.
يکي ديگر از اصول رانندگي دفاعي، محل قرار گرفتن پا‌هاي راننده است، بر اساس قوانين طراحي شده براي رفتا رانندگي دفاعي، پاي راست شخص راننده بايد بر روي پدال گاز باشد و در عين حال پاي چپ او بايد نزديک پدال ترمز قرار گيرد تا در صورت نياز بتواند سريعا ترمز کند.

رانندگي رو به جلو
اولين بار قواعد و اصول رانندگي رو به جلو، در سال 1988 براي رانندگان خودرو‌هاي مسابقه‌اي در رقابت‌هاي اتومبيل‌راني تنظيم شد. بر اساس قواعد رفتاري رانندگي رو به جلو، شخص راننده براي اينکه بتواند نظم کلي پيرامون خود را در زمان رانندگي حفظ کند، مي‌تواند سرعت و شتاب اتومبيل خود را بالا ببرد، البته مقدار شتاب و سرعت خودرو بايد به شکلي تنظيم شود که حواس راننده را از تحرکات اطراف خود پرت نکند. بر اساس مطالعات جديد لازم است در برخي از مواقع رانندگان براي جلوگيري از بي‌نظمي جاده از صول رانندگي رو به جلو به جاي رانندگي دفاعي استفاده کنند.

از رانندگي تهاجمي خودداري کنيد
رانندگي تهاجمي، به مجموعه رفتار‌هايي گفته مي‌شود که امروزه به عنوان رفتار خطرناک در زمان رانندگي از آن ياد مي‌شود و بر اساس قوانين رانندگي بين‌المللي، اشخاصي که رانندگي تهاجمي دارند بايد بر اساس قوانين کشوري و ايالتي محاکمه شوند. رفتار رانندگي تهاجمي به هيچ‌وجه در هيچ‌کجاي دنيا قابل قبول نيست، در رانندگي تهاجمي، شخص راننده هيچ توجهي به اطراف خود ندارد و فقط رسيدن به مقصد را در مورد توجه قرار مي‌دهد.


منبع: jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/82013/آشنايي با انواع حالت هاي رفتاري در رانندگي- رانندگي دفاعي, رو به جلو و تهاجمي
بستن   چاپ