چه خبر - 8 پيشنهاد موثر براي کاهش ميزان استرس در محيط کار
کنار آمدن با مشکلات شغلي گاهي اوقات بيش از حد سخت به نظر مي رسد. استرسي که ما همراه خود به محل کار ميبريم و حتي استرسي که در محل کار منتظر ماست، طغيان مي کند، سطح بهره وري را کاهش داده و از لحاظ فيزيکي و رواني صدماتي به همراه دارد.
در اين ميان پيدا کردن راهکارهايي براي مقابله با اين ميزان از استرس بسيار حائز اهميت است و البته بايد گفت خوشبختانه راه هاي زيادي براي کاهش استرسي که در محيط کار منحر به کاهش بهره وري مي شود، وجود دارد:
براي کم کردن استرس محل کار، با خود مهربان باشيد
مطمئنا هر آنچه احساس بهتري داشته باشيم نسبت به استرس و نتايج مخرب آن مقاوم تر و انعطاف پذيرتر خواهيم شد. لازم نيست تغييرات عمده اي در زندگي تان به وجود آوريد؛، حتي موارد ريز و کوچک نيز مي تواند در بهبود شرايط روحي شما بالقوه تاثيرگذار باشد. اين را بدانيد که با انتخاب نکات مثبت زندگي تغيير قابل توجهي در محيط کاري و محيط خانه پديد خواهد آمد.
براي کم کردن استرس کار، پر جنب و جوش باشيد
ورزش هاي ايروبيک يک روش ضد استرس است و منجر به افزايش انرژي، افزايش هوشياري و تنش زدايي از فکر و جسم مي شود. حتي ميتوانيد براي آرامش خاطر بيشتر هر روز به مدت چند دقيقه به صداي آب گوش دهيد.
براي کم کردن استرس محل کار، مواظب وعده هاي غذايي تان باشيد
حجم غذايي کم با افزايش وعده هاي غذايي در طول روز مي تواند سطح قند خون بدن تان را در حد مطلوبي نگاه دارد. قند خون پايين باعث تحريک پذيري و اضطراب مي شود و از طرف ديگر پرخوري بيش از حد شما را سست و بيحال مي کند.
براي کم کردن استرس محل کار، سيگار نکشيد
استعمال دخانيات بخصوص زماني که اضطراب و استرس داريد، اگر چه ممکن است احساس آرامش را به فرد تلقين کند اما نيکوتين موجود در سيگار يک ماده مخدر محرک است که خود مولد سطح بالايي از استرس محسوب مي شود.
براي کم کردن استرس محل کار خوب بخوابيد
بي خوابي شما را مستعد استرس بيشتر مي کند. پس نبايد فوايد داشتن خوابي آرام و کافي را در حفظ تعادل روحي و رواني انکار کرد.
برنامهريزي متعادلي داشته باشيد
برنامه، مسئوليت ها و وظايف روزانه را تحليل و بررسي کنيد. کار مداوم و نداشتن تفريح صبر شما را در يک آن لبريز خواهد کرد. بين کار و زندگي خانوادگي، فعاليت هاي اجتماعي و فردي خود تعادل برقرار کنيد.
بيش از حد درگير تعهدات کاري نشويد
اگر وظايف زيادي به گردن شما نهاده شده بين کارهاي ضروري و غير ضروري تفاوت قائل شويد. کارهايي که از اهميت کمتري برخوردارند بايد در انتهاي فهرست قرار گيرد و يا به کلي حذف شود.
استراحت کوتاه داشته باشيد
لحظاتي را تدارک ببينيد تا ذهن خود را نظم داده و به استراحت بپردازيد. همچنين سعي کنيد در صورت امکان در هنگام ناهار از پشت ميز بيرون بياييد.
منبع : آواي سلامت