چه خبر - علت عدم وجود ترمز ABS براي موتورسيکلت
سيستم ترمز ضد قفل (ABS) از مدتها قبل در صنعت خودروسازي وجود داشته است، ولي بهندرت اين سيستم روي موتورسيکلت کار گذاشته ميشود. واقعا چرا امروزه در عصر مدرن موتورسيکلتها، اين نوع سيستم ترمز کمتر استفاده ميشود؟ ABS يکي از فناوريهاي مهم در ايمني است و عدم وجود اين سيستم، حتي روي بعضي موتورسيکلتهاي گرانقيمت، يکي از بزرگترين سؤالهاي علاقهمندان به صنعت خودروسازي است.
ABS چيست؟
سيستم ترمز ضد قفل، از قفل شدن چرخها در شرايط ترمز گرفتن شديد، جلوگيري ميکند. بر اساس اطلاعات حسگرهاي سرعتسنج چرخ، واحد ABS، فشار سيال ترمز را براي حفظ چسبندگي چرخ و جلوگيري از انحراف، تنظيم ميکند. اين عمل باعث ميشود تا موتورسوار در هنگام ترمزگيري تعادل موتورسيکلت را حفظ کند، مقدار مسافت ترمز کاهش پيدا کند و حتي در جادههاي خيس يا شني، چسبندگي لازم وجود داشته باشد.
درحاليکه سيستم ABS در موتورسيکلتهاي قديميتر، از سيستم موجود در خودروهاي سواري الهام گرفته شده است؛ سيستم ABS موجود در موتورسيکلتهاي مدرن، بر اساس تحقيقات گسترده و متناسب با مشخصات موتورسيکلتها مانند اندازه، وزن و نوع عملکرد آنها طراحي شده است.
با توجه به اين اطلاعات، سيستم ABS خيلي مناسب به نظر ميرسد. ABS قادر است موتورسيکلت را متعادل نگه دارد، درحاليکه ترمزگيري شديد در موتورسيکلتهاي فاقد ABS، انحراف و تصادف را به همراه دارد؛ بنابراين ABS، سيستم مهمي براي جلوگيري از تصادف و البته نجات جان موتورسوار است. پس چرا اين سيستم ترمز، بر روي تمام موتورسيکلتها کار گذاشته نميشود؟
جوابهاي بسياري براي اين سؤال وجود دارد؛ در ادامه، به مهمترين دلايل عدم مجهز بودن تمام موتورسيکلتها به سيستم ABS اشاره ميکنيم.
اندازه موتورسيکلت
يکي از مهمترين دلايلي که اکثر موتورسيکلتها به سيستم ABS مجهز نيستند، سايز آنها است. کميسيون اروپا، از سال 2012، وجود سيستم ترمز ABS را روي تمام موتورسيکلتهاي بالاي 125 سيسي که از تاريخ 11 دي سال 1394، عرضه شدهاند، ضروري اعلام کرده است. چرا موتورسيکلتهاي 125 سيسي يا پايينتر را جزو اين قانون حساب نکردهاند؟
جواب بسيار ساده است؛ موتورسيکلتهاي کوچک، جايگاه و حجم لازم را براي نصب سيستم ABS ندارند و علاوه بر اين به دليل سرعت و شتاب پايين آنها، اين ضرورت وجود ندارد. موتورسيکلتهاي اين کلاس معمولا آفرود، اسکوتر، موتور گازي يا ديگر موتورهاي سبک و ارزانقيمت هستند که با نصب سيستم ABS به دليل افزايش وزن و قيمت تمامشدهي بيشتر، کارايي خود را از دست ميدهند.
نوع عملکرد موتورسيکلت
نوع استفاده از موتورسيکلت و محيطي که در آن کارايي دارد نيز از عوامل مهم عدم نصب سيستم ABS روي تمام موتورسيکلتها است. تمام جادهها و مسيرهاي موجود، مشابه هم نيستند و ممکن است سيستم ABS در برخي مسيرها بيشتر ضرر داشته باشد تا مزيت. در اکثر مناطق دنيا (به غير از اروپا)، دستِ تيم طراحي شرکت سازنده براي نصب سيستم ABS باز است. در اين موارد نوع کاربرد موتورسيکلت، کلاس موتورسيکلت و قيمت تمامشدهي آن، همه در وجود يا عدم وجود سيستم ABS در موتورسيکلت نقش دارند.
مصداق بارز اين موارد، موتورسيکلت WR250R ياماها است. اين موتورسيکلت اسپرت، هم در جاده و هم در خارج از جاده کاربرد دارد؛ ولي قابليتهاي آفرود اين موتورسيکلت بيشتر است و بنابراين وجود ABS، مانع کنترل مناسب اين موتورسيکلت در مسيرهاي خاکي ميشود. در مسيرهاي خاکي و آفرود، بيش از هر چيزي به سُر خوردن چرخهاي عقب در خاک بهمنظور ايجاد چسبندگي بيشتر براي توقف سريعتر نياز داريد.
قيمت، ظاهر و وزن موتورسيکلت
ز مهمترين دلايل نبود سيستم ABS روي تمام موتورسيکلتها، قيمت است. البته در حال حاضر نسبت به زماني که اين سيستم ترمز بهتازگي معرفي شده بود، قيمت کمتر است؛ ولي هنوز هم وجود آن، به قيمت تمامشدهي موتورسيکلت اضافه ميکند. همچنين سيستم ترمز ABS باعث افزايش وزن موتورسيکلت ميشود و با ظاهر جذاب آن همخوانيِ کاملي ندارد.
شايد به نظر شما، وجود ABS و ظاهر موتورسيکلت مورد مهمي نباشد؛ ولي براي موتورسيکلتسواران، يکي از مهمترين موارد است. بخصوص طرفداران موتورسيکلتهاي کروزر که ظاهر را بر فناوري ترجيح ميدهند. به همين دليل شرکت بزرگ هارلي ديويدسون، فقط در مدلهاي گرانقيمت و پيشرفتهي محصولات خود سيستم ترمز ABS را اضافه ميکند. اين شرکت، سيستم ABS را فقط بهعنوان آپشن و در مدلهاي غير از تورينگ، با قيمت 795 دلار ارائه ميدهد. در مدلهاي 2018 هارلي ديويدسون، ABS فقط روي مدل Road King Special بهصورت استاندارد کار گذاشته شده است.
منبع: khabaronline.ir