چه خبر - به نحوه بيان خود توجه کنيد
اگر تصور مي کنيد که محتوي پيام مهم تر از نحوه ارائه آن است ارتباط بين فردي را اشتباه درک کرده ايد. در اين مطلب انواع ارتباطهاي بين فردي را توضيح مي دهيم تا شما بتوانيد ارتباطي که مناسب شخصيت و ديدگاه خودتان هست را انتخاب کنيد. همچنين عواملي که روي روند ارتباط هاي بين فردي تاثير مثبت تاثير مثبت مي گذارد توضيح داده شده است.
3 نوع ارتباط بين فردي وجود دارد
ارتباط کلامي: صحبت کردن و گوش دادن
مهم ترين و اصلي ترين نوع ارتباط بين فردي تکامل يافته ارتباط کلامي است.
زيرا ترکيبي از عناصر مختلفي چون کلام، تن صدا و گاهي اوقات رشته هاي غيرکلامي است. ارتباط کلامي شامل صحبت کردن و گوش کردن است که هر دوي آن ها در جهت يک ارتباط موفق به کار گرفته مي شوند. ارتباط کلامي هم مي تواند رو در رو باشد و هم از پشت تلفن که در عصر ديجيتال از طريق پيام هاي ويديويي با اپليکيشن هاي مختلف نيز انجام مي شود.
ارتباط نوشتاري: نوشتن و پيام دادن
ارتباط نوشتاري براي کساني که در برقراري ارتباط با ديگران و گفتن حرف هايشان زياد راحت نيستند مناسب است. ارتباط نوشتاري هم به شکل رسمي و به شکل غير رسمي و خودماني برقرار مي شود. اين روش بيشتر روي پيام تاکيد دارد و عوامل تن صدا و زبان بدن در آن حذف مي شود. با پيشرفت تکنولوژي و اختراع روش ها و برنامه هاي مختلف پيام رساني ارتباط نوشتاري هم تنوع زيادي پيدا کرده است.
ارتباط غير کلامي: حرکات و زبان بدن
ارتباط غير کلامي در صحبت هاي رو در رو و چت ويديويي برقرار مي شود. عوامل مختلفي در اين نوع ارتباط دخيل هستند. مثل حالت چهره، زبان بدن و حرکات دست.
درک اين نوع ارتباط از تمام موارد ديگر سخت تر است زيرا کاملا ذهني است و به طرز تفکر فرد بستگي دارد. ارتباط کلامي جالب ترين نوع ارتباط درون فردي است که گاهي اوقات محتوي يا به عبارتي کلمات را مي توان به آن اضافه کرد.
نکاتي براي بهبود ارتباط هاي روزمره
آمار و ارقام مهم نيستند
درست است که راس هر بحث و گفتگويي آمار و ارقام هستند. اما کساني که مهارت لازم در برقراري ارتباط دارند مي دانند که تنها آمار و ارقام مهم نيستند. چون ممکن است زمان زيادي را صرف تحقيق و به دست آوردن اين آمار کرده باشيد اما وقتي نتوانيد آن ها را به روشي تاثيرگذار بيان کنيد ديگر ارزش چنداني ندارند.
نحوه بيان خبرهاي بد
نحوه ارائه خبرهاي بد بسيار مهم است و وظيفه شما اين است که روراست باشيد و تاکيد زيادي روي اهميت آن پيام داشته باشيد. با اين کار فرد شنونده هم گيج نمي شود و هم به خوبي پيام شما را درک مي کند. اينگونه فرد شنونده عدم صداقت شما را احساس نخواهد کرد.
هنگام برقراري ارتباط با ديگران پيام، محتوا، صدا و بازخورد را در نظر بگيريد
همه ارتباط ها با يک پيام اساسي و کلماتي براي بيان اين پيام آغاز مي شوند. علاوه بر اين ها بايد عناصر ديگري که در برقراري يک ارتباط ميان فردي موفق موثر است را هم در نظر بگيريد. اولين عنصر موقعيتي است که براي ارتباط انتخاب مي کنيد که در نحوه درک پيام شما بسيار موثر است.
صدا و بازخورد هم عوامل مهمي هستند که بايد هنگام برقراري ارتباط بتوانيد تفاوت هاي اين دو را به خوبي تشخيص دهيد. نوع صدا مي تواند ذهن شنونده را منحرف کند يا پيام را به کلي تحريف کند. هميشه بايد صدا را در ارتباط هاي کلامي به حداقل برسانيم.
بازخورد بستگي به پيامي که به شنونده ابلاغ مي شود و نحوه درک درست پيام دارد. اگر اين کار به درستي انجام نشده باشد بايد روش ارتباط تان را تصحيح کنيد و نکات کليدي متن پيام را دوباره تکرار کنيد.
منبع: salamati.ir